Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Za obchvat Chrudimi bojoval už Bárta. Poradí si s ním Stanjura?

21.03.2013
Za obchvat Chrudimi bojoval už Bárta. Poradí si s ním Stanjura?

Foto: DAN MATERNA / MAFRA /Profimedia.cz

Popisek: Ministr dopravy Zbyněk Stanjura

Je to už otravná, každý půlrok se opakující replika informací, podle kterých obchvat ucpané Chrudimi nejdřív bude, pak zase nebude. A nejdřív že se mu blýská na lepší časy, a pak že na něj zase nejsou ve Státním fondu dopravní infrastruktury peníze.

Je to natolik omletá písnička, jejíž marnost prověřilo několik desítek let, že je otázkou, dá-li se věřit poslednímu dílu z tohoto nekonečného seriálu, podle kterého je pro letošek na stavbu vyčleněno 165 milionů korun. 

Ty totiž vzhledem k několikamiliardové zakázce budou stačit sotva na přípravné práce před samotným rýpnutím bagrů do trasy obchvatu. Už vloni bylo na letošek slíbeno 100 milionů, před pár dny vláda na akci přiklepla dalších 65 milionů korun. Měly by být využity na odvodnění, přeložky inženýrských sítí a několika okreskových silnic včetně mostů, jež obchvatu stojí v cestě.

Takových slibů bylo 

„Takových slibů bylo, dokonce i bývalý ministr Vít Bárta se před lety kasal, že se za obchvat zasadí, když cestou do Chrudimě na jednání o něm trčel v hodinové zácpě,“ mávnul rezignovaně rukou Pavel Ouzký z Pardubic, který každý den dojíždí do Chrudimě do práce. 

Ucpaná Chrudim trápí nejen řidiče, ale i místní obyvatele. Přejet město během ranní nebo odpolední špičky vyžaduje obrnit se obrovskou trpělivostí. Denně městem projede 25 tisíc aut, větší provoz je v celém kraji už pouze na nedaleké a s chrudimským obchvatem související křižovatce u pardubického Parama, jejíž přestavba začala vloni.

Přidělení peněz je dobrá zpráva 

Jenže na druhou stranu, je pravdou, že když už se jednou rýpne do země, stavba se pak těžko zastavuje. Vydána již byla i část stavebních povolení. Investor, Ředitelství silnic a dálnic, navíc dokončilo výkupy většiny pozemků, hotový je rovněž nedávný záchranný archeologický průzkum. 

„Přidělení peněz je určitě dobrá zpráva. Potvrzuje to, že se obchvat konečně začíná stavět,“ řekl chrudimský poslanec ODS Jan Čechlovský, který se za přiklepnutí peněz osobně zasadil. Přivezl do města i ministra dopravy Zbyňka Stanjuru.

Zatím to stálo 130 milionů 

„První část obchvatu bude nutné financovat z národních zdrojů, ale na druhý úsek by bylo možné získat peníze z operačního programu Doprava. Záležet ale bude na rychlém vypořádání majetkových vztahů," uvedl Stanjura. 

Příprava obchvatu zatím stála 130 milionů korun, celkem má vyjít na 2,1 miliardy korun bez DPH. A to včetně druhé, méně náročné etapy, která silnici obkrouží i kolem sousedních Slatiňan a za nimi se vrátí na stávající státovku, směřující na Havlíčkův Brod. První část obchvatu, k výpadovce na Vysoké Mýto, by totiž sama o sobě neměla smysl, tranzitem by pouze zahltila jinou část Chrudimě. I kdyby se příští rok podařilo zahájit stavbu vlastní silnice, nebude hotová dříve jak v roce 2017. Autostráda je koncipována jako dvouproudá, pouze první úsek, který bude výpadovkou na Pardubice, bude dimenzována na případné rozšíření na dálniční profil. 

Vendula Kvochová