Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Z Pardubic do Prahy o dvacet minut rychleji. Vysokorychlostní trať se plánuje

10.11.2023
Z Pardubic do Prahy o dvacet minut rychleji. Vysokorychlostní trať se plánuje

Foto: Pardubický kraj (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Kdy se dočkáme toho, že takto bude vypadat i pardubické či chrudimské nádraží...

Problematika vysokorychlostních tratí (VRT) byla hlavním tématem jednání hejtmana Pardubického kraje Martina Netolického a náměstka hejtmana pro oblast dopravy Michala Kortyše se zástupci Správy železnic. Ti představili aktuální plány příprav, a to se zaměřením na východní Čechy a návaznost vysokorychlostních tratí na konvenční železniční síť.

„Z našeho pohledu jsou nyní klíčové informace týkající se východočeské větve vysokorychlostní tratě od Prahy směrem na Hradec Králové a dále na Polsko s tím, že v oblasti Chlumce nad Cidlinou by měla být budována odbočka směrem na Pardubice, což by zkrátilo jízdní dobu z Pardubic do Prahy přibližně o dvacet minut. Na tuto část je nyní zpracována studie proveditelnosti a Správa železnic proto v této fázi seznamuje kraje s navrhovaným řešením. Nejedná se však jen o samotnou vysokorychlostní trať, ale celkově o koncepci napojení dalších typů vlaků a řešení zastavování mezinárodních rychlíků tak, aby nebyla zpřetrhána přirozená spádovost a uzlové body,“ uvedl hejtman Martin Netolický.

 

Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický a náměstek hejtmana pro oblast dopravy Michal Kortyš na jednání se zástupci Správy železnic.

Snadný přestup

Podle náměstka hejtmana pro oblast dopravy Michala Kortyše je důležité, aby bylo možné z vysokorychlostních vlaků snadno přestupovat i na ty regionální. „Pokud chceme opravdu zajistit urychlení a usnadnění dopravy i ze vzdálenějších sídel, tak je nutné, aby bylo možné poměrně snadno přestupovat z regionálních vlaků na ty vysokorychlostní a opačně. Cílem má být zvýšení konkurenceschopnosti železniční dopravy oproti automobilové, což se nepodaří, pokud budou muset cestující složitě přestupovat mezi svým regionálním spojem a tím vysokorychlostním,“ řekl Kortyš.

 

Kudy povede vysokorychlostní železnice?

Důležitá je komunikace státu s krajem i obcemi

Hejtman Martin Netolický upozornil na obavy, aby přípravou vysokorychlostních tratí nedošlo k blokaci rozvojového území měst a obcí. „Na příkladu projektu Dunaj-Odra-Labe jsme viděli, že velký ambiciózní projekt, který nakonec nebude ani realizován, zablokoval na dlouhá léta rozvoj měst a obcí, jelikož byla vymezena poměrně široká územní rezerva, do které nebylo možno zasáhnout a řadě obcí tato rezerva zcela zastavila možnost výstavby a tím i rozvoje,“ sdělil hejtman, podle kterého je nutné s dotčenými obcemi velmi aktivně ze strany Správy železnic komunikovat, což potvrzuje také náměstek Michal Kortyš. „Je nutné, aby stát komunikoval všechny záměry jak s představiteli krajů, tak obcí, a to ohledně určení přestupových uzlů na regionální tratě. V regionech totiž máme lepší znalosti potřeb občanů. Proto jsme i požádali Správu železnic, aby s námi nadále všechny kroky detailně probírala,“ řekl Michal Kortyš.

Zástupci Pardubického kraje se v souvislosti s plány na vybudování vysokorychlostních tratí shodují na tom, že v případě napřímení trati z Hradce Králové přes Pardubice směr Chrudim by mohly vybrané vlaky do Prahy být výchozí z Chrudimi. „Stávající řešení úvratí je velmi nešťastné. Neumožňuje prodloužení zvažovaných posilových vlaků Praha – Pardubice do Chrudimi. Cestující by se tak v případě napřímení trati do Chrudimi dostali až do Prahy za 50 minut, což je v rámci stávajícího nastavení nereálné,“ uzavřel téma hejtman Martin Netolický.

Zdroj: Tisková zpráva

Vložil: Markéta Vančová