Na opravu silnic jde málo peněz, rozčiluje se stínový ministr Chovanec
29.04.2013
Foto: kraj Plzeňský
Popisek: stínový ministr dopravy a hejtman Milan Chovanec
Milan Chovanec si u sociálních demokratů upevňuje pozici a po získání místopředsednického křesla chce být i ve vládě. V té stínové Bohuslava Sobotky setrvává i po mírném zemětřesení, což naznačuje jeho rostoucí vliv.
Milan Chovanec se stává klíčovým mužem sociální demokracie, přestože širší veřejnosti mimo Plzeňský kraj není až tolik znám. Hejtman ale dokázal vytlačit Jiřího Pospíšila do opozice, i když občanští demokraté vloni na podzim krajské volby jako jediní v zemi na Plzeňsku vyhráli. Chovanec se ale elegantně domluvil s komunisty, a vládne dál.
Ten stejný Milan Chovanec se stal místopředsedou na ostravském sjezdu ČSSD místo Jiřího Dienstbiera a aby toho nebylo málo, setrvává ve stínové vládě Bohuslava Sobotky. Plzeňský hejtman chce být ministrem dopravy. Jenže také má skandály, třeba ten z plzeňských práv.
Proč slučovat ministerstva?
Milan Chovanec se ale nyní zaměřuje především na dopravu. Proslul tím, že zatímco jiní hejtmani z ČSSD podporovali České dráhy, to on by klidně regionální železnici otevřel soukromým dopravcům. Nelíbí se mu ale současné plány vládní koalice slučovat ministerstva - průmyslu a obchodu s dopravou. Milan Chovanec by totiž musel o post soupeřit s Milanem Urbanem, který je ještě o úroveň vlivu výše.
"Žádal jsem ministra Zbyňka Stanju, aby nám konečně dali koncepční materiál, který by jasně popisoval výhody sloučení, zejména synergické efekty a úspory. Do dnešního dne ale materiál neexistuje," řekl Milan Chovanec novinářům. Hejtmanovi se ale nelíbí více věcí.
Expert na silnice
Tak především úroveň českých silnic. Milan Chovanec kvituje to, že ministerstvo dopravy vyčlení 800 milionů korun pro letošní opravy silnic, zároveň se ale podivuje nad tím, jak je možné, že jsou po zimě tolik zdevastované.
"Podle odhadů silničářů jsou škody rekordní a pohybují se v miliardách. Stranou teď ponechme, že přidávat se mají peníze jen na opravy jedniček a silnice nižších tříd nedostanou navíc vůbec nic. To, co by nemělo uniknout naší pozornosti je, že s podobně zničenými silnicemi se nepotýkají v Rakousku, nebo Německu, kde je počasí téměř totožné jako u nás," pravil Milan Chovanec.
Ten kritizuje výši plánovaných investic. Podle stínového ministra je 800 milionů sice vysoká částka, ale ne zase až tolik. "Podle odhadů expertů z dopravní fakulty ČVUT by náklady na jejich celkovou opravu vyžadovaly investici v řádu stovek miliard korun. Pak prý bychom se dostali na úroveň západní Evropy," pronesl Milan Chovanec.
"Naši pravicoví ministři namísto aby hledali, jak a kde tyto investice alespoň zčásti zajistit, soustředí však zjevně valnou část své energie na udržení se v křesle," konstatoval hejtman. Sám ale zatím nesdělil, kde on by nutné peníze na opravy silnic vzal.
Radim Holinger
Zaujal Vás tento článek? Posílejte nám svoje názory i podněty na ! Těšíme se na ně.