Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Co zaujalo Jiřího Macků

Co zaujalo Jiřího Macků

Každou středu i neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, ať už si myslíte, že byla a bude, anebo naopak

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Proč přicházejí? Imigranti ze ´srdce temnoty´ do pekel modernity. Glosa Iva Fencla

18.08.2020
Proč přicházejí? Imigranti ze ´srdce temnoty´ do pekel modernity. Glosa Iva Fencla

Autor: NY Times

Popisek: Imigranti na turecko řecké hranici; ilustrační foto

Jistý virus trochu zastřel problematiku migrace. Bude ji – i od 1. září, kdy nasadíme roušky – bohužel zastírat dál. Jenže zavřením víček problém nemizí. Je tu. Přicházejí, přijíždějí, máme je rádi. Někdo ne. A další rozumují, proč se tahle vlna rozběhla.

Má to víc důvodů, ale připomenu Kellerovu myšlenku, která se odráží až od Borgesovy povídky Evangelium podle Marka (1954, česky 1989 v knize Zrcadlo a maska). Ta povídka je brilantní, i když ne zcela původní, a děj Borges odvodil z téže historky, jakou použila sekvence ve Waughově románu Hrst prachu (1934) - o Muži, který měl rád Dickense.

Mimochodem, Jan Keller je moravský sociolog, filozof, publicista, environmentalista. V letech 2014 až 2019 byl poslancem Evropského parlamentu, hlásí se k levici... 

Borgesův nešťastník nemá rád Dickense a místo toho povinně předčítá z Bible. Tak dlouho, až ho uhrane titulní evangelium. Uhrane jen natolik, že se dobrovolně a rád nechá ukřižovat. A Keller? Reakci srovnává s tím, co by mohli způsobit migranti. A připomene i slova politologa Riggse, který už v 60. letech upozornil, jaký nesmysl je mechanický přenos ekonomických modelů z bohatých zemí ´tam dolů´ do chudých.

Na ´jihu´ sice vzniknou struktury, které vypadají moderně, ale to je maska. Nic víc. Pokračují tu často kmenové, etnické sváry. Dovezená SPRÁVA (se S) neshodám jen slouží a je nástrojem korupce. Líčí to ostatně už Conrad. Nejen v Srdci temnoty. Tradiční struktury chudé země podlehnou rozkladu. Zvolna, jindy rychle. A tam, kde ´bylo pomoženo´, zavládne chaos. Asi jako dnes v Libyi.

K podobným závěrům dospěli antropolog Geertz a izraelský sociolog Eisenstadt. Toho přímo vyděsilo, že se podobné státy Afriky nestaly ani moderními, ani se neumějí vrátit k původnímu stavu. Stojí, planě se chvějí a... Cesta zpět neexistuje. Či jde o mydlenou šikmou plochu.

Nejprecizněji to pak líčí ekonom Schumacher v Ekonomii, která by počítala s člověkem (1973, česky 2000). I to sociolog Jan Keller připomíná. Cizí banky zadlužují chudé státy a soběstačnost chuďasů není posilována a každá taková zem se specializuje na laciný vývoz nějaké komodity. Ale jediná neúroda a dojdou na krok k propasti zadlužení.

Typický africký uprchlík dneška si to proto sype s batohem pryč z místa, kde byly v posledních 30 letech privatizovány podniky a kde se vliv státu na ekonomiku minimalizoval.

„Opravdu jen málokdy se stane, aby na mustru jedné krátké povídky dlouhodobě pracoval tým sociologů, psychologů, antropologů a politologů,“ dumá Keller nad Borgesem. „A aby ji do života uvedly zástupy předních ekonomů.“

A léčení modernitou je nikoli jen dle Kellera pro dotyčné země cestou rovnou takřka peklu.

 

Vložil: Ivo Fencl

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace