Krásná aukční charitativní láhev i ocenění v soutěži. Plzeňský Prazdroj patří Japoncům a ředitel je z JAR, pivo je zaplať pánbu české
25.10.2018
Foto: Plzeňský Prazdroj
Popisek: S ročním prodejem přes 11 milionu hektolitrů a s exportem do více než 50 zemí celého světa je Plzeňský Prazdroj předním výrobcem piva v regionu a největším exportérem českého piva
FOTOGALERIE Minulý týden byla představena další ze série unikátních pivních lahví Pilsner Urquell pro tradiční dobročinnou aukci Centra Paraple. Autory lahví v roce, kdy si připomínáme 100. výročí založení Československa, jsou symbolicky Čech a Slovák – Václav Mlynář a Jakub Pollág ze studia deFORM, kreativní ředitelé české sklárny Bomma. Dražba unikátních lahví proběhne 13. prosince. Jen vloni vynesla 1,7 milionu, přičemž cena nejdražší lahve se vyšplhala až na 250 tisíc korun. Výtěžek bude i letos věnován Centru Paraple… Prazdroj též slušně bodoval v devátém ročníku soutěže Cerevisia Specialis - Pivní speciál roku.
„Už sedmým rokem realizujeme tento výjimečný projekt, který pomáhá hendikepovaným. Celý výtěžek aukce tak jako každý rok i letos věnujeme Centru Paraple na pomoc lidem s poškozením míchy a jejich rodinám,“ říká generální ředitel Plzeňského Prazdroje Grant Liversage, který se stal ředitelem vloni a pochází z Jihoafrické republiky. Řídí společnost, která patří pod Abel (Asahi Breweries Europe), ta vznikla po akvizici pěti středoevropských pivovarů japonskou pivovarnickou společností Asahi.
Designéři studia deFORM a renomovaná sklárna Bomma
Aukční lahve se letos vyrábějí v jedné z předních českých skláren, která kombinuje osvědčené sklářské postupy se současnými technologiemi. „Tento rok jsme se spojili s designéry studia deFORM a renomovanou sklárnou Bomma, která má stejně jako Pilsner Urquell úctu k historii a tradici řemesla, a zároveň využívá nejmodernější technologie, které jí umožňují vytvářet výrobky v té nejvyšší kvalitě,“ vysvětluje Václav Berka, emeritní vrchní sládek Plzeňského Prazdroje.
Unikátní lahve pro prémiový plzeňský ležák navrhovali v minulých letech přední designéři, mimo jiné Lars Kemper, Miroslava Kupčíková, Lenka Husárková ve spolupráci se světoznámým českým výtvarníkem Bořkem Šípkem či Maximem Velčovským. Autorem loňské kolekce designových aukčních lahví byl umělecký ředitel sklárny Moser Lukáš Jabůrek.
Každá z aukčních lahví reprezentuje jednu dekádu posledních sta let prostřednictvím milníku, který připíjí na hodnotu reprezentující danou událost. „Po obvodu každé z lahví je vybroušeno sto faset symbolizujících 100 let republiky, do křišťálové zátky je vtisknuta československá trikolora. K dekoraci ručně foukané křišťálové lahve jsme využili výjimečný robotický brus sklárny Bomma,“ popisují designéři studia deFORM Václav Mlynář a Jakub Pollág. Lahev zdobí i skleněná pečeť kvality Pilsner Urquell.
Charitativní on-line aukce deseti designových lahví
„Projekt, který spojuje design a pomoc lidem s hendikepem, nás oslovil, a s radostí jsme se do něj zapojili. Výsledek práce našich designérů a sklářů reprezentuje to, co je typické pro všechny naše designové kolekce – osobitou estetiku, dokonalé detaily i moderní jednoduchost,“ popisuje Martin Wichterle, majitel sklárny Bomma.
Do projektu charitativních aukčních lahví se zapojuje čím dál více lidí, což dokazuje i rekordní výsledek loňské dražby, která vynesla téměř 1,7 milionu korun. „Za peníze z minulého ročníku jsme nakoupili terapeutické, kompenzační a sportovní pomůcky pro zlepšení kvality života našich klientů – rotoped, handbike, monoski lyže nebo vozík na tanec. Část získaných prostředků jsme použili na dofinancování mezd osobních asistentů, kteří klientům Centra Paraple pomáhají v denních aktivitách. Bez jejich práce by bylo poskytování našich služeb téměř nemožné,“ dodává David Lukeš, ředitel Centra Paraple.
Letošní charitativní on-line aukce deseti designových lahví, které připíjejí na deset milníků uplynulých sta let, je naplánovaná na 13. prosince a vyvolávací cena jedné láhve je 100 korun. Aukce proběhne na adrese www.idnes.cz/aukce2018.
Mezi pivními speciály chutnal degustátorům nejvíce stout
Dvacetičlenná hodnotitelská komise složená ze dvou panelů degustovala rekordní počet piv v pořadí již devátém ročníku soutěže Cerevisia Specialis - Pivní speciál roku, který se konal od 9. do 17. 10. (degustace byla 9. a 10., slavnostní předání pak 17. října). První, dvanáctičlenný panel expertů, byl složen z nezávislých odborníků např. ze Zemědělské univerzity v Praze, z různých dalších odborných institucí, doplněných o členy degustační komise Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského. Druhý, osmičlenný panel reprezentantů, byl sestaven z významných osobností, které pivo a pivovarskou problematiku dobře znají, ale nezabývají se jeho hodnocením profesionálně, jako jsou např. lékaři, novináři, ale i odborníci působící mimo pivovarství.
V nejvíce obsazené kategorii světlá speciální piva bylo posuzováno 15 vzorků. O druhé místo se podělily piva Unger 18 – výroční speciál z Pivovaru Rohozec, dále Primátor 16 Exkluziv z náchodského pivovaru Primátor a Svijanský Kníže 13% z Pivovaru Svijany. Ocenění za 1. místo získalo pivo Radegast Extra Hořká 15 ze skupiny Plzeňský Prazdroj. Třetí cena nebyla udělena.
V kategorii světlá speciální piva získalo 1. místo pivo Radegast Extra Hořká 15 ze skupiny Plzeňský Prazdroj
Do kategorie polotmavá a tmavá speciální piva pivovary přihlásily 8 piv. Na třetím místě skončilo pivo Rohozec Třináctka Tmavá, který uvařili v Pivovaru Rohozec. Na druhém místě se shodně umístila piva Pardubice Granát z Pardubického pivovar a Postřižinské pivo – Něžný Barbar 13 stupňový polotmavý speciál z produkce Pivovaru Nymburk. Na prvním místě se umístila Černá Barbora, kterou uvařily Pivovary Staropramen.
Mezi svrchně kvašenými pivy typu ale, kterých bylo degustováno 9, se o druhé místo podělila piva Primátor Stout z produkce pivovaru Primátor a Master Summer Ale z Plzeňského Prazdroje. Stejný pivovar vyrobil i pivo Master Red IPA, které obdrželo první cenu. Třetí cena nebyla udělena.
V kategorii neobvyklých piv bylo do soutěže přihlášeno 14 piv. Na třetím místě se umístila piva Bernard višeň z Rodinného pivovaru Bernard a Primátor Weizen, který uvařili v pivovaru Primátor. Ze stejného pivovaru je i na druhém místě oceněné pivo Primátor Tchyně a na shodném stupni skončil a Bernard z Rodinného pivovaru Bernard. O první místo se podělily piva Velen z Pivovaru Černá Hora a Bernard IPA z Rodinného pivovaru Bernard.
Tři ceny pro Prazdroj
Cenu předsedy poroty za nejvíce nominací, kterých u obou porot získalo 18, obdrželo pivo Primátor Stout. Nejvíce ocenění, celkem čtyři si ze soutěže odnesl pivovar Primátor a po třech Plzeňský Prazdroj stejně tak jako Rodinný pivovar Bernard.
„Letošní, předjubilejní ročník jen potvrdil trend nárůstu zájmu průmyslových pivovarů o sice druhově pestrý, nicméně z hlediska výstavu minoritní segment speciálních a neobvyklých piv. Soutěže se zúčastnilo rekordních 16 pivovarů ze 14 pivovarských subjektů s historicky nejvyšším počtem 46 piv,“ uvedl Mgr. František Frantík z Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského reprezentující odborného garanta soutěže, který je i předsedou poroty. A současně dodal: „Z hlediska vyhodnocení soutěže je zajímavé, že mezi účastníky soutěže se nenašlo ani jediné pivo, které by u porotců propadlo – všechna piva získala přízeň nejméně třetiny z nich, což je indicií pro to, že kvalita portfolia stále stoupá.“
Ing. Josef Vacl, CSc ze společnosti Port spol., která je vyhlašovatelem soutěže, komentoval letošní ročník: „Potvrzuje se, že pivní speciály se staly pevnou součástí nabídky malých i velkých průmyslových pivovarů a to i přesto, že tato skupina piv má nadále malý podíl na trhu. A dodal: „Nicméně jsou kořením, které trh piva u nás obzvláštňuje, má své zákazníky a to je pro všechny, kteří mají naše pivo rádi, výborná zpráva“
Degustace tradičně proběhla ve Výzkumném senzorickém centru VÚPS. Ocenění byla v Praze předána představitelům vítězných pivovarů na slavnostním setkání pivovarníků, pivovarských odborníků, médií a laických degustátorů.
Vložil: Markéta Vančová