Lidé se bojí. Přijdou bitky, drogy, ožralství, násilí, vloupání, přepadení. Komentář Štěpána Chába
komentář
02.12.2022
Foto: Se svolením Classic Trainers
Popisek: Pohled na letiště Plzeň Líně z výšky
Na Plzeňsku by mohla vyrůst montovna elektrobaterií Gigafactory. Pro Českou republiku se jedná za stávajících koloniálních časů o investici velkého významu. Německý koncern by se tak usmál na naši zemi a přesunul k nám další část výroby bez přidané hodnoty. Jen výstavba by stála desítky miliard. Výnos z pozdější výroby také. Ozvaly se ovšem hlasy proti. Gigafactory je totiž plánovaná na místě dnešního letiště v Líních, které je plně využívané jak vojenskou záchrannou službou, tak i několika leteckými kluby, které vyučují nové piloty, kde funguje muzeum letectví, kde nadšené spolky oprašují jméno české letecké školy.
Shlédl jsem několik videí, pročetl se články, nakoukl do petice a pročmuchal profily na sociálních sítích těch nejzainteresovanějších, kteří letiště brání. Z jejich slov jde slyšet i cítit čiré zoufalství. Stát se právě chystá jim zlikvidovat ne pouze živobytí, ale pro mnohé i smysl jejich pozemského bytí. Vydupali ze země život celého letiště, naplnili ho nadšenci i příznivci, starají se o tu potřebnou parádu, která k životu patří a kterou půldenním výletem do nákupního střediska nahradit nejde. Prostě nejde.
Starají se nejen o život letiště, ale i další dimenzi společenského života, která není řízená z centrály korporace. Spojuje nadšence, vychovává novou generaci kutilů a všeumělů, dává naději, že právě z těchto kruhů vyjdou inovátoři, vizionáři, techničtí géniové… protože nejsou řízeni a vše dělají se zápalem. Přesně takhle se rodili průmysloví giganti za první republiky. V přítmí nějakého hangáru nebo dílny. Vytváří se tak živé podhoubí pro lásku k místu i lidem okolo sebe. Tak to prostě je. Letiště v Líních je jako živý organismus. Neustále to v něm klokotá, spolupracuje a naplňuje to okolí něčím jedinečným a neopakovatelným. Nejde jen tak říct – přesuneme, nahradíme. Tím se zabije celé místo. Rozpadnou se hodnoty, které je teď spojují.
Místo toho všeho se letiště nahradí mamutí Gigafactory, která bude do světa chrlit baterie do elektroaut. Doslova jako na běžícím pásu. Navíc do okolí přitáhne na 4 tisíce z drtivé většiny agenturních zaměstnanců, kteří nejsou srostlí s místem, protože jsou to zpravidla cizinci z východu, takže k němu budou přistupovat bez úcty a bez ohledu. Už teď Plzeň přetéká cizinci, kteří k místu nemají vztah. Pomáhat je potřeba, jakmile ovšem proud migrace příliš zúžíme na jedno místo, začnou být potíže s integrací. Místo ovládne strach a obavy. Tak to prostě je. Už teď je Plzeň přinejmenším jiná. Mění se. A ne ve všem k lepšímu. Je tedy dobré do toho kotle bez kořenů přidat dalších 4 tisíce duší, které se sem tam místu pomstí za svou vykořeněnost? Nepomstí? Ale jistě že ano. Nebo začneme před problémy povinně zavírat oči a budeme tvrdit, že nejsou?
Lidé v okolí letiště se bojí, opravdu bojí, že se jejich život citelně zhorší. Že se zhorší bezpečnost. Že přijdou bitky, drogy, ožralství, násilí, vloupání, přepadení. Je tedy na místě o celé věci přemýšlet. A ne odmítat vytvořit byť jen dopadovou studii, která by všechny tyto okolnosti musela zahrnout do výpočtů.
Je tedy na místě pochybovat o vybudování Gigafactory v České republice? Ale vůbec. Je to velmi citelná investice, která by dokázala zahýbat strašlivým schodkem v našem státním rozpočtu. Je to investice. Na daních bychom vydělali. Prostě je to nanejvýš výhodná investice. S ohledem na naši koloniální existenci, samozřejmě, kdy je nám dáno vyrábět jen výrobky bez přidané hodnoty. Jen součásti celku, na kterém pak vydělají Němci. Ale tak to prostě je. Posledních třicet let jsme usilovně pracovali na tom, aby to tak bylo. Tak to tak prostě je. Naše cesta, naše volba.
Slovo má také náš automobilový průmysl. Pokud bude Gigafactory stát u nás, jen o to víc celý průmysl zapustí kořeny a možná nás do budoucna provede daleko lépe krizí s dopravou a přechodem na elektromobilitu i možného uzavírání částí automobilového průmyslu. Prostě si tu vytvoříme (s laskavým svolením Německa, však jsme ta kolonie) centrum výroby elektrobaterií a náš autoprůmysl nezhyne na úbytě. A to je sakra důvod pro to, abychom tu Gigafactory skutečně chtěli. Jinak se náš status montovny změní na status odkopnuté montovny, která už jen ekonomicky i politicky paběrkuje.
Jen je s podivem, že stát našel jen jednu jedinou vhodnou lokalitu v celé ČR. Do věci totiž také trochu kecá umístění plánované Gigafactory. Proč na Plzeňsku? Plzeňsko má velmi nízkou nezaměstnanost, patří mezi nejbohatší kraje. Proč Gigafactory nepostavit na Karlovarsku nebo Ústecku? Je to blízko německých hranic, jedná se o dva nejchudší kraje, s největší nezaměstnaností, počtem exekucí i chudobou. Investice by se vyplatila, nemuselo by se zaměstnávat tolik agenturních zaměstnanců, protože místní by získali práci, zvýšili si kvalifikaci, zbavili se chudoby.
Proč se CzechInvest, který hledal lokality, nezamyslel i nad tím? Copak Karlovarsko a Ústecko nenabízí vhodnou lokalitu? Nebyla to jen lenost zmíněného úřadu, aby si dal větší práci s hledáním? Musí kvůli liknavosti úřadu i státu padnout životní prostor pro desítky a stovky lidí, kteří dávají letišti v Líních život… a ono na oplátku naplňuje život jejich? Neměli bychom mít jako prioritu vždy to, aby lidem bylo co nejlépe tam, kde jsou? Likvidace letiště v Líních sníží kvalitu života stovkám až tisícům lidí. A pomůže jen státní kase. Ale Gigafactory by státní kase pomohla i na Ústecku, na Karlovarsku. A v důsledku by zvedla kvalitu života stovkám až tisícům místních lidí. Jen hledat a nebát se nacházet.
Ale už je nejspíš pozdě. O Gigafactory se pereme se Slováky a Maďary. A má se rozhodnout do konce roku. To už naše úřady nestihnou nic, obzvláště, když nic stihnout nechtějí. Tak rozhodnutí leží jen a jen na korporaci Volkswagen. Pokud upřednostní blízkost výroby, letiště v Líních končí, pokud upřednostní cenu za zaměstnance, vyhrají Slováci nebo Maďaři.
Bližší informace a podrobnosti k nalezení ZDE.

Vložil: Štěpán Cháb