Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Volby 2017

Volby 2017

Žhavá část kampaně se blíží

Letošní Karlovy Vary

Letošní Karlovy Vary

Co se dělo na festivalu

Kultura

Kultura

Pojďme se bavit: Je tu hudba, film, knihy, výstavy, nechybí exkluzivní recenze

Životní knockouty

Životní knockouty

Dal vám život ránu na solar? Nejste v tom sami, čtěte skutečné příběhy

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě celebrity dobrovolně neřeknou?

Rozhovory

Rozhovory

Politici, umělci, zkrátka každý, kdo má co říci

Na co si dát pozor během prázdnin

14.08.2014
Na co si dát pozor během prázdnin

Autor: tixik.cz

Popisek: Bazén E. Rošického

Léto se přehouplo do druhé poloviny a některé z nás ještě čeká zasloužená dovolená, která k letním měsícům neodmyslitelně patří, stejně tak cestování i další aktivní odpočinek. Podle Českého statistického úřadu Češi v loňském roce podnikli přes 11 milionů dovolených, z čehož více než třetina byly výjezdy do zahraničí. Ani při letním odpočinku by ale lidé neměli zapomenout na bezpečnost svou i svých dětí. Zvýšenou pozornost by měli věnovat opatrnosti při sportu, zdravému opalování nebo ochraně očí.

Trávicí obtíže trápí na dovolené mnoho Čechů

Změna prostředí znamená nejen nové zážitky, ale také změnu denního režimu a jídelníčku. Je potřeba pamatovat na to, že každý organismus je jiný a na změny může reagovat různě, což může mí za následek i nepříjemné střevní potíže. Ne vždy se jim lze zcela vyhnout, rizika se však mohou minimalizovat. Jídelníček by měli cestovatelé přizpůsobit již při samotné cestě na dovolenou.

 

Vhodné stravování během cesty

·         Müsli tyčinky

·         Sušené ovoce

·         Směsi oříšků

·         Ovoce a zelenina – nejlépe to, co jde dobře omýt nebo oloupat

·         Dostatečný přísun tekutin – minerální vody, iontové nápoje

 

 


Po příjezdu do cílové destinace by lidé měli dopřát tělu aklimatizační dobu, aby si jejich organismus přivykl na daný typ kuchyně. Nicméně i poté není vhodné konzumovat například syrové mořské plody, nedostatečně tepelně upravené jídlo, nebalenou zmrzlinu, nebalené nápoje nebo led. Kvalita vody, z níž bývá led vyroben, nemusí odpovídat standardům evropské pitné vody a ani jejím zmrazením se nezničí všichni původci přenosných nemocí. Trávicí obtíže často způsobí jídlo zakoupené na ulici, které bylo připraveno v nehygienických podmínkách nebo obsahuje závadnou vodu. Problém však také může způsobit i větší konzumace ovoce.

 „Pokud nás však na dovolené trávicí obtíže přece jen zastihnou, je dobré mít s sebou léky na zmírnění průjmu nebo léky napomáhající lepšímu trávení, jako jsou přípravky obsahující pankreatické enzymy, a které nám mohou pomoci naše trávení upravit. Musíme být však připraveni, že v některých destinacích, jako například v Egyptě, nemusí z domova dovezené léky působit. To se může týkat právě např. antibiotik běžně užívaných v našich podmínkách při gastrointestinálních obtížích. Příslušné léky pak musí předepsat lékař v daném turistickém středisku,“ objasňuje MUDr. Aleš Novotný, gastroenterolog IV. interní kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze a 1. LF UK.

 

Nebezpečí letního slunce

Nejen potrava, ale i sluníčko, kvůli kterému si většina lidí vybírá dovolenou v létě, může způsobit nepříjemné obtíže. Dovolená je pro většinu lidí spjata s opalováním. „Dlouhodobý pobyt na slunci bez dostatečné ochrany způsobuje předčasné stárnutí kůže s tvorbou vrásek, degenerativních kožních změn v podobě nerovnoměrných pigmentací i různých bradavičnatých výrůstků. V nejhorším případě může vést až k rozvoji kožních nádorů,“ varuje MUDr. Ivana Krajsová, MBA, primářka Dermatovenerologické kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze a 1. LF UK. Při pobytu na slunci je proto vždy nutné dodržovat zásady správného opalování, což znamená používání opalovacích přípravků s ochrannými faktory UVA i UVB. Výška UVB faktoru označovaná jako SPF má být tím vyšší, čím světlejší máme kůži, čím delší pobyt na slunci plánujeme a čím blíže jsme rovníku. Pokud dojde ke spálení kůže i přes použití opalovací krému, je to známka použití nízkého ochranného faktoru nebo malého množství krému. Opalovat bychom se rozhodně neměli mezi 11. a 15. hodinou, kdy jsou sluneční paprsky nejintenzivnější.

Po slunění je také vhodné použití přípravků po opalování, které napomohou kůži se zklidnit a znovu zregenerovat. Nikdy se nesmí spálená kůže opakovaně vystavovat slunečnímu záření. „Neopatrné a intenzivní slunění je jedním z hlavních důvodů stoupajícího výskytu všech typů kožních nádorů, včetně nejnebezpečnějšího nádoru melanomu. Velmi důležité je chránit před spálením na slunci malé děti, protože jejich kůže je velmi citlivá, snadno zranitelná a spálení kůže v dětství znamená výrazně zvýšené riziko kožních nádorů v dospělosti,“ doplňuje MUDr. Krajsová.

„Nadměrný pobyt na slunci také může způsobit úžeh, který je způsoben přímým působením slunečních paprsků na organismus. Projeví se celkovou únavou, až malátností, bolestí hlavy, horečkou, zvracením. Abychom těmto potížím předešli, měli bychom dbát na pokrývku hlavy, případně chlazení hlavy a celého těla ve vodě, pobytem ve stínu a dostatečným příjmem tekutin,“ vysvětluje MUDr. Andrea Pekárková z Centra individuální péče Všeobecné fakultní nemocnice v Praze.

Zapomenout bychom neměli ani na ochranu očí. Bez kvalitních slunečních brýlí může dojít k poškození očí nebo dokonce až k popálení rohovky. 

 

Úrazy nemají dovolenou ani v létě

Mnozí se nevydávají do cizích krajů, ale rozhodnou se strávit dovolenou aktivně v domácím prostředí. I nesportovní typy pak v létě chtějí vyzkoušet neobvyklé či adrenalinové sporty. Často ale neznají správnou míru, přepínají se a především pak podceňují případná nebezpečí.

Trendem posledních let je vodáctví, kdy se do sjíždění našich řek pouští i úplní amatéři, kteří však často neumí odhadnout nebezpečné situace. K nejoblíbenějším sportům patří cyklistika nebo jízda na in-line bruslích. „U malých dětí se nejčastěji setkáváme se zlomeninami paží v oblasti lokte. Jak dospívají, přichází k nám pak spíše se zlomeninami zápěstí a ramen, což odpovídá zranění při sportu, jako je například in-line bruslení,“ popisuje nejčastější zranění MUDr. Josef Bačuvčík z I. chirurgické kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze a 1. LF UK. Helma a užívání dalších ochranných pomůcek začíná být při sportování standardem, podceňovat bychom neměli ani zahřátí a rozcvičení organismu.

„Děti i dospělé ohrožují v letních měsících také alergické reakce například po štípnutí vosou. Dospělí také tráví v létě mnoho času například na zahrádce, kde mohou uklouznout nebo spadnout ze stromu, čímž si způsobí méně či více závažná poranění páteře,“ dodává MUDr. Bačuvčík.

Při pobytu na koupališti je důležité nepřecenit své plavecké schopnosti a neskákat do neznámé vody. „Při skoku do neznámé vody může dojít k vážnému poškození míchy a poranění páteře,“ upozorňuje MUDr. Bačuvčík. Pro turistiku je stěžejní vybrat kvalitní obuv, která zajistí stabilitu kotníků i celého těla. Pokud přece jenom dojde ke zranění, je třeba mít na paměti zásady první pomoci a po ruce dobře vybavenou lékárničku.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na .

Vložil: Redaktor KL

Komentáře

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace