Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Uplynulý týden očima šéfredaktorky. A zvířátko nakonec

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Rok od roku pestřejší, rok od roku prestižnější. Smetanovské dny zahájí Plzeňská filharmonie s americkou sopranistkou Sophií Burgos

06.02.2019
Rok od roku pestřejší, rok od roku prestižnější. Smetanovské dny zahájí Plzeňská filharmonie s americkou sopranistkou Sophií Burgos

Autor: Festival Smetanovské dny

Popisek: Plzeňská filharmonie, minulý ročník festivalu

Multižánrový festival Smetanovské dny, jenž se v Plzni uskuteční od 28. února do 28. března, nabídne návštěvníkům tradičně pestrý program. Letošní 39. ročník láká návštěvníky na symfonické a komorní koncerty, renomované umělce a soubory, dopolední matiné, komponované hudebně-literární pořady, tvůrčí dílny pro děti i dospělé, dětské pořady, autorská čtení, operu, klasiku, latinsko-americké rytmy i odborné vědecké přednášky.

Do dramaturgie celého festivalu se promítají čtyři témata: Zrození lidu v české kultuře 19. století, Bedřich Smetana a související odkazy, Vztah k Plzni a Plzeňskému kraji a Rok 2019 – slavná výročí & výročí slavných. Na festival se mohou těšit nejen milovníci klasické hudby, jazzu, či jiných žánrů, ale i milovníci autorských čtení a divadla. Návštěvníci mohou zavítat i na výstavy nebo zajít na vědeckou konferenci.

Snímek z minulého ročníku, foto Festival Smetanovské dny

Rok od roku pestřejší a barevnější…

„Festival Smetanovské dny je rok od roku pestřejší a barevnější, každý si tady najde svůj šálek čaje. Cílem města je trvalé zvyšování jeho úrovně,“ uvedla náměstkyně plzeňského primátora pro oblast kultury, památkové péče a sociálních věcí Eliška Bartáková. Připomněla, že město festival každoročně podporuje, letos od města obdrží 1,5 milionu korun. Představuje to zhruba polovinu rozpočtu akce. Festival podpoří i Plzeňský kraj a Ministerstvo kultury České republiky.

Zahájení Smetanovských dnů bude patřit Mahlerově 4. symfonii v provedení Plzeňské filharmonie se sopranistkou Sophií Burgos. Koncert se koná 28. února v 19 hodin v Měšťanské besedě pod taktovkou šéfdirigenta orchestru Ronalda Zollmana.

Snímek z minulého ročníku, foto Festival Smetanovské dny

„Kromě zahajovacího koncertu doporučuji například originální koncert Jiřího Stivína, dále České noneto, které oslaví 95 let, Wihanovo kvarteto nebo Velikonoce s Musicou Bohemicou a Jaroslavem Krčkem. Tomu, kdo chce tančit nebo jen poslouchat, doporučuji Tango & Capella Brava nebo taneční představení Tanec v době mládí Bedřich Smetany s průvodním slovem a workshop pod vedením Hany Tillmanové,“ uvedla ředitelka festivalu Lenka Kavalová. Festival zakončí 28. března Plzeňská filharmonie Čajkovského 2. symfonií, na koncertě vystoupí vynikající harfistka Jana Boušková. Koncert se koná od 19 hodin v Měšťanské besedě.

Festival zve svými slovy

Silný umělecký zážitek lze očekávat již od zahajovacího koncertu hudební části festivalu, na němž vystoupí vynikající americká pěvkyně Sophia Burgos (na snímku).

Těšit se můžeme dále na umění harfenistky Jany Bouškové či violoncellistky Michaely Fukačové a pianisty Mariána Lapšanského. Příjemná, lidsky hřejivá setkání slibují vystoupení souboru Musica Bohemica (pod vedením Jaroslava Krčka), legendárního Českého noneta i originálního multiinstrumentalisty Jiřího Stivína. Ctitele komorních těles potěší Wihanovo kvarteto a Prague Radio Trio; nevšední zážitek přinese kombinace varhan a bicích nástrojů v díle Petra Ebena (Irena Chřibková a Martin Opršál). Své příznivce si na Smetanovských dnech získala autorská čtení Eugena Brikciuse, který bude hostem festivalu i letos. V dalších hudebních a hudebně-literárních pořadech se představí též umělci z Plzně i celého západočeského regionu a jako vždy je přichystáno něco zajímavého pro nejmenší posluchače. Divadlo J. K. Tyla přispěje do festivalového programu inscenací Fibichovy Nevěsty messinské. Zajímavé výstavy jsou přichystány v Západočeském muzeu, Galerii města Plzně a Studijní a vědecké knihovně Plzeňského kraje.


Vstupenky jsou v prodeji v Plzni na náměstí Republiky 41 vedle informačního centra a na prodejních místech portálu Plzeňská vstupenka. Program a další informace o festivalu najdete ZDE.

Historie festivalu, jeho vrcholy i pády

Festival Smetanovské dny patří již od roku 1980 k největším kulturním svátkům města Plzně. U jeho zrodu stála idea mezioborového odborného sympozia k problematice 19. století, jež se od roku 1981 tradičně koná v prostorách Studijní a vědecké knihovny Plzeňského kraje. Na jeho pořádání spolupracuje tým odborníků z Ústavu dějin umění Akademie věd ČR, Ústavu pro českou literaturu Akademie věd ČR, Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze i Archivu města Plzně. K sympóziu se postupně přidávaly různé kulturní akce a dnes Smetanovské dny spojují dohromady řadu uměleckých oblastí, hudbu, divadlo, výtvarné umění a film.

Svým významem přesáhl festival hranice města a každoročně láká do Plzně vynikající interprety a hudební soubory. V minulých letech zde vystoupila např. skvělá pěvkyně Dagmar Pecková, slovenská sopranistka Ľubica Vargicová, houslová virtuoska Gabriela Demeterová, naše přední klavíristka Jitka Čechová či hráčka na harfu Kateřina Englichová. Ze souborů připomeňme alespoň světově proslulou Scholu gregorianu pragensis nebo Pražský komorní orchestr. Poslední ročníky se vyznačovaly realizací náročných festivalových projektů – v roce 2008 byla uvedena Janáčkova Glagolská mše (na snímku z Plzeňského deníku se děkuje dirigent Leoš Svárovský), v roce 2009 Matoušovy pašije J. S. Bacha a ve stejném roce i zajímavé srovnání tvorby Mozarta a Salieriho v podobě provedení Requiem obou autorů. Nejnáročnějším bylo uvedení monumentálního Requiem G. Verdiho v roce 2010.

Festival tradičně poskytuje řadu možností i plzeňským institucím. K akcím se připojuje svými koncerty Západočeské hudební centrum, stejně jako Západočeské muzeum, jež spolu se Západočeskou galerií realizuje zajímavé a inspirativní výstavy. Každé dva roky se navíc v Plzni koná mezinárodní Smetanovská klavírní soutěž, jejím vyvrcholením jsou koncerty laureátů, během nichž je možno vyslechnout špičkové výkony v oblasti pianistického interpretačního umění. Přínosná jsou vždy představení Divadla Josefa Kajetána Tyla, stejně jako produkce určené mladším divákům zpřístupňující svět vážné hudby a opery zábavným a hravým způsobem (´Prodanka, jak ji neznáte´ a ´O rusalce´).

Po problémech, které se objevily v souvislosti s financováním festivalu Smetanovské dny v roce 2012, byla pořadateli oslovena Plzeňská filharmonie, která úspěšně realizovala několik mimořádných koncertů. Její dramaturgie se ukázala být šťastnou volbou a všechny hudební produkce se setkaly s velkým zájmem publika. Na podzim roku 2012 zvítězila Plzeňská filharmonie ve výběrovém řízení a stala pořadatelem festivalu pro ročníky 2013 - 2015. Úspěch v grantovém řízení v roce 2015 pak znamená pořadatelství na další 3 ročníky, 2016 - 2018. V roce 2018 bylo pořádání festivalu Smetanovské dny zapsáno do zakládací listiny Plzeňské filharmonie, která se tak stala jeho výhradním pořadatelem.


V článku použit text Marie Fialové

Vložil: Markéta Vančová

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace