Zima provětrala rozpočet silničářů, na opravy rozbitých silnic nezbude
22.04.2013
Foto: Profimedia.cz
Popisek: Silnice, ilustrační foto
Rozbité silnice v Pardubickém kraji budou po letošku nejspíš ještě rozbitější.
Nečekaně dlouhá zima totiž pořádně provětrala rozpočet silničářů a těm tak už nezbude na opravy výtluků. „Jen odhad výdajů na hrubé opravy výmolů a menších rozpadů povrchů po letošní zimní sezoně je 400 milionů korun,“ řekl šéf pardubických krajských silničářů Miroslav Němec. V rozpočtu přitom mají na letošek jen 350 milionů korun.
Dlužno navíc poznamenat, že uvedený odhad zahrnuje pouze akutní vysprávky, údržba silnic v kraji je jinak dlouhodobě výrazně podfinancována. Pokud bude postupný rozpad vozovek pokračovat dosavadním tempem, za pár let zůstane rovný asfalt jen na hlavních silnicích.
„Silnice jsou samá díra, je to každý rok stejné. Cestáři přitom vždycky zalepí jen největší díry, ty jsou ale s další zimou opět vydrolené,“ řekl profesionální řidič z Hlinska na Chrudimsku Karel Zícha.
Na velkoplošné opravy nejsou peníze
Většina úseků by skutečně potřebovala celkovou rekonstrukci, nebo aspoň vyfrézování a natažení nového asfaltu. Na podobné velkoplošné opravy však nejsou peníze. A hrozí, že skutečně nebudou. I když kraj nedávno oznámil, že letos do silnic investuje půl miliardy. Tu však spolkne jen několik desítek kilometrů vybraných silnic, které čekají kompletní rekonstrukce.
Zmíněných 350 milionů korun na letní údržbu cestářům navíc obsahuje i sekání trávy, příkopů, zastřihávání stromů, údržbu mostů či dopravních značek. Další peníze se tak Správa a údržba silnic Pardubického kraje snaží získat od hejtmanství jako svého zřizovatele, oslovila i Ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury.
Letošní zima silničáře skutečně vyškolila. Vydali nejen více peněz na posypovou sůl a pluhování, větší jsou i způsobené škody na silnicích. Jen za zimní údržbu utratili o 17 procent víc než vloni, 123 milionů korun. Ještě na konci února se přitom zdálo, že náklady budou zhruba stejné jako vloni. Jenže pak přišel studený březen s častým sněžením.
Více než 13 tisíc tun soli
Třeba spotřeba soli letos meziročně vzrostla z 8000 na 13 000 tun, dalšího posypového materiálu pak z 20 000 na 28 000 tun.
A právě velmi proměnlivé počasí poničilo silnice víc než loňský tuhý únor, kdy dva týdny panovaly hluboké mrazy. Vozovky totiž tehdy byly suché, mráz je tak neroztrhal. Teploty kolem nuly během letošní zimy, kdy tající sníh v noci opět zamrzal, způsobily škody neporovnatelně větší.
Vendula Kvochová