Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Zmatky a vynechané spoje. Kvůli změně dopravce nevyjely stovky autobusů. Máme ale užitečný odkaz

17.07.2022
Zmatky a vynechané spoje. Kvůli změně dopravce nevyjely stovky autobusů. Máme ale užitečný odkaz

Foto: Se svolením BusLine (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Autobus BusLine, ilustrační foto

Změna jízdních řádů od 12. června přinesla v Pardubickém kraji nejen výměnu autobusových dopravců, ale hlavně pořádnou dávku zmatků. Jednou z nových společností je i BusLine, který nahradil ICOM Transport. Kvůli nedostatku řidičů ale v kraji v červnu nejezdila řada spojů, a lidé tak na autobusy často čekali marně. Nyní už se situace postupně lepší.

V některých dnech nevyjelo téměř dvě stě spojů a vedení kraje muselo situaci řešit i výpomocí dalších dopravců. „Premiéra nového dopravce, společnosti BusLine, se skutečně nepovedla. Hejtman Martin Netolický proto rozhodl: cestující nebudou platit jízdné,” píše Deník. Ušlé tržby kraj nebude dopravci kompenzovat a bude striktně postupovat podle smlouvy.

Dopravce podle Deníku porážku uznává. „Rozhodnutí Pardubického kraje jsme akceptovali. Chápeme ho jako částečnou omluvu cestujícím,“ řekl pro Deník mediální asistent BusLin Radovan Vrátný.

Složitá jednání

Vedení Pardubického kraje v čele s hejtmanem Netolickým a náměstkem pro dopravu Michalem Kortyšem v červnových dnech pravidelně s dopravci komunikovalo a snažilo se vyřešit problémy. „Děláme maximum, co je v našich silách, tlačíme na společnost BusLine, aby vše uvedla co nejrychleji do stavu, který odpovídá uzavřené smlouvě. Za pomoci dalších dopravců redukujeme chybějící spoje a snažíme se cestující včas informovat o autobusech, které na trasu nevyjedou," sdělil radní Michal Kortyš s tím, že to v některých případech není technologicky ani časově téměř možné.

„Na oficiálních stránkách kraje a webu OREDO jsou spoje, které nevyjedou následující den, zveřejňovány každý den mezi pátou a sedmou hodinou večerní. Reálně nemůžeme informovat všechny cestující, ale na dalších možnostech pracujeme," dodal Kortyš. Aktualizovaný seznam zrušených spojů najdete ZDE.

 

Pokud jste z Pardubicka, nebo tam míříte, určitě nezapomeňte projet aktualizovaný seznam zrušených spojů

Další problémy

Například Litomyšl musela se změnou dopravců řešit i přesun informační kanceláře z autobusového nádraží do informačního centra na Smetanovo náměstí. První nástupiště a čekárna jsou totiž v majetku bývalého provozovatele ICOM Transport.

„Podařilo se nám alespoň zajistit, aby fungovaly čekárna a veřejné toalety na autobusovém nádraží. Stále děláme mediátora při jednání společností a kraje, ale jako město nedostatek řidičů a spojů bohužel vyřešit nemůžeme. To je úkol kraje a provozovatele linek, v této oblasti nemáme žádné pravomoci," vysvětlil starosta Litomyšle Daniel Brýdl.

Spoje už jsou postupně obnovovány

Na základě jednání vedení Pardubického kraje se společností BusLine se postupně daří snižovat počet neodjetých spojů, které tato společnost na území Pardubického kraje zajišťuje. „S vedením společnosti BusLine jsme v kontaktu de facto nepřetržitě. Jsme si vědomi, že situace má do ideálu ještě daleko, ale jsme rádi, že se s vypětím všech sil daří zajišťovat další a další spoje,“ uvedl hejtman Martin Netolický.

Pardubický kraj pomohl společnosti BusLine na konci června obsadit některé turnusy i díky využití řidičů Správy a údržby silnic Pardubického kraje. „Snažíme se stále kontaktovat soukromé dopravce, ale využívat také řidiče naší Správy a údržby silnic, které samozřejmě při změně výkonu práce platí společnost BusLine. Tímto způsobem jsme dokázali obsadit dvanáct turnusů, a proto se také daří, i když postupně, snižovat počty neodjetých spojů."

Nejsložitější situace je bohužel dlouhodobě na Moravskotřebovsku a Jevíčsku. Například na Lanškrounsku by naopak měly být obsazeny všechny spoje a na Orlickoústecku řešili na konci června poslední neobsazený turnus. Vzhledem k dílčímu zlepšení situace začal také na konci června dopravce znovu vybírat jízdné.

Aby nenastaly další komplikace, požaduje kraj do 31. července písemnou záruku i rozpis směn na září. „Nesmí se stát, že začátek školního roku budou provázet jakékoliv komplikace. Půjdeme do detailu jednotlivých spojů na území kraje," uvedl hejtman Martin Netolický.

Kolik spojů vlastně jezdí

Společnost BusLine průměrně v kraji zajišťuje 1700 spojů za den, což je přibližně 150 turnusů. V rámci letního jízdního řádu jezdí denně o 14 turnusů méně, a to především v exponovaných časech, kdy nejsou vypravovány takzvané školní spoje.

„Dobrou zprávou je, že si cestující pochvalují moderní, nízkopodlažní vozy, což bylo v rámci výběrového řízení jedním z našich cílů. Samozřejmě chceme, aby všechny tyto moderní autobusy byly nasazeny a v regionu jezdily,“ uvedl Michal Kortyš.

Michal Hanč, jednatel BusLine Holding, s. r. o., k celé situaci dodává: „Jsme rádi, že se nám s účinnou podporou Pardubického kraje postupně daří snižovat počet neodjetých spojů. Za nás mohu prohlásit, že budeme i nadále dělat všechno pro to, abychom naše cestující dovezli řádně a včas do cíle jejich cest tak, jak jsme na to zvyklí v ostatních oblastech, kde poskytujeme dopravní služby.“

Zdroje: Tisková zpráva města Litomyšl, Tisková zpráva Pardubického kraje, BusLine, Deník.cz

Vložil: Andrea Morkusová