O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Uplynulý týden očima šéfredaktorky. A zvířátko nakonec

Zmizelí Češi

René Flášar pátrá po osudech zmizelých, kteří se již dávno ztratili i z policejních svodek

Sex, pivo a rokenrol

Rockové příběhy; ve spolupráci s časopisem Rock´n ´all

Jak vypadá hlavní české město piva z kosmu? Víme. Plzeň má fotografii z paluby Mezinárodní vesmírné stanice ISS

07.09.2018

Autor: Do kosmu s Krtkem / NASA

Popisek: Astronaut Andrew Feustel

FOTOGALERIE Aktuální velitel Mezinárodní vesmírné stanice ISS, americký astronaut Andrew Feustel poslal v rámci spolupráce se vzdělávacím programem Do kosmu s Krtkem 2018 další fotografie českých měst – Plzně a Znojma. Předtím již vyfotil Prahu a Brno. K Plzni i Znojmu má tento americký astronaut osobní vztah, žijí zde blízcí příbuzní jeho manželky Indiry, jež má české kořeny.

Fotografii Plzně vytvořil Andrew Feustel v neděli 12. srpna 2018 v 16:47 hodin středoevropského času fotoaparátem Nikon D5. Těchto digitálních zrcadlovek mají astronauté na Mezinárodní vesmírné stanici ISS k dispozici celkem deset. Fotoaparáty nejsou speciálně upraveny a používají se jak uvnitř stanice, tak i při výstupech do volného vesmíru.

Fotoaparáty Nikon s příslušenstvím na palubě ISS. Modré plošky jsou kousky suchého zipu, umožňující bezpečné uchycení předmětů ve stavu beztíže, foto Tim Peake/ESA

Mezinárodní vesmírná stanice ISS se pohybuje od západu k východu na tzv. nízké oběžné dráze nad Zemí ve výšce přibližně 400 kilometrů nad zemským povrchem. Orbitální stanice velká zhruba jako fotbalové hřiště se pohybuje rychlostí 7,8 km za sekundu a zeměkouli obletí přibližně za 1,5 hodiny.

Do kosmu s Krtkem 2018

Vzdělávací projekt Do kosmu s Krtkem 2018 navazuje na projekt Do kosmu s Krtkem, jenž vznikl při příležitosti letu amerického astronauta Andrewa Feustela v raketoplánu Endeavour v roce 2011, kdy vzal na palubu postavu Krtka z pohádek Zdeňka Milera. Krtek, jenž je nyní na palubě ISS, je speciální figurka pro let do vesmíru vyrobená v Moravské ústředně Brno. Je vysoký 10 centimetrů a z důvodu lepší vizuální komunikace je upraven jako prstový maňásek.

Zájemci mohou na webových stránkách projektu Do kosmu s Krtkem 2018 (www.krtek2018.cz) sledovat novinky ze současného půlročního pobytu astronauta Andrewa Feustela na Mezinárodní vesmírné stanici ISS.

Kdo je Andrew Feustel

Americký astronaut Andrew Feustel se narodil 25.8.1965 v americkém státě Pensylvánie. Vyrůstal však v Michiganu, kde odmaturoval a poté také získal titul na vyšší odborné škole (Oakland Community College). Následně v roce 1989 získal bakalářský titul na Purdue University v oboru "Solid Earth Sciences" (vědy o pevných zeminách), a o dva roky později také doktorát v oboru Geofyzika. V roce 1995 získal Ph.D. v geologických vědách na Queens University v kanadském Ontariu, kde pracoval také jako seismolog. V roce 2000 byl vybrán jako kandidát pro výcvik astronautů NASA. Po několikaletém výcviku se na svou první misi vydal v roce 2009, dále 2011 a do třetice - aktuální mise - 2018.

Andrew Feustel představil v modulu Copula ISS kresbu českého židovského chlapce Petra Ginze z roku 1942, na které je jeho představa o pohledu z Měsíce na Zemi, foto Do kosmu s Krtkem / NASA

Třetí vesmírná mise začala ve středu 21. března 2018 v 18:44 hodin našeho času. V kabině ruské kosmické lodě Sojuz MS-08 se vydal na půlroční pobyt na Mezinárodní kosmické stanici. Spolu s ním letěl ruský kosmonaut Oleg Artemjev a americký astronaut Richard Arnold. Návrat zpět na Zemi je naplánován na 4. října 2018.

Krteček ve vesmíru

Spolu s Andrewem Feustelem byl v kabině kosmické lodě i český Krteček-astronaut.

V průběhu svého třetího vesmírného letu je Andrew Feustel členem dvou dlohodobých expedic ISS (Expedice 55 a Expedice 56), po dobu cca 3 měsíců byl i velitelem orbitální stanice ISS.

Astronaut Andrew Feustel a český krteček, foto Do kosmu s Krtkem / NASA

Kromě oblíbené figurky Krtečka s sebou na ISS Andrew Feustel vzal ještě jeden artefakt spojený s Českou republikou. Jde o kopii kresby s názvem ´Měsíční krajina´, kterou v roce 1942 namaloval tehdy čtrnáctiletý Petr Ginz. Tento chlapec byl částečně židovského původu a jeho osud byl zpečetěn na podzim roku 1944 v Osvětimi. Kresba již jednou do vesmíru putovala - na palubu raketoplánu Columbia v roce 2003 ji s sebou vzal izraelský kosmonaut Ilan Ramon. Při návratu však raketoplán shořel v atmosféře a tuto tragédii žádný z členů tehdejší posádky nepřežil. Stalo se tak 1.2.2003 - v den narozeni Petra Ginze. Andrew Feustel se rozhodnul Ramonovu misi dokončit a kresba se tak znovu ocitla ve vesmíru - jako památka na Petra Ginze, oběti holocaustu a Ilana Ramona.

Andrew Feustel je ženatý a má dva syny. Jeho žena Indira má indického tatínka, ten však dlouhou dobu působil v Brně, kde se také setkal se svojí budoucí ženou Alenou, maminkou Indiry Feustel. Indira má díky tomu k České republice velmi vřelý vztah, často ho navštěvuje a absolvovala dokonce několikatýdenní kurz českého jazyka. Povoláním je logopedka.

Ari a Aden Feustelovi, synové Andrewa a Indiry, jsou velkými fanoušky kosmonautiky a všechny mise svého otce pečlivě sledují.

Zdroj TK