Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Volby 2017

Volby 2017

Žhavá část kampaně se blíží

Letošní Karlovy Vary

Letošní Karlovy Vary

Co se dělo na festivalu

Kultura

Kultura

Pojďme se bavit: Je tu hudba, film, knihy, výstavy, nechybí exkluzivní recenze

Životní knockouty

Životní knockouty

Dal vám život ránu na solar? Nejste v tom sami, čtěte skutečné příběhy

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě celebrity dobrovolně neřeknou?

Rozhovory

Rozhovory

Politici, umělci, zkrátka každý, kdo má co říci

Seď na zadku, občane! České dráhy ke konci roku opět nezvládají nápor cestujících

30.12.2013
Seď na zadku, občane! České dráhy ke konci roku opět nezvládají nápor cestujících

Autor: profimedia.cz

Popisek: České dráhy, ilustrační foto

Je už téměř tradicí, že nejvíce brblající dopravci spí svůj zimní celoroční zdravý spánek, podpořený státními a krajskými dotacemi. A to i v těchto dnech, místo aby ukrojili na konci roku nějaké procento ze svých ztrát a pokusily se v zájmu veřejné služby poněkud zkvalitnit a hlavně zklidnit vánoční a povánoční „stěhování“ národů za příbuznými či na chalupy.

Přesvědčil se o tom několikrát v tomto týdnu i zpravodaj Parlamentních listů.cz a rozhodl se svoji zkušenost popsat, tak, jak situaci vnímal.

Vlaky k prasknutí – čím kratší, tím lepší

Není snad jediný rychlíkový spoj v těchto dnech mezi Plzní a Prahou (snad s výjimkou víkendových pendolin), aby nebyl především mezi Plzní a Prahou (a zpět) nacpán k prasknutí. Mezinárodní rychlíky Jan Hus a Albert Einstein, které jezdí z německého Mnichova a Regensburgu pod bavorskou firmou ALEX, „přepřahají“ v krajské západočeské metropoli lokomotivu a je zde dobrým zvykem, že se tu povětšinou připojí další prázdné české vagony. To v těchto dnech je však nevídaný luxus. Vedení Českých drah asi pozapomnělo, že jsou jedny z nejdelších zimních prázdnin za posledních několik let, a proto “takticky“ nepřidaly ani sedadlo.

Namačkáni nejen v kupé, ale mnohdy i na chodbičkách to ocení především cestující s malými dětmi. „Mám rodinu rozházenou po celém vagoně, aby mi alespoň prckové seděli,“ řekla nám jedna z cestujících maminek, vydajíce se na prohlídku hlavního města. „Vagony jsou to hezké, německé, ale je jich málo. Nechápu, proč nemohou alespoň jeden či dva naše ještě připojit.“

Pěkné počasí vytáhlo na cestování nejen celé rodinky, ale také trempy a přítele přírody, kteří s batohy, případně psy, začali dělat další zajímavý kolorit českého cestování, ne nepodobný dřívějšímu Balkánu. Němečtí turisté rovněž nechápavě kroutili hlavami, proč tyto spoje o svátečních dnech, kdy se přesouvají  stovky a stovky lidí, nejsou posíleny. „U nás jezdí více spojů a jsem překvapen, že tady máte pomalu dvoutýdenní sváteční grafikon,“ řekl nám jeden Němec ze Straubingu, který si dobré místo zajistil vlastně tím, že jel z Bavorska. Z Plzně už by takové štěstí neměl – a nebylo to vůbec „padesát na padesát“.

Nebýt „žlutých“ autobusů…

O víkendu se situace zhoršila i u autobusových spojů. Nebýt Jančurových „žluťásků“, autobusy ČSAD i dalších dopravců by na tratích Plzeň-Praha byly na vyhynutí. „Strašně mne překvapilo, že spoj, který obsluhovaly Autobusy VKJ a jenž zastavoval v pracovních dnech i v nemocnici Motol, už z nového jízdního řádu vypadl,“ řekl pro ParlamentníListy.cz jeden z cestujících, který nechtěl být jmenován. Jezdil na ošetření do Fakultní nemocnice v Motole, a že linka jej „vyhodila“ přímo před vrátnicí, kvitoval s nadšením. Pro údajnou nerentabilnost však spoj již nejezdí. Skutečností však je, že důchodci a Ukrajinci, kteří většinou jezdili jako řidiči nejen na této lince, už povětšinou měli – všechna čest – svůj profesní život za sebou a noví prostě na trhu nejsou.

„Jak je možné, že Jančurova Student Agency jezdí Praha-Plzeň každou hodinu a bez dotací a naši dopravci se na to za subvence ministerstva i kraje pomalu vybodnou?“ To slyšíte velmi často. Podle získaných informací je dopravní obslužnost zajištěna z větších okresních měst, především Domažlic a Klatov, ale na linku Tachov – Praha vzpomínají právě lidé z menších obcí, jako například Konstantinovy Lázně či Bezdružice. Také linka Plzeň – Příbram, provozovaná jiným soukromým dopravcem, skončila, opět pro nerentabilnost. „Tak ať nejezdí velké autobusy, které jsou jako kravíny a opravdu vozí vzduch a nasadí něco menšího,“ komentují to občané. A zase slyšíme - na renovaci a nový vozový park nejsou peníze…

Hranice krajů jsou horší než hranice států

Obrovské rozčarování ale prožívají  lidé, kteří využívali rychlíková spojení mezi krajskými městy. Tak například z Mariánských Lázní se do Plzně po sedmé večer v pracovních dnech už nedostanete! Před několika lety byl zrušen noční spoj a v tomto roce dokonce večerní. Takže zbývá už jen odpolední. To samé je ovšem mezi Českými Budějovicemi a Plzní, kde snad v rámci rentability „odbouraly“ České dráhy spoj, jezdící z jihočeské metropole ve 20 hodin. Takže v půl sedmé již máte smůlu a do Plzeňského kraje se ani „courákem“ nedostanete. Jen večer na „demarkační“ linii do Strakonic a pak přespat pravděpodobně někde v autobusové zastávce do ranního spoje. Jen pro upřesnění – jediný dálkový autobusový spoj jede pouze odpoledne.

Západní Čechy jsou rozděleny dvěma kraji, a tak z Karlových Varů se do Plzně dostanete posledním autobusem kolem sedmé večer – a pak jen přes Prahu, a to prostřednictvím Student Agency autobusem ve 20 hodin. Pak máte smůlu. Karlovarští krajští radní ale šli ještě dál a svému kraji opravdu „pomohli“ – byl zrušen i místní železniční večerní spoj Karlovy Vary – Mariánské Lázně, provozovaný soukromým dopravcem. Co byste ale v „Mariánkách" pohledávali, když tu v devět večer už jedou jen náklaďáky a osobní vlak do Chebu.

Za blýskající se koleje aneb Čekání na Jančuru

„Za miliardy opravený koridor Plzeň – Cheb a ono se tu jezdí čím dál tím méně!“ hartusí lidé. „Možná, že chtějí, aby se koleje pořád tak leskly novotou, a proto se tu moc nejezdí,“ pokouší se o černý humor jiní.

A tak se vyhlíží okamžik, kdy České dráhy a SŽDC za pár let milostivě pustí na koleje svou konkurenci. Čeká se na RegioJet i další. Starostové marně křičí – nikdo je nevyslyší. Kouzelný argument, že nejsou peníze, zmůže vše. Veřejná služba pravděpodobně je něco špatného a po železnici a v autobusech veřejné dopravy jezdí jen „socky“. 

Tak se docela rozzlobeně ptám za stovky a tisíce občanů této země, jestli je tohle ten způsob, jak podpořit automobilový průmysl a „olejové“  světové lobby?

Václav Fiala

Zaujal Vás tento článek? Posílejte nám svoje názory i podněty na ');! Těšíme se na ně.

 

Vložil: Anička Vančová

Komentáře

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace