Peklo s protivnou primadonou. Baarová versus Baarová: Senzace na obzoru. Dva filmy o legendární filmové hvězdě najednou, konkurovat prý si ale nebudou
09.01.2016
Foto: Aerofilms
Popisek: Lída Baarová: Krása prý byla jejím prokletím
VIDEO, FOTOGALERIE Jenom shodou okolností budou mít v lednu dlouho očekávanou premiéru dva filmy o Lídě Baarové. Jsou výsledkem dlouholeté práce režisérů Filipa Renče a dokumentaristky Heleny Třeštíkové.
Zatímco Třeštíková ve svém dokumentu Zkáza krásou využívá záběry, které se jí šťastnou shodou okolností podařilo natočit se stárnoucí herečkou již před dvaceti lety, Renč zvolil jinou cestu. Z prvních záběrů jeho filmu Lída Baarová, je zřejmé, že se mu podařilo evokovat éru skutečných filmových hvězd, jimž padali k nohám nejen fanoušci, ale i mocní muži té doby.
Zkáza krásou
Jako první jde tento týden s kůží na trh Helena Třeštíková. V sérii propagačních rozhovorů, které absolvovala ke svému novému filmu Zkáza krásou, popsala, jak těžké bylo s náladovou „primadonou“ Baarovou spolupracovat v jejím bydlišti v rakouském Salzburgu. „To setkání bylo velmi dramatické, my jsme spolu předtím komunikovaly jen telefonicky.“ Na první natáčení ale kvůli špatnému počasí dorazila se štábem o hodinu později. Šíleně naštvaná Baarová je vyhodila s tím, že mají přijít zítra. „Já jsem byla na pokraji skoku z okna, za tři dny se vystřídaly všechny emoce, které si umíte představit, jak u ní, tak u mě, protože ona byla ze začátku neskutečně protivná“ svěřila se režisérka tento týden v rozhovoru pro Radiožurnál. Nakonec se ale skamarádily, často si telefonovaly. „Měla jsem pocit, že mě možná paní Lída bude brzy adoptovat,“ prozradila režisérka.
Já, já, já, moje krása...
Třeštíkovou prý Lída Baarová během tří dnů, co spolu hovořily, mnohokrát překvapila. A ne vždy příjemně. Zatímco například za největší neštěstí svého života považovala fakt, že neuzavřela smlouvu s Hollywoodem, sebevraždu své sestry Zory, také herečky, i smrt rodičů, přešla velmi rychle. „Pořád tam byl akcent na to já, já, moje krása, moje sláva,“ popsala Třeštíková chování Lídy Baarové. Režisérku ale přesto osud ženy, které ležel svět u nohou, včetně nejmocnějších mužů té doby, ale nakonec jí na celou slávu zbyla jen krabice fotek, hluboce dojal. Konec života prožila v naprostém osamění a se sklenkou alkoholu, čekající na milosrdnou smrt.
Náhoda a peklo...
Je zajímavé, že film Zkáza krásou vznikl více méně náhodou. Ze záběrů, které původně před lety natočila, totiž již vznikl dřívější dokument „Sladké hořkosti Lídy Baarové“. Ale střihač Jakub Hejna, s nímž Helena Třeštíková léta spolupracuje, po čase natočený materiál objevil a našel v něm potenciál pro další snímek. Tvoří však jen část nového filmu. Použity v něm byly další unikátní záběry, zpravodaje a především filmy, v nichž Baarová účinkovala. Velmi cenné jsou pasáže, věnované filmovým praktikám v té době. „Hledat v cizích archivech bylo peklo,“ říká Helena Třeštíková. Podle ní je velmi těžké zjistit, kdo je vůbec správce autorských práv a domluvit se s ním na kvalitní kopii. Nemluvě o tom, že peníze za autorská práva, kdy se platí od vteřiny, jsou opravdu veliké.
Podle Třeštíkové si její dokumentární snímek a film Filipa Renče konkurovat nemohou, protože jsou to dva různé žánry, naopak. „Sešlo se to náhodou“, uvedla Třeštíková. A zároveň se přiznala, že je na film, který natočil Filip Renč, „hrozně zvědavá“.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Adéla Hofmanová