Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Učitele i žáky prý čeká horor. Tak strhala připravovanou inkluzi zkušená pedagožka, která je krajskou zastupitelkou na Plzeňsku

18.04.2016
Učitele i žáky prý čeká horor. Tak strhala připravovanou inkluzi zkušená pedagožka, která je krajskou zastupitelkou na Plzeňsku

Foto: Václav Fiala

Popisek: Dlouholetá pedagožka Věra Rubáková, která je krajskou zastupitelkou na Plzeňsku

ROZHOVOR Dlouholetá pedagožka Věra Rubáková, která je krajskou zastupitelkou, bydlí v Tachově na Plzeňsku a řadu let pracovala ve školství, má k současnému trendu rychlé inkluze vážné výhrady. V rozhovoru upozorňuje na nepřipravenost, nedostatek peněz i na obdobnou situaci, která nastala po rušení školek a následném příchodu silnějších ročníků. A což prý inkluze na středních školách, to už je na horor...

Jak vidíte otázku inkluze, není to příliš uspěchané? Když jste pracovala ve školství dlouhou dobu, určitě máte bohaté zkušenosti…

Inkluze přišla moc brzy. Bude záležet na tom, jak se připraví společnost na takovou specifickou záležitost, ale rozhodně naše školství, a hlavně to základní, není na to připraveno. Nemá  dostatek učitelů, ti pak nevědí, jak se těmhle dětem mají věnovat. Vezměte si, jak pedagogické fakulty specialisty najednou najdou. Kde vezmou tolik specialistů, to nevyprodukuje fakulta za  období, kdy se má začít inkluze. Je to bláhová idea a naše ministryně je příliš idealistická. Myslím, že rozpoutala něco, o čem neví, jaký to bude mít důsledek. Ministerstvu je to jedno, tam se to střídá jako ponožky, ale jde o to, že to bude mít šílený dopad na základní školství. Kde seženou tolik odborných specialistů, na to je přece bakalářské studium. A jestli si myslí, že někdo udělá nějaký seminář, nějaký půlroční ročník a tam se rychle vypěstují ti specialisté, tak to ne, protože tam je podmínka, že musejí splňovat vzdělání. Prosím vás, jak můžete, když budete mít ve třídě 25–30 dětí. Jak se chcete individuálně věnovat každému dítěti?

Vím z vlastní zkušenosti, že to není možné uskutečnit, a už dopředu je mi líto pedagogů. Jak se chcete věnovat těm průměrným, podprůměrným a kde máme čas na talenty? Ti budou zlobit a otravovat a nebude se posouvat  jejich vzdělanost. Vím, jaký byl problém, když jsme měli člověka, který měl potíže s počítáním, a já jsem nevěděla, jak s ním pracovat, protože jsem na to nebyla speciálně vyškolená.

Takže speciální školy budou paralelně dál?

Říkám, je to uspěchané. A kde najednou vezmeme peníze? Ministryně říkala, že se vlastně ukrajuje učitelům, aby se zaplatili speciální pedagogové nebo asistenti. Kdo zřizuje školy? Základní školy zřizuje obec, speciální školy zřizuje kraj, dnes jsou už problémy s tím, že když tam máte žáka, který má nějakou disfunkci, aby se na to sehnaly peníze. Takže peníze a rychle se tam „nalejí“,  a kde je vezmeme? Jak to bude potom dál fungovat? Podle mého názoru je to z Evropské unie prostě přikázáno. Byla bych pro, že bychom si to měli nejdříve vyzkoušet, to znamená udělat to v jedné třídě, jak by to fungovalo, a potom na základě toho vyvinout další úsilí, jestli by se to dalo uplatnit v českých školách. Každý rodič chce pro dítě to nejlepší. Paní ministryně také řekla, že se v žádném případě nebudou rušit speciální školy. Jenomže jestliže já jako rodič chci mít dítě ve škole, tak ho nedám do té speciální. A zákonitě může nastat situace, že v těch speciálních školách nikdo nebude nebo dva, tři nebo pět žáků. A to nemůže sama o sobě ta škola existovat ani zákonem, ani vyhláškou, takže se vlastně zruší sama.

Ale je to zásadní problém, že to budeme utlumovat, až speciální školy nebo třídy zrušíme zcela, že? 

Může se to stát, a jak uděláte ten zpětný krok, už se k tomu původnímu nevrátíte. Pamatujete si to období, kdy se rušily mateřské školky? To byl obrovský problém, najednou se „objevila“ spousta dětí a kam s nimi? Myslím si, že naše společnost ne že by nebyla připravená pro tyhle děti. Ona už to vnímá, ono to tady je, my o tom víme, ale nemáme to odzkoušené. Moc se na to spěchá. Chce to počkat, odzkoušet si to a pak teprve si říct ano, ono se to osvědčilo, je to dobré, máme tady učitele, speciální pedagogy a ti nám s tím pomohou. Říkám, že se to má nejdříve zkusit a pak se do toho pustit, a ne to zavést a pak říci – ono to nefunguje.

Některé spiklenecké teorie nebo jenom opozice říkají, že vlastně tím snižujeme všeobecnou vzdělávací úroveň…

Na tyhle děti se musí trochu jinak. Už teď máme problémy v základním školství, že se snižuje kvalita vzdělávání, a já se obávám, že tímhle tím to ještě více přibrzdíme a nebude prostor pro ostatní. Jde mi o to, že se máme v té třídě věnovat všem, to znamená rozložit výuku tak, že každý ví, koho má ve třídě, a podle toho jede tu látku nebo výuku. Vezměte si, že se vám ve třídě budou motat jeden, dva speciální pedagogové, a ten učitel na to není připraven.

Říká se, že děti v základních školách mají problémy s jazykem, se čtením a těchto problémů tam pak bude asi více, je to tak?

Ono  to třeba vypadá, že učitelé jsou proti tomu, že když je to dítě postižené, aby se integrovalo do klasického vzdělávacího procesu. Učitel s tím nemá problém, jenom nemá zkušenost. Tyto děti samozřejmě neschováváme do nějakých zařízení, my je vnímáme, dokážeme to, ale nemáme s tím mnoho zkušenosti? Já říkám jedno – jestli ten rodič chce mít dítě ve speciální škole, protože se tam cítí dobře a ta škola je k tomu přizpůsobená, tak je to v naprostém pořádku. Neznamená to přece, že když má dítě nějakou vadu, že  je nevzdělavatelné nebo hloupé. Jsou mezi těmi dětmi i žáci velmi chytří, ale potřebují jinou pomoc, a tu klasický učitel neumí.

Je to o té diferenciaci, takhle my jsme o tom hovořili, co se týká většinou základního školství, ale to samé může být i ve středních školách...

Na středních školách na to už vůbec nejsou připraveni. Já jsem na nich učila dvacet let a řeknu vám, na středních školách je to ještě daleko horší a v mateřských to máte také. Tam už se děti  nějakým způsobem rovněž integrují a vím z vlastních zkušeností,  jak někdy ty děti na ty druhé koukají. Ony si po čase zvyknou a pak se třeba i spřátelí, ale vím, jaký dojem to budí na první pohled.

Václav Fiala

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na  

 

Vložil: Lucie Bartoš