Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Každý druhý víkend nový film

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

Zmizelí Češi

Zmizelí Češi

René Flášar pátrá po osudech zmizelých, kteří se již dávno ztratili i z policejních svodek

Sex, pivo a rokenrol

Sex, pivo a rokenrol

Rockové příběhy; ve spolupráci s časopisem Rock´n ´all

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

VZ 24: Záchrana jízdárny u Tachova stála 75 milionů, stát už ji nedotuje

11.03.2013
VZ 24: Záchrana jízdárny u Tachova stála 75 milionů, stát už ji nedotuje

Autor: SL

Popisek: Zrekonstruovaný zámek u Tachova

Zhruba 75 milionů korun stála dosud dvanáctiletá záchrana monumentální jízdárny ve Světcích u Tachova, po španělské jízdárně ve Vídni druhá největší ve střední Evropě. Zhruba 40 procent z toho zaplatilo město. Objekt starý 152 let byl v roce 2010 vyhlášen národní kulturní památkou. Na dokončení oprav a úprav chybí minimálně 80 milionů korun. Poslední roky ale dává peníze jenom město Tachov, stát už se na opravě nepodílí, řekl ČTK starosta Ladislav Macák (ČSSD).

"Teď čekáme, jak to bude s dotacemi EU v novém plánovacím období po roce 2014, jestli budeme mít šanci. Máme už tři roky kompletní projekt," uvedl.

Letos dá Tachov další další dva miliony korun. "Ale to nic neřeší. Pomalu začínáme opravovat to, co jsme nedávno opravili. Například střechu a okna," dodal. Loni dokončila radnice za šest milionů korun toalety, které jí nařídili vybudovat památkáři; stát nepřispěl.

Podle Macáka nastartoval záchranu památky někdejší ministr kultury Pavel Dostál (ČSSD). Poslední léta už ji ale radnice zachraňuje jen ze svého s menšími příspěvky kraje na záchranu maleb. "Když jsme dostali papír, že je národní kulturní památka, tak tam byl dovětek, že nám to nezakládá nárok na dotace. Od té doby nedostáváme nic," řekl.

Objekt, u něhož se uvažovalo o demolici, je kompletně staticky zajištěn, chybí ale úprava interiérů. V rozsáhlé budově se počítá se stylovou restaurací, výstavními prostory, větším a menším sálem, muzeem bylinkářství, šatnami pro umělce, klubovnou a bytem pro správce. "Kdy to bude, nemám tušení. Peněz je stále méně a my na to nemáme," řekl Macák.

Do budovy, která je nyní využívána pro koncerty, svatby a výstavy, se vejde 500 až 600 lidí. "Jízdárna je zatím otevírána na telefon infocentra, protože je pořád stavbou. Dlouhodobým záměrem města je mít tam otevřeno denně a kromě muzea vytvořit i stálý prohlídkový okruh.

Občané oceňují, že radnice památku zachránila. "V roce 2000 to byla prakticky ruina na zřícení. Tenkrát o jeden hlas prošla záchrana oproti zboření," uvedl místostarosta Jiří Struček (ČSSD).

Technicky vyspělá stavba v sobě snoubí podle odborníků prvky průmyslové architektury a aristokratické vznešenosti. Byla vystavěna v novorománském slohu v letech 1858 až 1860 na přání generála Alfreda Windischgrätze. V roce 1945 majetek Windischgrätzům zabavil stát. Od té doby sloužila jako příležitostný sklad, poté ji využívala pohraniční stráž. V roce 1981 ji ministerstvo kultury vyřadilo ze seznamu kulturních památek, zapsalo ji tam znovu pod tlakem radnice v roce 1991. O pět let později ji armáda převedla městu za symbolickou cenu. Jízdárna je dlouhá 60, široká 52 a vysoká 27 metrů, hala má rozměry 20 krát 40 metrů.

(zdroj: vz24, webové stránky)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace