Unikátní razicí štít bude pracovat na nejdelším tunelu v České republice. Proč je u něj soška svaté?
30.01.2015
Foto: Plzeňský kraj
Popisek: Razicí štít už je připraven a dokonce pokřtěn.
FOTOGALERIE Unikátní razicí štít, který bude razit tunel v Ejpovicích na železniční trati Rokycany - Plzeň, byl před pár dny slavnostně pokřtěn. Právě tato trať je součástí koridoru, který spojuje Prahu se západní částí republiky až k hranicím s Německem.
Nový dvoutubusový tunel umožní železniční dopravě konkurovat dopravě silniční resp. cestě po dálnici D5. „Tunel bude tvořen dvěma jednokolejnými tubusy a svou délkou 4 150 metrů bude nejdelším v České republice," uvedl generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Surý. Cesta vlakem z hlavního města do západočeské metropole by podle něj pak neměla trvat déle než hodinu.
Speciální razicí štít TBM S-799, který podle tradice dostal ženské jméno Viktorie, je 114 metrů dlouhý a váží 1800 tun, průměr řezné hlavy má téměř 10 metrů. Za den tento unikát prorazí pod povrchem útvarů Homolka a Chlum zhruba 15 metrů. Razicí štít byl vyroben v německém Schwanau a díky použité technologii TBM (Tunel Boring Machines) se řadí k nejmodernějším na světě.
Další etapa modernizace III. železničního koridoru byla zahájena
Součástí slavnostního programu bylo také vysvěcení sošky sv. Barbory. Ta je patronkou horníků a všech dalších, kteří se na stavbě podílejí. Svěcení se ujal biskup plzeňský Mons. František Radkovský. Soška byla poté slavnostně uložena do výklenku v portálu obou budoucích tubusů.
„Výstavbou tunelu byla dnes zahájena další etapa modernizace III. železničního koridoru, který přispěje svou rychlostí jak ke zpopularizování železniční osobní dopravy tak i umožní zvýšený pohyb zboží mezi Českou republikou a největším obchodním partnerem Spolkovou republikou Německo," uvedl náměstek hejtmana Plzeňského kraje pro oblast dopravy Jaroslav Bauer.
Trať Rokycany - Plzeň je součástí vnitrostátního železničního koridoru, který vede z Prahy přes Plzeň a Cheb až na státní hranici s Německem. Modernizace trati vyjde zhruba na 3,9 miliardy korun a právě tunel v Ejpovicích spolkne přibližně polovinu výdajů na modernizaci. Realizaci projektu provádí Sdružení MTS+SBT+MTÚ Rokycany – Plzeň, kde vedoucím účastníkem je Metrostav a. s. a členem Subterra a. s.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Lucie Bartoš