Cyklistů je v Praze 120 tisíc. Magistrát je ale žábou na prameni
19.04.2013
Foto: Pardubice.eu
Popisek: Cyklistů je v Praze 2x víc než před dvěma lety
Počet cyklistů, kteří k dopravě po hlavním městě užívají bicyklů, se za poslední dva roky zdvojnásobil. Kolo používá jako dopravní prostředek bezmála sto dvacet tisíc lidí. V sezoně je to ještě o osmdesát tisíc lidí více. Přes veliký potenciál, který cyklistika pro uvolnění dopravy v Praze má, však existují limity. Například to, že podpora cyklistiky obecně klesá. Průzkum, z něhož taková fakta vyplývají, na objednávku pražského magistrátu vypracovala agentura GfK.
„Výsledky průzkumu dokládají značný rozvoj cyklistické dopravy za poslední dva roky. Současně ale obsahují varovné známky zpomalování tohoto trendu,“ říká dopravní odborník Vratislav Filler z iniciativy AutoMat. „Výzkum potvrdil obrovský potenciál, který kolo v Praze má. Podpora cyklodopravy ze strany vedení města se ale prakticky zastavila. Možná právě proto se magistrát zdráhá výsledky průzkumu zveřejnit,“ domnívá se Filler.
560 tisíc kilometrů na kole denně
Z výzkumu, který pro pražský magistrát vypracovala agentura GfK a kterého se účastnilo 1025 respondentů ve věku od 15 do 69 let vyplývá, že pražské cyklisty trápí mimo jiné nízký pocit bezpečí, nevyhovující kvalita infrastruktury a nedostatek míst k bezpečnému parkování kol. Celoroční podíl cyklodopravy přitom dosahuje až 2 %. Denně se průměrně na kole najezdí asi 560 tisíc kilometrů.
Respondenti průzkumu deklarují, že po výrazném zmírnění překážek by na kole jezdili několikanásobně častěji. Aby cyklisté začali jezdit podstatně více, vyžadují tři zásadní věci: zvýšení bezpečnosti, budování sítě cyklotras a přepravu kol kdykoliv MHD zdarma. Kolo by pro jízdu na území města používala skoro polovina obyvatel nad 15 let.
Magistrátní koncepce versus realita
Magistrátní koncepce rozvoje cyklistické dopravy do roku 2020 předpokládá, že do tohoto roku dosáhne podíl bicyklů na všech vykonaných cestách asi sedmi procent. Podle iniciativy AutoMat je ale takový výsledek stěží dosažitelný, protože magistrát zanedbává rozvoj potřebné a vyhovující infrastruktury.
Tak například za poslední dva roky nevznikla s výjimkou rozsáhlé rekonstrukce křižovatky na nábřeží Kapitána Jaroše žádná změna, která by lidem jezdícím na kole zásadně zlepšila podmínky tam, kde je to nejpotřebnější. Klíčové úseky v centru města jsou tak stále obtížně průjezdné.
Martin Tyburec