Akrobati za milion, loutka anděla za půl mega: Umělci se na zahájení akce v Plzni řádně napakovali, píše tamní politička
10.03.2015
Foto: Plzeň Evropské město kultury
Popisek: Foto ze zahájení, které stálo přes 22 milionů
Zahájení Evropského hlavního města kultury v Plzni stálo více než 22 miliónů korun. Peníze doslova létaly vzduchem. To tvrdí místní politička Dita Portová v textu, který umístila na svém profilu na ParlamentníchListech.cz.
„Akrobati za 1 milion, pronájem loutky anděla za půl miliónu (aby se hýbala, stálo to dalších téměř pět tisíc), zapůjčené projektory za 1,9 milionu korun, pódiová, zvuková a světelná technika za 2,3 milionu korun, navíc pronájem LED obrazovek za 1,1 milionu, k tomu přenos za bratru dalších 900 tisíc a na vidoemapping padl další téměř milión. Ve výčtu horentních sum jde dlouho pokračovat," tvrdí Portová.
Co tam těch dvacet lidí dělá?
Hodnotit výši statisícových uměleckých honorářů podle ní snad ani nemá smysl. Více než 4 miliony za produkční práce pro externisty, když sama obecně prospěšná společnost Plzeň 2015, která EHMK zajišťuje, zaměstnává už více než čtyři roky dvě desítky lidí, stojí za zamyšlenou. Co tam asi dělají? ptá se Portová.
„Exprimátor Baxa se na zastupitelstvu města kasal, že za málo peněz pořídili hodně muziky. Ono to bylo spíše naopak, pane Baxo. Jen za televizní přenos jsme utratili 900 tisíc, když hokejový přenos s polovinou kamer v HD kvalitě vyjde na výši jedné průměrné mzdy v České republice. Vypadá to, že si někdo z Plzně dělá dojnou krávu. Našim zastupitelům to ale nevadí a klidně si za rozházené milióny veřejně na radnici ještě zatleskají. Vidlemi totiž rozházeli naše peníze, ne svoje," uzavírá.
Ekonomický dopad?
Titul Evropského města kultury měl podle organizátorů dosud pro všechny zúčastněné dlouhodobý pozitivní dopad v oblastech ekonomického a sociálního rozvoje, nárůstu cestovního ruchu, obnovy kulturních zařízení a infrastruktury a rozvoje kreativního průmyslu s pracovními místy.
„Rok 2015 tak bude pro Plzeň rokem příležitostí. Bude na místních ekonomických subjektech, jak se hozené rukavice zhostí. Je zcela neoddiskutovatelné, že v roce 2015 nás navštíví mnohem více lidí než v letech předcházejících, jak z celé České republiky, tak i ze zahraničí. Vždyť již pro rok 2014 vybral Plzeň prestižní turistický průvodce Lonely Planet mezi deset nejlepších evropských destinací," tvrdí zástupci Plzně na oficiálním webu.
Bude to u nás jako v Liverpoolu?
Například město Liverpool, když bylo držitelem stejného titulu, přilákalo v roce 2008 o 9,7 milionů více turistů a vytěžilo z titulu čistý zisk 800 mil liber, přičemž projekt sám o sobě stál 117 mil liber. V rakouském Grazu projekt EHMK vygeneroval dodatečné tržby z turismu ve výši 74 mil € a přinesl dlouhodobý ekonomický přínos do místního HDP (výdaje vícedenních turistů činily cca 21 milionů €). Oblast Porůří-Essen díky projektu přilákala přes 6,5 milionu turistů (nárůst o 13,4%), kteří přenocováním v hotelích vytvořili dodatečný hrubý příjem zhruba 90 mil. €.
Rok 2015 tak je podle stránek Plzen.cz pro Plzeň rokem příležitostí. Ovšem není to jen tak, jak se na stránkách píše: „Bude na místních ekonomických subjektech, jak se hozené rukavice zhostí. Je zcela neoddiskutovatelné, že v roce 2015 nás navštíví mnohem více lidí než v letech předcházejících, jak z celé České republiky, tak i ze zahraničí. Vždyť již pro rok 2014 vybral Plzeň prestižní turistický průvodce Lonely Planet mezi deset nejlepších evropských destinací."
Proč se pivům po celém světě říká „pils“, jak chutná křimické zelí, odkud pochází přeštické prase?
Velká publicita projektu v celosvětovém měřítku by významně měla pomoci také tradičním místním výrobkům. „V příštím roce máme příležitost světu připomenout, proč se pivům po celém světě říká „pils“, jak chutná křimické zelí, odkud pochází přeštické prase, kde se pečou chodské koláče. A kde se vyrábí škodovácké tramvaje," předestírají organizátoři.
Místní podnikatelé by také neměli opomenout význam tzv. kulturní diplomacie. Na příští rok už nahlásila řada organizátorů kongresů a konferencí, že si pro konání svého setkání vybrali právě Plzeň. Město plné kultury přitahuje i odborníky a byznysmeny. Společný kulturní a emocionální zážitek dokáže utužit obchodní vztahy lépe než cokoliv jiného.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Lucie Bartoš