Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Volby 2017

Volby 2017

Žhavá část kampaně se blíží

Letošní Karlovy Vary

Letošní Karlovy Vary

Co se dělo na festivalu

Kultura

Kultura

Pojďme se bavit: Je tu hudba, film, knihy, výstavy, nechybí exkluzivní recenze

Životní knockouty

Životní knockouty

Dal vám život ránu na solar? Nejste v tom sami, čtěte skutečné příběhy

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě celebrity dobrovolně neřeknou?

Rozhovory

Rozhovory

Politici, umělci, zkrátka každý, kdo má co říci

Třída Míru se zavírá. Za rok z ní bude výstavní bulvár

23.02.2014
Třída Míru se zavírá. Za rok z ní bude výstavní bulvár

Autor: archiv

Popisek: Pardubice

Proměna hlavní pardubické třídy začíná. Město Pardubice chce během dvanáctiměsíční rekonstrukce oprášit poněkud zašlou slávu třídy Míru. Ta by se měla znovu proměnit v příjemnou pěší zónu s omezenou dopravou.

Projekt počítá s rekonstrukcí celé třídy Míru, a to od náměstí Republiky, až po Masarykovo náměstí, a také s rekonstrukcí části Sladkovského ulice (sever) směrem k Sukově třídě. Během stavebních prací dojde ke kompletní rekonstrukci sítí, povrchů i mobiliáře, v některých částech budou opraveny inženýrské sítě – kanalizace, vodovod a veřejné osvětlení.

Většina investic půjde do země

„Bude to velmi složitá akce. Na třídu Míru zhruba třicet let nikdo ani nesáhl a teď by se během jednoho roku měla změnit v krásnou a příjemnou ulici, kterou lidé nejen projdou, ale rádi se zde zdrží. Nejde nám ale jenom o zkrášlení třídy Míru. To by bylo poměrně snadné, většina investic půjde, jak se říká, do země. Při rekonstrukci, kterou děláme na několik desetiletí, budou vyměněny inženýrské sítě uložené pod zemí, včetně kanalizačních přípojek,“ říká primátorka Pardubic Štěpánka Fraňková (Sdružení pro Pardubice).

Podle projektového rozpočtu měla být cena rekonstrukce 214,5 milionů korun. Výběrové řízení, kterého se zúčastnilo čtrnáct firem, ale tuto cenu snížilo na 120 milionů korun (včetně DPH). Projekt „Pěší zóna tř. Míru – Sladkovského“ je navíc součástí Integrovaného plánu rozvoje města (IPRM) – Přitažlivé město a může tak z tohoto programu Evropské unie získat necelých 85 milionů korun. Ze svého rozpočtu pak město doplatí přibližně 35,5 milionů korun.

Připravte se na řadu komplikací

Vítězem výběrového řízení se stala liberecká společnost SYNER s.r.o. a město s ní minulý týden podepsalo smlouvu o dílo. Staveniště firma převezme v pondělí 24.2. a přesně o týden později, tedy 3.3., začnou samotné stavební práce.  Vše by mělo být dokončené 28.2.2015.

V průběhu celé rekonstrukce budou obě ulice přístupné pro chodce, případně vozy záchranné služby nebo hasičů. Stavební firma totiž vždy ponechá minimálně jednu třetinu komunikace přístupnou. Třikrát týdně pak bude umožněno zásobování obchodů a firem a svoz odpadů. Denní zásobování pak bude možné z přilehlých ulic. (více v souhrnu níže).

Nejenom obyvatelé centra města a živnostníci se přesto musí v průběhu nadcházejícího roku připravit na řadu komplikací a omezení, které takovéto rozsáhlé stavby obvykle provází. „Všechny občany už nyní prosíme o trpělivost a shovívavost a omlouváme se předem za nepohodlí, které jim rekonstrukce způsobí. Stavební akce totiž rozhodně nebude jednoduchá.  V Pardubicích se o ní diskutuje už desítky let, až nyní se nám ale daří tyto úvahy realizovat. Všichni se musí připravit na to, že velkou část roku bude třída Míru a Sladkovského ulice rozkopaná, provozovny, které tu sídlí, budou hůře dostupné a hůře zásobovatelné a hromadná doprava v centru komplikovanější. Ale jsme pevně přesvědčeni, že výsledek bude stát za to, vždyť tato ulice v posledních letech připomíná více periferii, než střed města,“ říká náměstek pardubické primátorky Jindřich Tauber (ČSSD).

Na opravené třídě Míru zůstane jeden jízdní pruh určený pro MHD

O potřebě a nutnosti třídu Míru opravit a zvelebit se v Pardubicích diskutuje přibližně dvacet let. V roce 2002 proto město vypsalo architektonickou soutěž na její přestavbu. „Jenže pak se léta jen diskutovalo. Samotná výstavba ale prioritou politiků evidentně nebyla. Tou se stala až ve druhé polovině roku 2011, tedy v tomto volebním období.  Tehdy jsme se rozhodli zařadit třídu Míru do IPRM a začali na projektu její rekonstrukce intenzivně pracovat. Cesta od architektonického návrhu k samotné realizaci je ale u takovéto stavby složitá. Zpracování projektové dokumentace, územní a stavební řízení, veřejná projednávání, výběrová řízení, to vše jsou úkony, které musíte udělat a nelze je zvládnout v řádu týdnů. Faktem je, že kdyby se rekonstrukce třídy Míru dostala do zásobníku projektů IPRM v minulém volebním období a začalo se na ní pracovat bezprostředně poté, co bylo jasné, že z evropských fondů nebudeme financovat přestavbu plaveckého areálu, mohla dnes už být hotová,“ dodává primátorka Štěpánka Fraňková.

Na opravené třídě Míru zůstane jeden jízdní pruh určený pro městskou hromadnou dopravu, cyklisty a dopravní obslužnost. Ve Sladkovského ulici bude zachován současný dopravní režim s obousměrnou osobní dopravou, městskou hromadnou dopravou a možností podélného parkování. Zastupitelé o této podobě rozhodli na začátku roku 2012, kdy oproti „čisté pěší zóně“ zvolili provozně ekonomičtější variantu. Úplné vyloučení MHD ze třídy Míru a její odvedení na přetíženou Sukovu třídu by pro Dopravní podnik města Pardubic znamenalo zvýšení ročních nákladů o téměř sedm milionů korun.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh, v koši určitě neskončí! Na vaše unikátní zážitky čekáme na , do předmětu napište Příběh

Vložil: Redaktor KL

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace