Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Volby 2017

Volby 2017

Žhavá část kampaně se blíží

Letošní Karlovy Vary

Letošní Karlovy Vary

Co se dělo na festivalu

Kultura

Kultura

Pojďme se bavit: Je tu hudba, film, knihy, výstavy, nechybí exkluzivní recenze

Životní knockouty

Životní knockouty

Dal vám život ránu na solar? Nejste v tom sami, čtěte skutečné příběhy

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě celebrity dobrovolně neřeknou?

Rozhovory

Rozhovory

Politici, umělci, zkrátka každý, kdo má co říci

Hrozba zastavení stavby terminálu je velkým překvapením. Kraj však na problémy dříve upozorňoval

29.07.2016
Hrozba zastavení stavby terminálu je velkým překvapením. Kraj však na problémy dříve upozorňoval

Autor: Pardubický kraj

Popisek: Hejtman Netolický

Možné pozastavení stavby letištního terminálu pro osobní dopravu je pro mne velkým překvapením, protože ještě před dvěma měsíci jsme slavnostně stříhali pásku a poklepávali základní kámen. Očekávali jsme, že do 18 měsíců může být celá stavba dokončena. V tuto chvíli to však vypadá, že může dojít k dohadování se s projektantem, zda byl projekt připraven v dostatečné kvalitě a zda jsou navržené konstrukční prvky v souladu se směrnicemi o požární ochraně. To jsou slova hejtmana Martina Netolického.

Hejtman Pardubického kraje vydal k věci obšírnější prohlášení, které vám bez úprav předkládáme:

Pardubický kraj v minulosti opakovaně poukazoval na celou řadu chyb, na které jsme byli upozorněni externími spolupracovníky, včetně Fakulty stavební VUT Brno. Projektant stavby byl pozván na jednání Rady Pardubického kraje, kde jsme se jej na celou řadu identifikovaných výhrad konkrétně ptali. Přísahou na dobré jméno své firmy nám dal záruky, že celý projekt je v naprostém pořádku. V tuto chvíli se však ukazuje, že je projekt zpochybněn již v samém základu, tedy co se týká konstrukce samotného terminálu, kdy jsme upozorňování na nevhodnost ocelové stavby a vhodnější železobetonové řešení, které by však výrazným způsobem celý projekt prodražilo.

Upozorňuje se i na možnost odstoupení od smlouvy. Když budu optimista, může se stát, že tento stavební projekt bude odložen řádově o měsíce či dokonce léta. S vysokou pravděpodobností by to znamenalo přeprojektování celé stavby a novou soutěž. Mám reálné obavy, že takový scénář může být pro celý projekt konečný. Stále však doufám, že se tak nestane a najde se rozumné řešení této problematické situace. Mám dojem, že stavba terminálu je zakletá, jelikož se neustále objevují nové a nové problémy a bohužel sama realizace je stále v nedohlednu. Pro pardubické letiště je to obrovský problém, protože v posledních dvou letech zcela zásadně poklesl počet cestujících a společnost EBA, která provozuje civilní část letiště, je ve velkých provozních ztrátách, jež jsou v tuto chvíli financovány z přebytku minulých let. 

Domnívali jsme se, že stavba terminálu je konečně příležitostí k oživení pardubického letiště, které by se tak mohlo znovu dostat do černých čísel. Pokud by však terminál další roky nestál, museli by vlastníci nadále krýt provozní ztráty, na které by již nestačil přebytek z minulých let, ze svých zdrojů. 

Společně s městem jsme se zavázali, že pro stavbu terminálu je limitní částka 300 milionů korun. Do tohoto stanoveného limitu jsme se díky vysoutěžení za 250 milionů korun vešli. Jako kraj jsme byli a stále jsme připraveni financovat stavbu z vlastních zdrojů, tak abychom nemuseli ohrozit žádné další projekty. Bohužel situace se těmito aktuálními problémy mění a nedovedu si představit, že bychom na krajském zastupitelstvu znovu otevírali téma navýšení prostředků na stavbu terminálu. Mohlo by se stát, že krajští zastupitelé by tento návrh, který byl v minulosti již několikrát diskutován a připomínkován, neakceptovali. Jako kraj striktně trváme na částce, která byla v minulosti odsouhlasena a je podle našeho názoru dostatečná, o čemž jsme se opakovaně přesvědčili na letištích v Karlových Varech či Popradu. Za tuto částku lze postavit moderní, plnohodnotné letiště, které splňuje veškeré nezbytné parametry. 

Musím zdůraznit, že naše zkušenosti z jiných velkých staveb, které jsme v minulosti realizovali, jednoznačně potvrzují, že v případech, kdy je Pardubický kraj jediným vlastníkem, pořizovatelem dokumentace a následně investorem celé stavby, tak nikdy nedochází k takovýmto zásadním problémům. Realizovali jsme stavbu Multioborového pavilonu v Pardubické nemocnici za stovky milionů korun, desítky kilometrů silnic II. a III. tříd, rovněž za stovky milionů korun a nikdy jsme se nesetkali s tím, že by probíhala takováto složitá diskuse ohledně projektové dokumentace, a že by projekt procházel obdobnými problémy, které jdou až na podstatu. Stále více jsem přesvědčený o tom, že vlastník má být pouze jeden a má být jediným, avšak jasným garantem a je to také určitě téma pro budoucí jednání. V současné době nám však nezbývá nic jiného, než vyčkat 2016 na odborné stanovisko. Teprve poté lze řešit další postup. 

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na 

Vložil: Lucie Bartoš

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace