Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Legionáři vybojují v Bezdružicích železniční Transsibiřskou magistrálu. Do ukázky historických bojů, nazvané Vlastním pořádkem, díky nimž zkrátili první světovou válku o několik měsíců, se zapojí i replika Legiovlaku s parní lokomotivou

15.07.2016
Legionáři vybojují v Bezdružicích železniční Transsibiřskou magistrálu. Do ukázky historických bojů, nazvané Vlastním pořádkem, díky nimž zkrátili první světovou válku o několik měsíců, se zapojí i replika Legiovlaku s parní lokomotivou

Foto: legiovlak.cz

Popisek: Do bojů u Bezdružic se zapojí i Legiovlak

Československá obec legionářská pořádá v sobotu 23. července rekonstrukci událostí roku 1918, kdy se českoslovenští legionáři zmocnili důležitých uzlů Transsibiřské magistrály, aby si vybojovali návrat do vlasti. Do akce s názvem Vlastním pořádkem se zapojí replika Legiovlaku s parní lokomotivou.

Boje na Transsibiřské magistrále jsou slavnou, leč opomíjenou součástí dějin československého odboje během první světové války. Zatímco Rusko, padlé na kolena, uzavřelo s Německem a Rakousko-Uherskem separátní mír, Čechoslováci se ocitli uprostřed revolučního chaosu a sami si nemohli být jisti vlastním životem. Plánem bylo přesunout je přes Vladivostok na bojiště ve Francii, aby mohli zasáhnout proti nenáviděnému Německu.

Legiovlak

Přesun ale nebyl jednoduchý, naše legionáře blokovaly transporty bývalých zajatců i materiálu, které směřovaly do Německa. Bolševici všemožně házeli našim vojákům klacky pod nohy, snažili se je odzbrojit, a tak legionáři vzali věci do vlastních rukou a průjezd magistrálou si vymohli silou. Dodnes je obsazení řady železničních uzlů považováno za husarský kousek a koordinace, iniciativa a bojová morálka československých legionářů důkazem jejich velké bojové síly. Odhaduje se, že naši legionáři svým vystoupením a blokací návratu německých a rakouských vojáků na západní frontu zkrátili první světovou válku o několik měsíců.

Legiovlak

Právě do období, kdy se legionáři rozhodli Sibiří projet 'vlastním pořádkem', je zasazena bojová ukázka událostí na magistrále, která se uskuteční v sobotu 23. července na nádraží v Bezdružicích a přilehlé trati. „Nejdřív předvedeme ve dvou hraných scénách odzbrojování našich legionářů bolševiky. Ty proběhnou v 10:30 hodin a 12:30 hodin. Hlavní ukázka s bojovým zapojením improvizovaného obrněného vlaku proběhne v 14:00 hodin,“ prozradil Jiří Charfreitag, tajemník projektu Legie 100, a dodal: „Po celý den bude připraven bohatý doprovodný program, zahrnující prohlídky Legiovlaku, ukázku replik historických letounů S.E.5 a Sopwith 11 Strutter na nedalekém letišti, prohlídky železničního muzea, výstavu o legiích v Domě U Haranta či živou hudbu.“ Do bohatého programu se zapojí řada klubů vojenské historie s ukázkami dobových táborů, uniforem a vybavení.

Legiovlak

Centrem dění bude právě Legiovlak. Návštěvníci budou moci vidět jeho činnost v reálné situaci. Vlak bude rozdělen na týlovou a bojovou část. Zatímco v týlové bude probíhat každodenní rutinní život vojáků, bojová část předvede tolik oceňované schopnosti československých legionářů improvizovat, vymýšlet neotřelá řešení, a hlavně poradit si v každé situaci i s minimem prostředků. „Málokdo si dnes uvědomuje, že legionáři a jejich boj na magistrále byli silnými argumenty v rukou československých diplomatů při jednáních o hranicích naší země. Ukázkou jim vzdáváme hold a splácíme obrovský dluh, který vůči našim bratrům z minulosti máme,“ dodává Charfreitag. Legiovlak zůstane v Bezdružicích do neděle 24. července, celý srpen si ho pak budou moci zájemci prohlédnout v Praze, kde bude přistaven v bývalém depu Masarykova nádraží.

Bezdružice

Stalo se u vás něco, co by měli ostatní vědět? Napište na .

Vložil: Redaktor KL