Sobotka se setkal s hejtmanem Netolickým v Moravské Třebové. Řešili dopravu, problémovou R 35, ale i památky, na něž není dost peněz
21.07.2014
Foto: Pardubický kraj
Popisek: Premiér, hejtman a starosta Moravské Třebové Miloš Izák
Na krátkou informativní návštěvu přijel v sobotu 19. července 2014 předseda vlády Bohuslav Sobotka do Moravské Třebové. S jejími představiteli se setkal při diskusi nad aktuálními problémy města i regionu. V závěru návštěvy si prohlédl část Cesty od renesance k baroku s její dominantou, renesančním zámkem.
Na schůzce, jíž byli přítomni starosta Moravské Třebové Miloš Izák, místostarostové Václav Mačát a Pavel Brettschneider, a také senátor Radko Martínek a hejtman Pardubického kraje Martin Netolický, zazněly otázky po stavu projektu a realizace rychlostní komunikace R35, která by měla vést moravskotřebovským regionem. Kromě dopravní infrastruktury probrali přítomní také možnosti státních či evropských dotací na výstavbu nových průmyslových zón. O tyto finanční zdroje by Moravskotřebovští stáli vzhledem k zájmu investorů o nové zainvestované pozemky, které jim město v současnosti nemůže nabídnout.
Hejtman Netolický požádal ministerského předsedu o zvážení úprav stávající komunikace I. třídy I/35. Měly by vést ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu, který je zejména v úseku Litomyšl-Moravská Třebová stabilně problematický.
Netolický přesvědčil premiéra o potřebě trojpruhů
Právě o potřebnosti vybudování nových střídavých trojpruhů na I/35 přesvědčil hejtman Pardubického kraje Martin Netolický předsedu Vlády České republiky Bohuslava Sobotku na jeho pracovní návštěvě o víkendu v regionu. Hejtmanství tak usiluje o další opatření na zvýšení bezpečnosti na silnici I/35, kde letos přišlo o život již 22 lidí.
„Jedná se o další část opatření ke zvýšení bezpečnosti na I/35. Střídavé trojpruhy by mohly pomoci v úseku od Litomyšle po hranici s Olomouckým krajem, kde to šířka vozovky umožňuje,“ sdělil hejtman Martin Netolický a pokračoval: „Pan premiér mi přislíbil, že tento požadavek v písemné podobě obratem předá Ministerstvu dopravy a Ředitelství silnic a dálnic ČR, aby k tomu zpracovaly dopravní studii. Samotná realizace by neměla být pro stát náročná, náklady se budou pohybovat v řádu jednotek milionů korun,“ doplnil Netolický.
Připomeňme, že přestože se jedná o silnici v majetku státu, tak se hejtmanství rozhodlo na začátku července bojovat proti rostoucímu počtu usmrcených osob na I/35 prostřednictvím informační kampaně, jejímž hlavním mottem je slogan: „Řiďte tak, aby nikdo nikomu nechyběl“. Kraj také jedná s pardubickou správou Ředitelství silnic a dálnic a policií o doplnění vodorovných a svislých dopravních značení, která by měla řidičům usnadnit odhadování bezpečné vzdálenosti. „Premiéra Bohuslava Sobotku jsem informoval také o dohodě kraje s obcemi ležícími na trase I/35 a Policií České republiky na zakoupení nového moderního radaru a vyčlenění policejního vozidla navíc, které na této silnici zajistí častější kontroly. Jsem velmi rád, že předseda vlády vnímal také argument přetíženosti I/35 z důvodu právě probíhající rekonstrukce D1. Jsem přesvědčený, že nové trojpruhy jsou dobrou investicí i pro stát, neboť dokončení R35 bude státu trvat ještě několik let,“ uzavřel Netolický.
Na přetřes přišly i památky
Diskuse se dotkla i péče o historické objekty. Moravská Třebová z evropských dotací velkoryse rekonstruovala páteřní památky na tzv. Cestě od renesance k baroku, avšak vzhledem k jejímu bohatému historicko-architektonickému dědictví musí v budoucnu investovat i do množství dalších památkově chráněných objektů. Také na tuto péči by uvítala příspěvky od státu, stejně jako například na infrastrukturu pro sport a volný čas.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Anička Vančová