Vyndat z vrtulníku, přeložit do sanitky, přejet k urgentnímu příjmu nemocnice, znovu přeložit... Tak tomu už je u pacientů ohrožených na životě konec. Armádní Sokol otevřel nový heliport v plzeňské nemocnici
21.12.2015
Foto: army.cz
Popisek: Plzeňská emergency má nový heliport.
Minulý týden přistál vrtulník W-3A Sokol poprvé na novém heliportu Fakultní nemocnice Plzeň. Pro armádní Leteckou záchrannou službu a hlavně pro zachraňované se jedná o významné datum. Zkrátí se doba přepravy z místa úrazu na operační stůl.
Leteckou záchrannou službu v Plzeňském a Karlovarském kraji provozuje armáda prostřednictvím 24. základny dopravního letectva Praha – Kbely, která zajišťuje vrtulníky W3-A Sokol s leteckým i technickým personálem na detašovaném pracovišti v Plzni – Líních, společně s lékaři z odboru letecké záchranné služby a urgentní medicíny AČR.
„Máme velice dobře fungující systém přednemocniční péče. Letecká záchranná služba je jedna z nejlepších v tomto státě. Vojáci se svými vrtulníky mohou sednout takřka kdekoli a pacienta k nám přivést ve velice krátkém čase. A právě ten čas od okamžiku, kdy si pacienta od leteckých záchranářů přebereme, až do místa na sále, je to, co musíme zkrátit. Tímto heliportem se nám to rozhodně podaří,“ řekl v úvodním slově ředitel plzeňské nemocnice Václav Šimánek.

„Plzeňský heliport je naprosto perfektní, má nadstandardní rozměry, je dobře osvětlen. Výhodou je též jeho zhruba patnáctimetrová výška, je tedy velmi dobře vidět z dálky,“ popisuje první přistání na novém heliportu velitel vrtulníkové letky podplukovník Peter Smik a dodává: „Heliport je osazen velmi moderními světelnými návěstidly přibližovacího systému APAPI. Při takzvaném zakličování si můžeme nastavovat intenzitu světel. Čím více pilot zakličuje, tím více se intenzita světel zvýší. Další z výhod nového heliportu je jeho vyhřívání. Je tedy připraven 24 hodin denně i v zimních podmínkách. To je pro přistání zásadní.“

Cesta z vrtulníku na sál se zkrátila na 70 metrů
Fakultní nemocnice Plzeň má status traumacentra a z něj vyplývá, že musí mít hlavní heliport i pro noční přistávání a jeden záložní heliport. Dosavadní heliport je od budovy s urgentním příjmem vzdálen několik stovek metrů.
„Když přiletí vrtulník letecké záchranné služby, musí se pacient nejdříve přeložit z vrtulníku do sanitky, ta s ním přejede k urgentnímu příjmu, kde se pacient znovu překládá a odváží na příjem. To je dnešním dnem minulostí,“ uvedl velitel odboru letecké záchranné služby a urgentní medicíny plukovník Michal Mareček.
Krytá lávka až do prvního patra
„Nový heliport má bezprostřední návaznost krytou lávkou do plus prvního patra, takže personál letecké záchranné služby přímo převeze nemocného na Emergency. Vzdálenost bude asi tak 70 metrů,“ dodal Mareček.
V Plzeňském a Karlovarském kraji, pro něž traumacentrum nemocnice slouží, létá armádní Letecká záchranná služba s vrtulníky W 3-A Sokol. Nový heliport je dimenzovaný až do hmotnosti 6,4 tuny.
Stalo se u vás něco, co by měli ostatní vědět? Napište na .
Vložil: Lucie Bartoš