Namyšlená, sobecká, sebestředná mrcha… Takhle přesně to noblesní paní režisérka o slavné filmové hvězdě neřekla, popsala totéž jinými slovy
22.01.2016
Foto: TV Prima
Popisek: Helena Třeštíková
V dalším dílu Show Jana Krause ve středu 20. ledna se představila i režisérka Helena Třeštíková, jejíž celovečerní dokument Zkáza krásou o Lídě Baarové už dva týdny s úspěchem promítají česká kina. Čili hlavní téma talkshow bylo nasnadě… A paní Třeštíková byla daleko otevřenější než jindy.
Večerní talkshow zahájila první dáma českého dokumentárního filmu, Helena Třeštíková, jež proslula svými časosběrnými dokumenty. „To, že by v práci pokračovaly děti, je také varianta, ale stále ještě se cítím dost živá, takže doufám, že ještě nějakou dobu vydržím,“ říká režisérka, jejíž v současnosti nejstarší rozpracovaný dokument se jmenuje Soukromý vesmír a začal se natáčet v roce 1975, dalším jsou pak dobře známé Manželské etudy z roku 1980.
Čtěte také:
Naopak nejaktuálnější snímek, který právě přichází do kin, je již druhý, velice pečlivě zpracovaný dokument o Lídě Baarové, jež už zaznamenává příznivou diváckou odezvu. „Myslím si, že ona byla nadšená, že tak mocní muži jako Hitler a Goebbels, před kterými všichni její kolegové padají, tak naopak padají obdivem před ní,“ přemýšlí Helena Třeštíková o motivaci slavné prvorepublikové herečky a pokračuje: „Ona měla takový pocit, že každý muž, který se na ni podíval, se do ní zamiloval.“ Moderátor se snaží její kult krásy z dnešního pohledu trochu zpochybnit. „Otakar Vávra, slavný český režisér, řekl, že Lída Baarová byla nejkrásnější žena, kterou kdy v životě spatřil,“ oponuje Třeštíková, ale nakonec se shodnou, že je to zřejmě otázka dobových měřítek.
Byla strašně naštvaná a vyhodila nás
A jaké bylo její první setkání s touto legendou? „Byla jsem pověřena v roce 1995 natočením dokumentu o Lídě Baarové, cesta do Salcburku byla v té době strašně drahá záležitost, takže jsem cítila povinnost jet a něco přivézt. Cestou sněžilo, přijedeme tam o hodinu později, mobily neexistovaly, abychom zavolali, že máme zpoždění. Paní Lída otevře dveře a říká, no vy jste přijeli pozdě, byla strašně naštvaná a vyhodila nás. Ale dala nám jistou naději, že máme přijít zítra.“
Ve zmiňovaném novém filmu jsou mimo jiné použity právě i záznamy z této návštěvy, něco je zapůjčeno z Německa. „Paní Lída hrála v mnoha německých a pak i italských a španělských filmech, které tady nikdo nezná, takže jsme pátrali i v archivech a objevili jsme úžasné věci. Ne všechno se tam vejde, ale jeden film myslím opravdu stojí za to, jmenuje se Barkarola a je to první film paní Lídy v Německu, kterým zahájila svou hvězdnou kariéru. A při jeho natáčení se dokonce seznámila s Adolfem Hitlerem i s Josefem Goebblesem, protože se přišli podívat do ateliérů. Tam totiž byly udělané Benátky, tedy voda, gondoly, opravdu to vypadá monumentálně. Tak tento materiál se mi podařilo získat a v mém filmu je a myslím, že ho tady nikdo nikdy neviděl,“ rozpovídá se paní režisérka o práci na svém filmu. „Je zajímavé, že smrt její matky nebo sebevražda její sestry vypadaly, že nejsou tak silnou emocí jako to, že se jí nepodařilo dobýt Hollywood. Pokud se člověk stane příliš slavným, tak asi přestanou fungovat nějaké takové kontrolní mechanismy. Její výjimečnost bohužel spočívala v kráse, která je pomíjivá,“ uzavírá režisérka a bývalá osmnáctidenní ministryně kultury.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Anička Vančová