Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Volby 2017

Volby 2017

Žhavá část kampaně se blíží

Letošní Karlovy Vary

Letošní Karlovy Vary

Co se dělo na festivalu

Kultura

Kultura

Pojďme se bavit: Je tu hudba, film, knihy, výstavy, nechybí exkluzivní recenze

Životní knockouty

Životní knockouty

Dal vám život ránu na solar? Nejste v tom sami, čtěte skutečné příběhy

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě celebrity dobrovolně neřeknou?

Rozhovory

Rozhovory

Politici, umělci, zkrátka každý, kdo má co říci

Ministr Stanjura nasypal popel na hlavu vlastní vlády. Kvůli D1

17.04.2013
Ministr Stanjura nasypal popel na hlavu vlastní vlády. Kvůli D1

Autor: Profimedia.cz

Popisek: Ilustrační foto

Po úzkých silničkách v Pardubickém kraji se povalí tranzit na Moravu. Na vině je především stát, který přikročil k modernizaci nejvytíženější české dálnice D1 ještě před tím, než byla zbudována kompletní rychlostní silnice R35.

Stát totiž udělal strategickou chybu, když se místo do urychlené dostavby R35 jako alternativní spojnice Prahy s Moravou pustil do rekonstrukce D1, která tak svede tranzit do Brna a Ostravy jak na okrsky na Vysočině, tak na úzké a už nyní ucpané a nebezpečné silnice v Pardubickém kraji.

„Kdyby byla R35 hotová, neměli bychom teď takové starosti s opravou brněnské D1, mohla by bývala probíhat mnohem klidněji,“ řekl při své návštěvě v Pardubicích ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS).

S R35 se hne

Ke cti mu budiž přičteno, že ministři se v Nečasově vládě střídají skoro stejně často jako ponožky. Úvahy, jestli upřednostnit výstavbu R35, nebo jako první rozšířit D1, vládly úvahám Ministerstva dopravy před dvěma lety, kdy zde Stanjura ještě nebyl. Pardubičtí lobbisté byli tehdy neúspěšní.

V každém případě však Stanjura slíbil – kolikátý ministr a pokolikáté už – že se s pokračováním R35 konečně hne. Jako první přijde na řadu asi nejpotřebnější úsek před Vysoké Mýto, dlouhý 24 kilometrů. Stavět by se podle jeho slov mělo začít v roce 2015. Podle optimistických předpokladů by celá 110 kilometrů dlouhá dálnice od křížení s D11 u Hradce až do Mohelnice mohla být hotová do roku 2020.

Soutěžit v roce 2014

„Mohla, mohla…. To už jsme slyšeli stokrát. Děsíme se přívalu kamionů, až uzavřou ‚dé jedničku‘, další nápor nastane poté, co otevřou první úsek R35 do Ostrova,“ řekla Iveta Stejskalová z Vysokého Mýta. To je společně se sousední Litomyšlí tranzitem nejohroženějšími městy na trase nynější „pětatřicítky“.

„V této chvíli jsme ve fázi, že letos dáme maximum prostředků na projektovou přípravu stavby a na výkupy pozemků. První dva úseky z Opatovic nad Labem do Ostrova před Vysokým Mýtem připravujeme tak, aby se daly v roce 2014 soutěžit. Současně připravujeme další tři stavební úseky na území tří krajů. Je to věc republikového významu," prohlásil Stanjura.

Zároveň s tím musí být logicky dostavěno třetí patro opatovické křižovatky, které představuje průběžný směr budoucí R35. „Už jednáme s dodavatelem. V řádu týdnů bude stavba opět zahájena. Letos bychom na ní mohli prostavět až 300 milionů korun,“ dodal ministr. Původně mělo být třetí patro hotové už v roce 2009 s otevřením zbytku křižovatky, stavba však byla na poslední chvíli zakonzervována kvůli tehdejším rozpočtovým škrtům.

Vendula Kvochová

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace