„V Plzni hrajou dobrej fotbal.“ „V Plzni vaří skvělou dvanáctku.“ Tohle říkáme o krajském městě my. Politik vzal do ruky noviny ze zahraničí, aby věděl, jak to vidí přespolní. Na co mimo jiné zapomněli?
25.04.2015
Foto: Plzeňský kraj
Popisek: Nedávno politici v Plzni připravili dokonce i prezidentovi pivo, na jehož výrobě se sami podíleli
Jak vnímáte město Plzeň? Většina odpovědí bude znít dost podobně: „Plzeň je městem piva.“ „V Plzni hrajou dobrej fotbal.“ „V Plzni vaří skvělou dvanáctku.“ „Plzeň má dobrý hokejisty.“ „Plzeň je vynikající…pivo“. „V Plzni vyrábějí tramvaje, ne?“ Politik z ODS si udělal průzkum, jak 'jeho' město vidí za hranicemi. Byl překvapen.
Takto nebo nějak podobně budou znít pravděpodobně odpovědi drtivé většiny obyvatel České republiky na výše zmíněnou otázku. Občanského demokrata Petra Čermáka ovšem zajímalo, jak by na tuto otázku odpověděl cizinec. „Co může vědět o Plzni cizinec? To byla otázka, která mi vytanula na mysl, když jsem si přečetl výběr z článků zahraničních médií po posledním zastupitelstvu. Píší o Plzni v souvislosti s naším titulem Evropské hlavní město kultury 2015 (EHMK 2015)," říká politik, proč ho věc napadla.
Žádné béčkové plátky
První, čeho si všiml a co mu udělalo velkou radost, je, že o Plzni neinformují žádná 'béčková' média, ale opravdu renomované noviny a servery, a také významné celostátní či dokonce globální televizní stanice. „Pokud bych měl jmenovat za všechny jen několik příkladů, tak to bude určitě americká televizní stanice CNN, britská veřejnoprávní televize BBC, rakouská ORF či německá ZDF. Z tištěných či internetových deníků určitě pak stojí za zmínku třetí největší britský deník The Guardian, největší španělský deník El País či italský nejprodávanější deník La Repubblica a samozřejmě také nejserióznější německý deník Frankfurter Allgemeine Zeitung," vyjmenovává.
Kromě výše zmíněných médií má obrovskou hodnotu také informace o Plzni na specializovaných cestovatelských internetových serverech Travel Pulse a Lonely Planet. „Zmínky o Plzni lze zkrátka najít v největších, nejznámějších a nejvlivnějších médiích celého světa včetně médií z takových exotických států, jako je asijská Jižní Korea či jihoamerická Kolumbie," je v příjemném šoku občanský demokrat.
Plzeň mezi TOP destinacemi? Po boku Řecka či Toulouse
A to není vše. „Pokud bych se měl zaměřit na média, která mě skutečně zaujala, pak je to rozhodně cestovatelský průvodce Lonely Planet – největší vydavatel cestovních průvodců na světě. Svou každoroční dovolenou si bez průvodců této řady snad už ani nedokážu představit," uvádí, kam ho hnala větší a větší zvědavost.
Právě tento cestovatelský průvodce, jehož měsíční návštěvnost je jedenáct milionů čtenářů, zařadil Plzeň mezi deset nejlepších destinací v Evropě pro rok 2014. V jeho článcích se pak dočtete o Plzni jako o městě kultury a místě, kde se zrodilo pivo. Popisu Plzně pak samozřejmě vévodí prohlídka pivovaru, exkurze do plzeňského podzemí a pivovarského muzea, dále Náměstí Republiky s katedrálou a radnicí, velká synagoga, muzeum Patton memorial Pilsen, Muzeum loutek, Techmania a 3D Planetárium. „Jak už tomu bývá, v žádném průvodci Lonely Planet nesmějí chybět ani doporučené restaurace, hospody - Parkán nevynechali - a ubytování. Jednoznačně lze tedy pozitivně hodnotit, že Plzeň dělá dobrou společnost dalším doporučeným věhlasným destinacím, jako Řecku, Itálii, slovinské Lublani, vikingskému Dánsku, španělské Seville, norskému Stavangeru či francouzskému Toulouse," pokračuje Petr Čermák.
A co CNN? Někdy nám jiní ukáží, jak pro stromy nevidíme les...
V návaznosti na zprávu o Plzni v průvodci Lonely Planet zareagovala i další významná média. „Já bych se rád zmínil o reportáži americké zpravodajské televizní stanice CNN, kterou je možno naladit v téměř každém koutě Země. V krátké upoutávce nejznámější moderátor CNN Richard Quest mluví o Plzni opět jako o městě piva, avšak zároveň upozorňuje, že se jedná o město plné kultury, které se prezentuje pouličními festivaly, sezónou nového cirkusu, obřími loutkami či navrácením zvonů do katedrály sv. Bartoloměje," uznává pestrost pohledů na Plzeň.
Politik je nakonec rád, že se o Plzni píše v souvislosti s jejími pamětihodnostmi: třetí největší synagogou na světě, gotickou katedrálou, renesanční radnicí či moderními zlatými kašnami a novou divadelní budovou. O Plzni se také píše v souvislosti s titulem EHMK 2015, přičemž je zmiňováno 'pouze' to nejdůležitější z více než 600 akcí, které budou probíhat po celý rok.
Dále je Plzeň prezentována jako město loutkářství a loutek, kde najdete interaktivní technické muzeum Techmania s prvním českým 3D Planetáriem. Plzeň je uvozována také jako město, které osvobodila americká armáda v čele s generálem Pattonem.
Něco ale chybí...
„Co však moc uváděno není, a to mě překvapilo, je například naše krásná zoologická zahrada. No a v neposlední řadě se o nás vždy a všude píše jako o městě piva, pivovarského muzea, pivních sklepů a lázní. Zkrátka bez toho se to neobejde," podotýká politik, který v souvislosti se zlatavým mokem přemýšlí: „Na začátku jsem si říkal, jestli není škoda, že hlavní pozornost se vždy věnuje pivovaru Pilsner Urquell a to ostatní tak trochu v porovnání s ním je upozaděno, ale po přečtení různých článků a zhlédnutí několika reportáží musím a chci konstatovat, že Plzeň je a vždy bude na prvním místě spojována s plzeňským pivem."
Uzavírá, že je prostě jasné, že je to právě pivo, co dělá Plzeň Plzním, a my na to můžeme být právem hrdí. Každopádně pokud dříve turisté a návštěvníci našeho města přijížděli primárně za pivem, tak v letošním roce je patrná změna: přijíždějí i za kulturou a nakonec odjíždějí s ještě mnohem více zážitky, než čekali. „Plzeň se mění, je jiná, a již není pouhou jednodenní destinací, ale má co nabídnout turistům na celý víkend. A i to je zásluhou kvalitního vedení města Plzně, na čemž má nemalou zásluhu Občanská demokratická strana," říká nakonec.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Lucie Bartoš