„Protikuřák“ nerespektuje práva soukromého kapitálu a výrazně postihne hospodské
03.08.2015
Autor: Hans Štembera
Popisek: Ilustrační foto
Předkladatel návrhu zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, Ministerstvo zdravotnictví, se s tímto zákonem a připomínkami bohužel vypořádalo pouze povrchně a mediálně přitažlivě. Vůbec se přitom nezabývalo reálnou možností jejich aplikace v rámci právního řádu. Vládní návrh zákona přináší výrazné zpřísnění podmínek kouření, například užívání elektronických cigaret na veřejnosti. Největším zásahem do stávající podoby regulace této oblasti pak jednoznačně je striktní zákaz kouření ve vnitřních prostorách provozoven stravovacích služeb.
Na základě ustanovení vládního návrhu zákona se provozovnou stravovacích služeb rozumí prostor potravinářského podniku, v němž je provozována stravovací služba zahrnující podávání pokrmů určených k přímé spotřebě v této provozovně. Dle přímo aplikovatelného právního předpisu EU je potravinářský podnik vymezen jako veřejný nebo soukromý podnik, ziskový nebo neziskový, který vykonává činnost související s jakoukoli fází výroby, zpracování a distribuce potravin. Vezmeme-li v potaz velice široké vymezení „potraviny“ dle zmíněného nařízení Evropského parlamentu a Rady, kdy se potravinou rozumí prakticky jakékoliv látky určené ke konzumaci člověkem, a to včetně nápojů, dojdeme k závěru, že výše uvedený zákaz postihuje veškeré restaurace, bary, kavárny či jiná zařízení, v jejichž rámci je možné konzumovat jakékoliv potraviny či nápoje.
Dosavadní právní úprava o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami umožňovala provozovatelům provozovny stravovacích služeb rozhodnout, zda v celém jím provozovaném zařízením bude kouření povoleno či zakázáno, resp. zda vyhradí stavebně oddělené nekuřácké a kuřácké prostory. V daný okamžik tak dochází k radikální změně právní úpravy, jejíž účinky významně zasáhnou do podnikatelského prostředí na území naší země se spoustou dalších následků.
Nepřiměřená restrikce
Samozřejmě nemůžeme jakkoliv zpochybňovat význam veřejného zájmu na ochraně obyvatelstva před negativními dopady spojenými s užíváním tabákových výrobků. Také je nezpochybnitelné, že tento veřejný zájem převažuje nad ekonomickými cíli drobných živnostníků, kteří provozují hostinskou činnost nebo společností, které se zabývají výrobou a distribucí tabákových výrobků. Je přirozenou úlohou státu, že ve víru stále nových výzkumů možných negativních důsledků kouření, přijme restriktivní opatření, jejichž prostřednictvím bude chtít ochránit před těmito dopady rizikové skupiny obyvatelstva, zejména mladistvé, ale také lidi, kteří na základě svého svobodného rozhodnutí nechtějí být vystaveni vnějším projevům kouření.
Proto je zcela přirozené, že došlo k uzákonění zákazu kouření třeba na dětských hřištích a sportovištích určených pro osoby mladší 18 let. Na druhé straně by ale stát, za předpokladu, že nezakázal užívání tabákových výrobků na svém území, měl nastavit taková pravidla, která umožní při splnění výše uvedených podmínek jejich užívání. Jinými slovy, stát je povinen při nastavení podmínek regulace užívání tabákových výrobků, stejně jako při stanovování jakýchkoliv jiných pravidel veřejnoprávní regulace, respektovat princip tzv. proporcionality, podle něhož je povinen posoudit, do jaké míry jsou přijatá omezení přiměřená ve vztahu k sledovanému veřejnému zájmu. V tomto případě tato zásada bohužel respektována není.
Stanovení absolutního zákazu kouření nejen ve vnitřních prostorech provozoven stravovacích služeb, ale také ve vnitřních prostorách všech typů sportovišť, bez ohledu na to, zda jsou určeny převážně pro osoby mladší 18 let, je značně nepřiměřené. Existuje celá řada opatření, která zajistí podle mnohých zahraničních zkušeností dostatečnou ochranu obyvatelstva před negativními účinky užívání tabákových výrobků. Navíc mnohem méně zasahují nejen do práva na podnikání, ale také svobodného rozhodnutí každého jednotlivce, zda bude užívat tabákové výrobky či nikoliv. Podívejme se například na Slovensko, do Polska, Dánska nebo Švýcarska.
Vložil: Anička Vančová