Západočeská univerzita, to už nejsou slavná ´práva za víkend´. Teď 18 studentů z různých fakult bodovalo ve formuli
03.08.2019
Foto: ZČU
Popisek: Formule na okruhu
Z italského závodního okruhu přivezli studenti ZČU pěkné šesté místo. Od 23. do 28. července se UWB Racing Team Pilsen, tvořený 18 studenty technických fakult Západočeské univerzity v Plzni (ZČU), zúčastnil mezinárodního závodu Formula Student Italy 2019. V konkurenci dalších 42 vozů se spalovacím motorem dominovala plzeňská formule UWB06 disciplíně akcelerace, kde jasně zvítězila. V celkovém hodnocení patří studentům ZČU a jejich závodnímu vozidlu šesté místo.
„Vítězstvím v disciplíně akcelerace jsme si splnili cíl pro letošní sezonu. Je to jednoznačně náš nejcennější výsledek,“ konstatuje členka studentského týmu Kateřina Kašová. I díky tomuto výsledku získali studenti na italském okruhu Riccardo Paletti (je ve městě Varano de Melegari nedaleko Parmy a pojmenovali ho po slavném pilotu F1) 709 bodů, o 53 více než vloni, což jim zajistilo posun z loňské sedmé příčky na letošní šestou.

Parta úspěšných konstruktérů a jezdců ze ZČU v Itálii, foto ZČU
Formula Student jezdí na skutečných závodních okruzích
V autokrosu pak vybojoval plzeňský studentský tým šesté místo, v závěrečném závodě na 22 km, ve kterém se hodnotí i spotřeba, se umístil na sedmém místě, a do první desítky se vešel také v disciplíně skidpad, v níž se testuje maximální boční zrychlení vozu. Mimochodem, Formula Student je studentská soutěž v konstrukci vozů formule. Studentské týmy z celého světa navrhují, konstruují a testují závodní vozy formulového typu a později s nimi závodí na prestižních závodních okruzích Evropy i Spojených států amerických. Cílem je navrhnout a postavit reálný závodní monopost pro rekreačního jezdce, prezentovat fiktivnímu investorovi a poté připravit fiktivní malosériovou výrobu 1000 kusů.
Formule UWB06 je šestou generací závodního vozidla, které zkonstruoval tým studentů technických fakult Západočeské univerzity v Plzni - UWB Racing Team Pilsen. Letošní vozidlo má skořepinový rám z uhlíkových vláken, což přineslo zvýšení torzní tuhosti formule, zlepšení ergonomie kokpitu a celkové snížení hmotnosti vozu na rovných 200 kg.

Formule je poháněna motorem Yamaha R6 se čtyřstupňovou převodovku, která umožňuje lepší využití výkonových charakteristik motoru. Za účelem celkového snížení hmotnosti studenti kompletně přepracovali všechny kompozitní díly. Nedílnou součástí výroby monopostu byl 3D tisk. Na voze je asi 20 tištěných dílů - z plastu s uhlíkovými vlákny nebo ze slitin hliníku.
|
„Během celého závodního víkendu vůz nepotkala žádná závažná porucha. Prováděli jsme jen běžné servisní opravy,“ říká studentka Fakulty strojní ZČU Kašová, která se společně svými týmovými kolegy už připravuje na druhý závod letošní sezony, jímž je Formula Student Czech 2019, který se uskuteční od 13. do 17. srpna na autodromu v Mostě.
Bez 3D tisku by to nešlo
Vůz je poháněn motorem Yamaha R6 se čtyřstupňovou převodovku, která umožňuje lepší využití výkonových charakteristik motoru. Za účelem celkového snížení hmotnosti studenti kompletně přepracovali všechny kompozitní díly. Nedílnou součástí výroby monopostu je 3D tisk. „Na našem voze je zhruba 20 tištěných dílů - ať už z plastu s uhlíkovými vlákny, nebo ze slitin hliníku,“ vysvětluje Martin Mrázek. S návrhem monopostu začal tým, čítající 18 studentů z fakult strojní, elektrotechnické a aplikovaných věd, již na podzim loňského roku a první součástky šly do výroby v lednu, kdy odstartovala i samotná výroba vozu. Na novém vozidle UWB06 pak studenti pracovali takřka do poslední chvíle.

V akceleraci zvítězili... Foto ZČU
„Hlavním cílem pro tento rok bylo navrhnout vůz s využitím skořepinového rámu z uhlíkových vláken, takzvaného monokoku. Tento nový prvek přinesl zvýšení torzní tuhosti formule, zlepšení ergonomie kokpitu a celkové snížení hmotnosti vozu,“ přibližuje letošní hlavní novinku kapitán studentského týmu Martin Mrázek. „Tým studentské formule už neodmyslitelně patří k Západočeské univerzitě. Formule naši univerzitu reprezentuje na závodních okruzích i při akcích určených pro uchazeče o studium nebo veřejnost. Je skvělým důkazem toho, jak úžasné výsledky přináší mezifakultní studentské projekty,“ říká rektor ZČU Miroslav Holeček s tím, že další úroveň spolupráce přineslo letošní zapojení studentů z týmu formule do výuky Dětské technické univerzity Fakulty strojní ZČU, kde vedli kurz dětí z osmých a devátých tříd základních škol, kteří pod jejich vedením sestavovali vlastní buginu.
Jak dodala ČT, na rovinkách dosahuje studentská formule během závodu až 110 km v hodině. Po skončení závodní sezóny bude formule sloužit k testování nových součástek. K vidění bude během září na plzeňském náměstí na Dnech vědy a techniky.
Vložil: Markéta Vančová