Další most přes Vltavu. Prý hříčka v rukou mocných developerů
22.04.2013
Foto: Sekyra Group
Popisek: Dvorecký most by měl v budoucnu propojit Podolí a Smíchov. Jde o obyvatele této oblasti, nebo má stavba hrát do karet developerské společnosti Sekyra Group, které má vybudovat Smíchov City?
Plánovaná výstavba nového mostu přes Vltavu, takzvaného Dvoreckého mostu, vyvolala bouřlivou diskusi na magistrátním výboru pro územní rozvoj. Jádrem sporu zůstává, zda na něj město pustí i automobily, nebo přes něj pojedou pouze tramvaje.
Tunel pod Vyšehradskou skálou je dodnes pro obyvatele jižních částí Prahy na pravém vltavském břehu jedinou přímou spojnicí s centrem metropole. Pokud z jakéhokoli důvodu zkolabovala nebo bylo třeba opravit tramvajový svršek, nastupovala vždy jako náhrada lodní doprava. Nyní konečně svítá na lepší časy – z části Dvorce by měl v budoucnosti překlenout Vltavu další most. Radnice se však stále nemohou shodnout, komu všemu by měl sloužit.
Jde o lidi, nebo o developery?
Hlavním kamenem sváru mezi radnicemi městských částí Praha 2 a Praha 4 je především otázka, zda přes navrhovaný Dvorecký most povede pouze tramvajová doprava, nebo přes něj budou moci projíždět i automobily. „Čtyřka“ je razantně proti automobilům, protože se obává zvýšení dopravní zátěže. „Dopravní dopady pro Prahu 4 by byly skutečně veliké," uvedl předseda výboru Vladimír Schmalz.
Podle lidí ovšem v této hře nejde jejím protagonistům o obyvatele, ale především o zájmy developerů. Občané upozorňují na souvislost se změnou územního plánu, umožňující přeměnu okolí Smíchovského nádraží na novou městskou čtvrť. Za projektem s názvem Smíchov City stojí developer Sekyra Group.
Schválená změna územního pánu na Smíchově se týká o zhruba padesát hektarů pozemků. Staré železniční sklady a část kolejišť tu chce Sekyra Group nahradit během deseti až dvaceti let kancelářskými, obchodními a bytovými domy. Přestavba se dotkne i samotného nádraží, kde mají vyrůst autobusový terminál a záchytné parkoviště.
Vyhraje centrum, nebo „Čtyřka“?
„Problém se týká také ulic Antala Staška, Olbrachtova a Vyskočilova, kudy by si auta, jedoucí po novém mostě od tunelu Mrázovka, zkracovala cestu na Severojižní magistrálu a na D1. Tady všude by výrazně stoupl počet projíždějících aut. Z Jeremenkovy a přilehlých ulic by se rázem stala nová Jižní spojka," protestoval například na jednání výboru zástupce občanského sdružení Přátelé Podolí, kteří odmítají, aby na nový most byly puštěny automobily.
Praha 2 naopak usiluje o to, aby přes most auta jezdit mohla, což by ulehčilo dopravě v centru metropole. „Praha 2 je jednou z nejmenších městských částí s největší hustotou osídlení a vede přes ni severojižní magistrála, kde jezdí sto tisíc automobilů denně," upozornil místostarosta dvojky Václav Vondrášek. Lidé podle něj trpí a jsou zoufalí. „Dopady jsou strašidelné," dodal.
Peníze stejně zatím nejsou
Podle původního plánu měl most ústit do Jeremenkovy ulice. Po úpravě bude navržen s vyústěním v části Dvorce proti Žlutým lázním. Projektován bude tak, aby po něm mohla jezdit i automobilová doprava. Počítá se ale s tím, že půjde jen o rezervu a most bude využíván pouze pro kolejovou dopravu.
„Rozhodujeme jen o tom, že nezabijeme možnost tam někdy v budoucnu most postavit," řekl radní pro dopravu Josef Nosek. Jde totiž o investici v řádu miliard korun, na kterou město v dohledné době nebude mít prostředky. „Most se v těchto místech stejně jednou postavit bude muset," dodal.
O využití rozsáhlých území v okolí pražských nádraží se vedou roky bouřlivé debaty. Kromě Smíchovského nádraží magistrát připravuje i další změny územního plánu, které by měly řešit budoucnost Masarykova nádraží, Nákladového nádraží Žižkov a nádraží v Bubnech.
Adina Janovská