Jde o skvělou, prestižní akci, ale dělají ji takřka komplet Pražáci. Proč? A proč ta mlha kolem? Začíná MF Divadlo v Plzni
10.09.2019
Foto: Facebook
Popisek: Ilustrační foto k festivalu Divadlo
FOTO, VIDEO Máme tiskovou zprávu, kde se říká, že festival nabídne přes padesát představení a doprovodných akcí, přiveze aktuální polské inscenace i evropské režijní provokatéry Dmitrije Krymova a Kornéla Mundruczóa. Maďarsko, Německo, Polsko, Rusko, Slovensko, Slovinsko a Česká republika... přední soubory z těchto zemí se představí od středy 11. do 19. září na letošním 27. ročníku mezinárodního festivalu Divadlo v Plzni. Program nabídne v rámci hlavní části a navazujícího epilogu přes 50 představení a doprovodných akcí - pouličních performancí, koncertů, workshopů i výstav. Zní to pěkně, jenže… Krajské listy.cz jsou šťouravé a tak se zeptaly PR agenta festivalu, pana Sedláka, i na to, proč tomu celému řediteluje Jan Burian, který má nyní plné ruce práce se svým Národním divadlem a malou vzpourou, již musí řešit…
Tak ono to bylo celé tak, že nás, divadelní neznalce, zarazilo slovo ´kontroverzní´, v tiskové zprávě mnohokráte použité. Připravili jsme si tedy otázky, v podstatě máme-li čekat podobný skandál, jako v případě festivalu Divadelní svět v Brně a inscenace Naše násilí, vaše násilí (kde, mimo jiné, J. Kristus znásilnil na scéně muslimku a vloni kolem toho bylo velké haló), a poslali je panu Sedlákovi. O dva dny později jsme telefonicky zjistili, že mail… nemá. Nějak nás asi v té záplavě přehlédl. Po několika přímých telefonických dotazech se nám dostalo toho nejpíárovitějšího mlžení, jaké je jen v lidských silách, a la sepište si otázky, pošlete je mailem znovu, a kdože tedy vede de facto ten festival? „No tak to je různé, záleží na tom, jestli jde o zahraniční inscenace, nebo české…“
Do Plzně dorazí všichni až ve středu
Jediné, co jsme pozitivně zjistili, byl fakt, že pouhý den před vypuknutím festivalu je v Plzni osobně přítomný právě jen pan Jiří Sedlák, ostatní, a že jich není málo, viz ZDE, trčí ještě povětšinou v Práglu… Pátrali jsme i na netu, dokonce i Divadelní noviny publikovaly jen TZ, přidaly k ní ovšem svůj titulek: „V Plzni se představí tematicky vyostřené divadlo“. Z čehož jsme tedy jeleni, neboť tomu nerozumíme – jaké jiné by mělo být divadlo, než tematicky vyostřené? Tematicky mlhavé?
Se vstupenkami je to bída, dobrá polovina představení je již vyprodána, podívejte se on-line ZDE. Více informací o festivalu najdete ZDE. Všechna zahraniční představení jsou buď tlumočena do češtiny nebo mají české titulky.
|
Evropské, velmi současné divadlo?
„Letošní dramaturgie přiváží evropské, velmi současné divadlo, které reflektuje aktuální dění v jednotlivých zemích,“ sdělil poněkud krypticky na úvod v tiskové zprávě ředitel festivalu Jan Burian (který je zároveň ředitelem ND, s Plzní má ale společnou minulost – řediteloval Divadlu Jiřího Kajetána Tyla, a to až do roku 2013, kdy se posunul do Zlaté kapličky). Ještěže nedovezou divadlo staré, reflektující prehistorické dění, že. „Historické texty v inscenacích díky zjitřené a vyhrocené přítomnosti ožívají novými významy a stávají se opět aktuálními,” vysvětlila, opět v TZ, dramaturgyně Dora Viceníková (též z Prahy, v Divadle Na zábradlí je uměleckou ředitelkou). „Tematicky vyostřenému divadlu dnes evidentně přejí politické poměry právě v zemích Visegrádu a zejména v Polsku,” zdůraznila pak další dramaturgyně, Jitka Sloupová (překladatelka divadelních her, kritička a spoluzakladatelka první nezávislé divadelní a literární agentury Aura-Pont, z Prahy).
_mail_20190910.jpg)
Hymnus na lásku režisérky a hudebnice Marty Górnické a divadelního souboru Chór Kobiet
A teď již zanecháme jednak šťourání – nakonec, MFF Karlovy Vary také připravují vesměs Pražáci a nikomu to nepřijde divné, že, ale i divadelního ptydepe, kterému rozumí jen zasvěcenci, a budeme se věnovat tomu, co je na festivalu k vidění. Není toho totiž málo a možnost takto srovnávat české inscenace ve středoevropském kontextu se jen tak nenaskytne…
Polské přesahy a mrazivé protesty
Právě z Polska, z Varšavy, přijedou dokonce tři divadelní soubory, kterým je společný přesah do současnosti a aktuálnost tématu. Varšavské divadlo TR uvede inscenaci Jiní lidé v režii jednoho z nejvýznamnějších tamních režisérů Grzegorze Jarzyny. Sotva půl roku stará novinka vychází z hiphopové básnické skladby, jejíž autorkou je slavná prozaička a dramatička Dorota Masłowska. „Na mimořádně dynamické, svižné a vtipné inscenaci s výrazným hudebním a videoartovým plánem se kromě členů souboru podíleli varšavští hiphopeři a výtvarníci, ale také desítky obyvatel města,” láká dramaturgyně Kamila Černá.
_mail_20190910.jpg)
Zápisky z vyhnanství v režii Magdy Umerové souboru Teatr Polonia
Událostí loňského krakovského festivalu Božská komedie (cena za nejlepší inscenaci i herecký výkon) se stala další polská inscenace Zápisky z vyhnanství v režii Magdy Umerové souboru Teatr Polonia. Za monodramatem stojí tří ženy - Sabina Baralová, autorka memoárové předlohy, režisérka Magda Umerová, a autorka dramatizace a herecká protagonistka, legenda polského filmu a divadla Krystyn Jandová. Inscenace s živým hudebním doprovodem rozehrává skutečný příběh polské Židovky donucené k emigraci v roce 1968. „Polské a židovské písně se ozývají ve chvíli, kdy slova jsou již příliš bolestivá či jako brechtovský komentář k řečenému. Čtyřicet let starý příběh získává v inscenaci aktuální přesah,” vysvětluje Dora Viceníková.
Strhující divadelní zážitek, ale i mrazivý protest nabídne inscenace Hymnus na lásku režisérky a hudebnice Marty Górnické a divadelního souboru Chór Kobiet. Ztvárnění vychází z jejich originálního konceptu moderního scénického chóru, který znají diváci plzeňského festivalu z roku 2011. Titul inscenace v sobě skrývá hořký sarkasmus. „Górnicka totiž do svého sborového opusu, v němž tentokrát vystupují nejen ženy, ale i muži a příslušníci nejrůznějších menšin, zařadila autentické projevy současné, ve společnosti stále více se na povrch deroucí nenávisti,” líčí Jitka Sloupová. V představení se setkávají polské vlastenecké písně s vyhlášeními Anderse Breivika.
_mail_20190910.jpg)
Bez věna moskevského divadelního souboru Školy dramatických umění a producenta Leonida Robermana
Až surrealistické zpracování Ostrovského
Jeden z nejlepších současných ruských režisérů Dmitrij Krymov představí na zahájení letošního festivalu jednu ze svých slavných provokativních inscenací ruských klasických předloh. Jeho neotřelé, téměř surrealistické zpracování Ostrovského předlohy Bez věna je společným projektem moskevského divadelního souboru Školy dramatických umění a producenta Leonida Robermana. Nemožnost být svobodný bez peněz ve světě peněz je v inscenaci podtržena groteskností a zdůrazněním absurdity situací i proměnlivostí stylů, které režisér střídá. „Vše probíhá na pozadí permanentně běžícího televizního přenosu fotbalového utkání; herci během představení vstupují do paralelní reality na břeh řeky Volhy, přebývají v ní a vracejí se zpět na jeviště,” popisuje Kamila Černá.
_mail_20190910.jpg)
Je těžké býti Bohem režíruje Kornél Mundruczó se svým budapešťským souborem Proton Theatre
Maďaři a podsvětí mezinárodního obchodu se sexem
Na plzeňský festival se tentokrát s inscenací Je těžké býti Bohem vrátí jedna z nejzajímavějších a také nejkontroverznějších osobností evropské režie Kornél Mundruczó se svým budapešťským souborem Proton Theatre. Krutý a nelítostný příběh z podsvětí mezinárodního sexuálního obchodu je rámován pasážemi ze stejnojmenné novely bratrů Strugackých z roku 1964, jejíž hrdina je nucený přihlížet násilí bez možnosti zasáhnout. Autenticita příběhu je umocněna scénou, kterou tvoří dva pojízdné kamiony. „Ani inscenace Hard to Be a God neztratila – opět bohužel – na své mrazivé aktuálnosti. Jde o šokující memento mizející lidskosti,” říká dramaturg festivalu Michal Zahálka.
_mail_20190910.jpg)
Před západem slunce z pera nositele Nobelovy ceny Gerharta Hauptmanna
Rozklad rodiny s excelentním Martinem Hubou
Na proslulé kvality souboru Slovenského národného divadla, především na jedinečný a výjimečný výkon Martina Huby v hlavní roli Matthiase Clausena, vsadil režisér a nový tamější umělecký šéf činohry Michal Vajdička v inscenaci Před západem slunce. Analýza rodinného rozkladu, odkrývajícího se v situaci, kdy se dobře zabezpečený sedmdesátník zamiluje do dvacetileté ženy, z pera nositele Nobelovy ceny Gerharta Hauptmanna (je to významný německý dramatik, který se ale – geograficky – narodil a zemřel v Polsku) se i po téměř devadesáti letech od svého vzniku stále vrací na divadelní prkna. Výkon, jímž herec dokáže doslova manipulovat atmosférou inscenace, vynesl Martinu Hubovi Cenu Dosky 2018.
Nejlepší slovenská inscenace loňské sezóny
Scénická kompozice Americký císař v koprodukci Štúdia 12 a Divadla Pôtoň byla oceněna jako nejlepší slovenská inscenace loňské sezóny. Režisérka Iveta Ditte Jurčová čerpá z literární předlohy rakouského novináře, redaktora a spisovatele Martina Pollacka, která spojuje dokumentární materiály s beletristickým líčením osudů haličských uprchlíků z přelomu devatenáctého a dvacátého století. „Z konkrétních příběhů nebohých lidí, kteří jdou za americkým snem, se díky výtvarnému řešení i hereckým výkonům stává univerzální obraz těch, kteří hledají světlejší budoucnost pro sebe a své blízké,” říká Dora Viceníková.

Černá komedie Zabiják Joe ostravské Komorní scény Aréna
Celá škála českých divadel, od Prahy přes Ostravu a Hradec po Uherské Hradiště
Z českých inscenací diváci uvidí výběr toho nejzajímavějšího za uplynulou sezónu. „Letos jsme vybrali inscenace, které zastupují velkou šíři témat, stylů i žánrů,” uvádí dramaturg Jan Kerbr. Do Plzně tak přijedou Divadlo Na zábradlí s inscenací Persony dle Ingmara Bergmana (režie Jan Mikulášek), Městská divadla pražská s freskou o životě Newyorčanů v polovině osmdesátých let Andělé v Americe (režie Michal Dočekal), Opera Národního divadla s operní adaptací Klímova groteskního romaneta Utrpení knížete Sternenhocha (režie Michal Dočekal), ostravská Komorní scéna Aréna s černou komedií Zabiják Joe (režie Jiří Pokorný), další ostravský soubor Divadlo Petra Bezruče s inscenací proslulé české divadelní klasiky Maryša (režie Janka Ryšánek-Schmiedtová), pražský soubor Body Voice Band s úsměvně melancholickou inscenaci Muzikál třetího věku s písněmi o stáří z dílny písničkáře Jana Buriana (režie Jaroslava Šiktancová), Slovácké divadlo z Uherského Hradiště s dramatizací klasického českého románu Kříž u potoka (režie Martin Františák), pražský Divadelní spolek Jedl s bergmanovskou variací na téma manželství, nevěry a ztráty víry Soukromé rozhovory (režie Jan Nebeský), Klicperovo divadlo z Hradce Králové s inscenací proslulé hry Tankreda Dorsta Fernando Krapp mi napsal dopis (režie Jan Holec) a liberecké Naivní divadlo s dětským hravým, vtipným a poetickým představením Šššš. Šššš. Hůůů. Haf! (režie Michaela Homolová).

Modrovous (Sir Halewyn) v inscenaci Divadla J. K. Tyla v Plzni
Plzeň zastupuje Divadlo J. K. Tyla a Divadlo Alfa
Domácí plzeňská divadla budou reprezentovat dvě inscenace Divadla J. K. Tyla v Plzni - Modrovous (Sir Halewyn) (režie Natália Deáková) a kafkovská baletní Proměna (libreto, choreografie a režie DekkaDancers), z Divadla Alfa pak Kde domov můj? (režie Jakub Vašíček).
La Putyka, Dejvice i Divadlo v Dlouhé
V rámci tradičního epilogu v druhé části festivalu v Plzni vystoupí soubor Cirk La Putyka s novocirkusovou inscenací ADHD se zahraničními akrobaty a tanečníky, dále Dejvické divadlo s inscenací o osobnosti geniálního českého chemika profesora Antonína Holého Elegance molekuly (režie Petr Zelenka) a Divadlo v Dlouhé s divadelně-pohybovou inscenací Dopisy Olze (režie SKUTR).

Cirk La Putyka s novocirkusovou inscenací ADHD
Johan uvádí v prostoru Moving Station…
Zajímavý program nabídne také sekce Johan uvádí v prostoru Moving Station. Autorka a režisérka Zuzana Burianová zde připravuje premiéru původní autorské inscenace A kde ty bydlíš? zabývající se bydlením, spolubydlením i nebydlením. Brněnské Divadlo Feste přiveze inscenaci Pýcha osamělosti podle knihy Petra Pitharta Osmašedesátý v režii Jiřího Honzírka s pohledy na rok 1968 a vůbec historii Čechů a Slováků skrze hvězdy tehdejšího popu. Návštěvníci Moving Station dále uvidí miniaturní snové představení Kataríny Cakové Island Home kombinující storytelling, instalaci a prvky loutkového a objektového divadla, něžně dravý a skutečný příběh o radosti z pohybu pro děti a děti v nás nazvaný A na noze pevnina z dílny Dominiky Špalkové a Divadla Drak, performanci Anežky Kalivodové Jana pohybující se na tenké hranici mezi koncertem, tancem/pohybem v brnění a divadlem masky, a na závěr autobiografický kabaret o porodu Promiňte, že rodím souboru MAnaMA, matky na mateřské.

Prostor U Branky ožije tradičně během festivalu pouličními představeními a koncerty zdarma
Pouliční představení a koncerty zdarma
Prostor U Branky ožije tradičně během festivalu pouličními představeními a koncerty zdarma: akrobatické umění zde předvede německá provazochodkyně Ea Paravicini v magickém novocirkusovém představení Indigo. Slovinský Divadelní spolek Priden Možic přijede s komedií plnou gagů Odpočívej v pokoji o třech funebrácích. Zahrají zde také kapely Viah, Ghost of You, Cirkus Ponorka, Noisetrap, Buzerant s Petrem Čtvrtníčkem, s pásmem plným divokých písní a ztřeštěných tanečků pro děti vystoupí Bombarďák. V malém sále DEPO2015 proběhne projekce dokumentu Jan Borna aneb Dokreslení Janka o životě jedné z nejvýznamnějších osobností současného českého divadla.
Vložil: Markéta Vančová