Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
MFF Karlovy Vary 2019

MFF Karlovy Vary 2019

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i drsná kritika

Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Reportáže z míst, kde se natáčely kinohity

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Zima provětrala rozpočet silničářů, na opravy rozbitých silnic nezbude

22.04.2013
Zima provětrala rozpočet silničářů, na opravy rozbitých silnic nezbude

Autor: Profimedia.cz

Popisek: Silnice, ilustrační foto

Rozbité silnice v Pardubickém kraji budou po letošku nejspíš ještě rozbitější.

Nečekaně dlouhá zima totiž pořádně provětrala rozpočet silničářů a těm tak už nezbude na opravy výtluků. „Jen odhad výdajů na hrubé opravy výmolů a menších rozpadů povrchů po letošní zimní sezoně je 400 milionů korun,“ řekl šéf pardubických krajských silničářů Miroslav Němec. V rozpočtu přitom mají na letošek jen 350 milionů korun.

Dlužno navíc poznamenat, že uvedený odhad zahrnuje pouze akutní vysprávky, údržba silnic v kraji je jinak dlouhodobě výrazně podfinancována. Pokud bude postupný rozpad vozovek pokračovat dosavadním tempem, za pár let zůstane rovný asfalt jen na hlavních silnicích. 

„Silnice jsou samá díra, je to každý rok stejné. Cestáři přitom vždycky zalepí jen největší díry, ty jsou ale s další zimou opět vydrolené,“ řekl profesionální řidič z Hlinska na Chrudimsku Karel Zícha.

Na velkoplošné opravy nejsou peníze 

Většina úseků by skutečně potřebovala celkovou rekonstrukci, nebo aspoň vyfrézování a natažení nového asfaltu. Na podobné velkoplošné opravy však nejsou peníze. A hrozí, že skutečně nebudou. I když kraj nedávno oznámil, že letos do silnic investuje půl miliardy. Tu však spolkne jen několik desítek kilometrů vybraných silnic, které čekají kompletní rekonstrukce.

Zmíněných 350 milionů korun na letní údržbu cestářům navíc obsahuje i sekání trávy, příkopů, zastřihávání stromů, údržbu mostů či dopravních značek. Další peníze se tak Správa a údržba silnic Pardubického kraje snaží získat od hejtmanství jako svého zřizovatele, oslovila i Ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury.

Letošní zima silničáře skutečně vyškolila. Vydali nejen více peněz na posypovou sůl a pluhování, větší jsou i způsobené škody na silnicích. Jen za zimní údržbu utratili o 17 procent víc než vloni, 123 milionů korun. Ještě na konci února se přitom zdálo, že náklady budou zhruba stejné jako vloni. Jenže pak přišel studený březen s častým sněžením.

Více než 13 tisíc tun soli

Třeba spotřeba soli letos meziročně vzrostla z 8000 na 13 000 tun, dalšího posypového materiálu pak z 20 000 na 28 000 tun.

A právě velmi proměnlivé počasí poničilo silnice víc než loňský tuhý únor, kdy dva týdny panovaly hluboké mrazy. Vozovky totiž tehdy byly suché, mráz je tak neroztrhal. Teploty kolem nuly během letošní zimy, kdy tající sníh v noci opět zamrzal, způsobily škody neporovnatelně větší.

Vendula Kvochová

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace