Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Volby 2017

Volby 2017

Odvolili jsme, teď se rokuje o vládě

Letošní Karlovy Vary

Letošní Karlovy Vary

Co se dělo na festivalu

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Životní knockouty

Životní knockouty

Dal vám život ránu na solar? Nejste v tom sami, čtěte skutečné příběhy

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě celebrity dobrovolně neřeknou?

Rozhovory

Rozhovory

Politici, umělci, zkrátka každý, kdo má co říci

Dita Portová tvrdí, že MHD by měla být zdarma. Plzeňští radní i dopravní podniky hlasitě křičí NIKDY. Kdo má pravdu a proč mají revizoři až 30 tisíc?

08.07.2014
Dita Portová tvrdí, že MHD by měla být zdarma. Plzeňští radní i dopravní podniky hlasitě křičí NIKDY. Kdo má pravdu a proč mají revizoři až 30 tisíc?

Autor: Stránky političky

Popisek: Dita Portová

Že městská hromadná doprava zdarma nemusí být takovou utopií, jak by mohlo zprvu vypadat, je přesvědčena bývalá místopředsedkyně „zemanovců“ Dita Portová. Vize se však setkává s kritikou plzeňských radních. Ti ji považují za ryze populistickou, s čímž nesouhlasí finanční analytik a vysokoškolský profesor Bohuslav Šimek, který projekt bezplatného jízdného podpořil. O tom, zda je představa bezplatné dopravy v Plzni realizovatelná, se vedla debata v jedné z plzeňských kaváren. Hlavními aktéry diskuze byli právě Portová a Šimek.

Portová se nechala inspirovat městem Frýdek – Místek, kde se tamnímu primátorovi Michalu Pobuckému (ČSSD) povedlo před třemi lety projekt MHD zdarma prosadit a následně zrealizovat. „Pan primátor nám vysvětlil, jaké porodní bolesti provázely zavedení městské hromadné dopravy zdarma  v jeho městě. Po roce byl však projekt vyhodnocen a ukázalo se, jak se městu vyplatil,“ řekla na úvod debaty Dita Portová. Za rok tak přišla frýdecko- místecká kasa zhruba o devět milionů. Rozhodně však nezela prázdnotou. „Tento krok zvýšil zájem turistů dokonce až o trojnásobek. Navíc se zlepšilo životní prostředí,“ nechala se slyšet Portová a dodala: „Městu se jednoduše ulevilo.“ Dopravu zdarma mají lidé i v Třeboni.  Avšak tam je pro občany bezplatná pouze jedna autobusová linka. 

Jako v Estonsku...

Bezplatné MHD se vyplatilo i v zahraničí. Takovým příkladem je třeba estonská metropole. „Lidé v Tallinnu musí stejně jako ve Frýdku- Místku prokázat, že jsou trvalými občany města. Problém byl v tom, že ve městě žilo mnoho lidí, jež tam pracovali, ale neměli ve městě trvalé bydliště,“ řekla Portová a pokračovala: „Pokud chtěli lidé jezdit zadarmo, tak se museli stát plnohodnotnými občany metropole. Ztráta na tržbách za jízdné se jim skoro vyrovnávala tím, že se zvýšil daňový příjem města.“

Ačkoliv prý sama preferuje hromadný dopravní prostředek před osobním automobilem, rozumí těm, jež dávají přednost svému vozidlu. „Je to levnější způsob dopravy. Pohodlnější. Navíc MHD v Plzni mnohdy nestíhá a přestává plnit veřejnou službu,“ přiznala.

Přibude bezdomovců?

O tom, že je projekt bezplatného jízdného realizovatelný i v západočeské metropoli, nepochybuje. Přítrží je ale podle jejích slov současné vedení města. Podle ní staví město silnice „odnikud nikam“, což zatěžuje městský rozpočet. Na paškál si vzala také „milionové“ kašny. „Kdyby se město chovalo jako řádný hospodář, tak by se těch potřebných sto dvacet milionů na realizaci projektu MHD zdarma našlo. Kdyby město provedlo hloubkový audit, tak by se ty peníze v dopravních podnicích našly,“ je přesvědčena. Vzápětí ale dodala: „Projekt je stále diskutabilní, protože se může stát, že se tramvaje stanou domovem bezdomovců,“ připustila Portová. Na nárůst pasažérů bez domova poukazují i projektu vzdorující plzeňští radní.

Tajemní revizoři

Stručně pak pojednala o zdražení jízdného. „Když se zvyšovalo v Plzni jízdné, tak se předpokládalo, že se kasa naplní až o padesát milionů. To se nestalo. Místo toho se naplnil počet těch, kteří cestují na černo,“ konstatovala. Nit nenechala suchou ani na revizorech, jejichž průměrná měsíční mzda se pohybuje kolem čtrnácti až šestnácti tisíci korun. „K tomuto platu však připočtěme jisté motivační odměny. Například v Praze si díky tomu revizoři přijdou až na třicet tisíc, což už je dobrý byznys,“ líčila Portová a pokračovala: „Tady v Plzni je to jak Tajemný hrad v Karpatech. O jejich platech můžeme jen spekulovat. Nikde nejsou zveřejněny a ani tisk se tím nezabývá.“

K práci revizorů se vyjádřil také Bohuslav Šimek, který je zastáncem bezplatného jízdného alespoň pro osoby mladší patnácti let. „Není příjemné, když vidíte, jak tahá revizor z tramvaje malé dítě, které si zapomnělo štípnout,“ řekl Šimek a upřesnil „Tím se ale nezastávám jízdy na černo.“

Komu se kontroly jízdenek vyhýbají? To prý není žádné tajemství. „Revizorům je jasné, že z některých našich spoluobčanů či bezdomovců nic nebude. Nekontrolují je, protože ví, že pokutu nezaplatí. Pokud nemají ti lidé oficiálně žádný majetek, tak jim nikdo nemá co vzít,“ je přesvědčen.

„Neměly by být financovány billboardy dopravních podniků a drahé výroční zprávy. Finance je třeba vynaložit smysluplně,“ shodují se oba protagonisté.

Václav Fiala, Jan Polívka

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.

 

Vložil: Anička Vančová

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace