Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Seberou Ukrajinci práci lidem z Plzně? Automobilka Škoda chce z místa válečného konfliktu přivézt odborníky. Mladí Češi si prý za to mohou sami

14.02.2015
Seberou Ukrajinci práci lidem z Plzně? Automobilka Škoda chce z místa válečného konfliktu přivézt odborníky. Mladí Češi si prý za to mohou sami

Foto: Škoda

Popisek: Elektrická dvoupodlažní jednotka určená pro meziregionální dopravu primárně na tratích Ukrajiny.

Zkušené odborníky, kteří na Ukrajině přišli o práci vlivem válečného konfliktu, chce do Čech přivézt plzeňská automobilka Škoda. Cizincům tak pomůže, zároveň vyplní díru, kterou jí do budoucna působí mladí lidé, směřující své studium spíš na humanitní než technické zaměření.

Na Ukrajinu, kde nyní firmy takřka nefungují, by měli vyjet technici podniku spolu s personalisty. „My máme zájem o špičky mezi projektanty. Bavíme se tedy o deseti, patnácti lidech,“ potvrdil záměr personální ředitel Škody Lumír Tesař mimo jiné redakci iDnes.cz. Oslovit a získat v současnosti takové množství expertů v oboru kolejových vozidel, je podle něj skoro úkol skoro nad lidské síly.

Touto cestou to bude rychlejší

Automobilka ročně přijímá zhruba kolem dvanácti absolventů. Poohlíží se po nich zejména na ČVUT nebo na Západočeské univerzitě Plzeň. Problém je, že i takoví nadšenci a schopní lidé se musí, než se stanou skutečnými profesionály, zaškolovat a získávat praxi zhruba pět šest let.

Společnost řadu let pracuje se studenty škol - ve spolupráci s Nadací ČVUT Media Lab mimo jiné uděluje Ceny Emila Škody. Jedná se o soutěž o nejlepší diplomové práce pro studenty českých technických univerzit za účelem podpory výjimečných výkonů studentů technických oborů univerzit. Loni bylo celkem uděleno 5 cen a rozdáno 170 tisíc korun.

Nyní jde o to, že na Ukrajině mohou poptat rovnou zralé, připravené kandidáty. „V první fázi bychom chtěli oslovit zkušené projektanty, kteří jsou teď bez práce, nebo by pro ně mohlo být zajímavé stěhování do Plzně. V druhé fázi bychom se chtěli zaměřit i na nejlepší studenty na Ukrajině,“ řekl k tomu pro iDnes.cz  Tesař.

Obor kolejových vozidel je na některých ukrajinských školách mimochodem přímo jedním ze zaměření technických oborů. Rozvoj těchto oborů tam mají na paměti mnohem více, než u nás, kde stále příliš zájmu směřuje k humanitním oblastem.

Nespolupracují s Ukrajinou poprvé

České Škoda již mimochodem trh na Ukrajině trochu zná. Jedním z jejích klientů byly například ukrajinské dráhy a dodnes tam servisní technici dojíždějí. Před válkou, v roce 2012, tam pro změnu dodávala elektrické jednotky, které v rámci mistrovství Evropy ve fotbale vozily fanoušky mezi stadiony. Kromě připojení k internetu nabídly také prostorné moderní interiéry, klimatizaci, komunikační zařízení, ale i bistro. Navíc každý vůz disponuje čtyřmi obrazovkami. Válečný stav ovšem další obchodní možnosti znemožnil.

Na druhou stranu letos firma získala největší českou strojírenskou zakázku v Německu. Škoda Transportation tak dodá do Německa 38 jednopodlažních elektrických jednotek. Celková hodnota kontraktu přesáhne deset miliard korun. Vozidla typu „RegioPanter“ budou jezdit na příměstských tratích bavorského města Norimberk. „Vyplácí se nám dlouholeté vysoké investice do vědy a výzkumu, díky kterým můžeme konkurovat největším globálním výrobcům kolejových vozidel. V neposlední řadě tato desetimiliardová zakázka znamená správnost naší strategie orientovat se na západní trhy,“ uvedl k tomu Tomáš Krsek, předseda představenstva společnosti Škoda Transportation a dodal: „Není to dobrá zpráva jen pro Škodovku, ale pro celý český průmysl. Tento kontrakt dává signál, že české výrobky mohou uspět i na nejnáročnějších trzích světa.“

Hospodářská komora s handicapem pomáhá

Přesvědčení, že technickým oborům se na české půdě věnuje málo prostoru, trochu popírají aktivity Regionální hospodářské komory Plzeňského kraje. Ta mimochodem koncem roku již podeváté  uspořádala tradiční veletrh studijních nabídek „Perspektiva technického a odborného vzdělávání v Plzeňském kraji“. Podle ředitelky regionální hospodářské komory Radky Trylčové takovými akcemi komora reaguje na podněty svých členských firem, které dlouhodobě postrádají kvalifikovanou pracovní sílu především technických oborech. Než ale podobné akce přinesou své ovoce, budou některé české firmy pomáhat zaměstnáváním Ukrajincům.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na .

Vložil: Lucie Bartoš