Nejhorší sexuální scéna v dějinách českého filmu. Nebo perverzní dokonalost? I ministr kultury si myslí, že jde o pomstu Filipu Renčovi...
25.01.2016
Foto: repro
Popisek: Redaktorka Anna Cajthamlová z expres.cz: „Orgasmickou tvář Goebbelse v plápolajícím ohni budu ještě dlouho vytěsňovat z hlavy,“ stěžuje si.
VIDEO Kolem nejočekávanějšího filmu roku, Lídy Baarové v režii Filipa Renče, se strhl neuvěřitelný poprask. Zatímco jiné, mnohem méně zajímavé filmy, na něž nikdo nechodí, jsou vynášeny do nebes a sklízejí dokonce různé ceny, Renčův náročný projekt se dočkal nemilosrdné kritiky, a dokonce i výsměchu. Podle názoru některých lidí však ani tak nejde o kvalitu jeho nejnovějšího díla, ale pomstu za to, že ho vyznamenal prezident Zeman.
Filmoví kritici se tentokrát opravdu vyřádili. Mluví o kýči, parodii či karikatuře a vysmívají se některým záběrům. Podle Tomáše Stejskala z kulturní rubriky ihned.cz jsou některé scény a metafory dovedeny k „perverzní dokonalosti“. Film podle jeho názoru vypadá od začátku jako kolektivně sdílený přelud a Baarová je v něm líčena coby naivní dívka, která se dostane do velkého světa. Jeden její milenec je znázorněn jako princ, druhý, německý pohlavár Goebbels, naopak jako satan. Stejskalovi se nelíbí ani herecké výkony, schytala do dokonce i Simona Stašová v roli Lídiny matky. Oceňuje sice, že se Renčovi podařilo získat kvalitní zahraniční herce (Karla Markovicse a Gedeona Burkharda), ale jejich výkon ničí špatný dabing.
Filmařské selhání a vypravěčská ostuda
Podle Martina Svobody z aktualne.cz je Lída Baarová od začátku zpackaná, a dokonce ji označuje za filmařské selhání a vypravěčskou ostudu. Na straně druhé prý jde však o dokonalý marketingový produkt, který nedovolí, aby prošel bez povšimnutí. V tom má bezesporu pravdu, protože už dlouho žádný český film takový povyk nevyvolal. Anna Cajthamlová z expres.cz se rovnou přiznává, že od filmu nic neočekávala. Na rozdíl od svých kolegů, kteří pouze Renče tepou za úplně vše, ale přiznává, že film stojí za to zhlédnout a že rozhodně nejde o největší zklamání roku, jak někteří tvrdí. Neodpustí si však poznámku, že viděla nejhorší milostnou scénu v historii českého filmu. „Orgasmickou tvář Goebbelse v plápolajícím ohni budu ještě dlouho vytěsňovat z hlavy,“ stěžuje si. A tak, jako mnoha jiným, se jí vůbec nelíbí Táňa Pauhofová v roli Lídy Baarové.

Filmová rodina Lídy Baarové: Anna Fialová (sestra Zorka), Simona Stašová (maminka), Táňa Pauhofová (Lída)
a Martin Huba (tatínek)
Žádný Clooney
Tentokrát se dokonce objevily i kritiky ze zahraničí. Německý recenzent uvedl, že film si všímá jenom života meziválečných hvězd, ale zcela pomíjí nacistické hrůzy. Také on se vysmívá některým scénám, a dokonce zpochybňuje tvrzení Baarové, že se zamilovala do Goebbelse. Nebyl to prý žádný Goerge Clooney své doby. Byl malý, hubený a tělesně postižený. Autor si mysl, že se Baarová spíš chtěla pomocí Goebbelse posunout ve své kariéře. Zřejmě ví víc než samotná herečka, jíž láska k pohlavárovi zničila život i kariéru.

Osmdesátiletou Baarovou si zahrála nezapomenutelná Zdenka Procházková (na snímku s Filipem Renčem)
Nový úhel pohledu
Naopak pozitivně hodnotí Lídu Baarovou ministr kultury Daniel Herman. „Mně se ten film líbil, rozhodně stojí za zhlédnutí,“ řekl tento týden v rozhovoru pro Radiožurnál. Podle něj nebyla částka patnáct milionu korun, kterou snímek získal ze Státního fondu kinematografie, vyhozená. Dobrou vizitkou je, že se o něm diskutuje, mimo jiné proto, že jde o nový úhel pohledu na naše dějinné události. Herman také připustil, že ostrá kritika Renčova filmu může souviset i s tím, že ho nedávno vyznamenal prezident Miloš Zeman. „Můj soukromý názor je, že to hrát roli může. Všechno souvisí se vším,“ uvedl ministr.
Čtěte také:
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na
Vložil: Adéla Hofmanová