Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Uplynulý týden očima šéfredaktorky. A zvířátko nakonec

Zmizelí Češi

Zmizelí Češi

René Flášar pátrá po osudech zmizelých, kteří se již dávno ztratili i z policejních svodek

Sex, pivo a rokenrol

Sex, pivo a rokenrol

Rockové příběhy; ve spolupráci s časopisem Rock´n ´all

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Za obchvat Chrudimi bojoval už Bárta. Poradí si s ním Stanjura?

21.03.2013
Za obchvat Chrudimi bojoval už Bárta. Poradí si s ním Stanjura?

Autor: DAN MATERNA / MAFRA /Profimedia.cz

Popisek: Ministr dopravy Zbyněk Stanjura

Je to už otravná, každý půlrok se opakující replika informací, podle kterých obchvat ucpané Chrudimi nejdřív bude, pak zase nebude. A nejdřív že se mu blýská na lepší časy, a pak že na něj zase nejsou ve Státním fondu dopravní infrastruktury peníze.

Je to natolik omletá písnička, jejíž marnost prověřilo několik desítek let, že je otázkou, dá-li se věřit poslednímu dílu z tohoto nekonečného seriálu, podle kterého je pro letošek na stavbu vyčleněno 165 milionů korun. 

Ty totiž vzhledem k několikamiliardové zakázce budou stačit sotva na přípravné práce před samotným rýpnutím bagrů do trasy obchvatu. Už vloni bylo na letošek slíbeno 100 milionů, před pár dny vláda na akci přiklepla dalších 65 milionů korun. Měly by být využity na odvodnění, přeložky inženýrských sítí a několika okreskových silnic včetně mostů, jež obchvatu stojí v cestě.

Takových slibů bylo 

„Takových slibů bylo, dokonce i bývalý ministr Vít Bárta se před lety kasal, že se za obchvat zasadí, když cestou do Chrudimě na jednání o něm trčel v hodinové zácpě,“ mávnul rezignovaně rukou Pavel Ouzký z Pardubic, který každý den dojíždí do Chrudimě do práce. 

Ucpaná Chrudim trápí nejen řidiče, ale i místní obyvatele. Přejet město během ranní nebo odpolední špičky vyžaduje obrnit se obrovskou trpělivostí. Denně městem projede 25 tisíc aut, větší provoz je v celém kraji už pouze na nedaleké a s chrudimským obchvatem související křižovatce u pardubického Parama, jejíž přestavba začala vloni.

Přidělení peněz je dobrá zpráva 

Jenže na druhou stranu, je pravdou, že když už se jednou rýpne do země, stavba se pak těžko zastavuje. Vydána již byla i část stavebních povolení. Investor, Ředitelství silnic a dálnic, navíc dokončilo výkupy většiny pozemků, hotový je rovněž nedávný záchranný archeologický průzkum. 

„Přidělení peněz je určitě dobrá zpráva. Potvrzuje to, že se obchvat konečně začíná stavět,“ řekl chrudimský poslanec ODS Jan Čechlovský, který se za přiklepnutí peněz osobně zasadil. Přivezl do města i ministra dopravy Zbyňka Stanjuru.

Zatím to stálo 130 milionů 

„První část obchvatu bude nutné financovat z národních zdrojů, ale na druhý úsek by bylo možné získat peníze z operačního programu Doprava. Záležet ale bude na rychlém vypořádání majetkových vztahů," uvedl Stanjura. 

Příprava obchvatu zatím stála 130 milionů korun, celkem má vyjít na 2,1 miliardy korun bez DPH. A to včetně druhé, méně náročné etapy, která silnici obkrouží i kolem sousedních Slatiňan a za nimi se vrátí na stávající státovku, směřující na Havlíčkův Brod. První část obchvatu, k výpadovce na Vysoké Mýto, by totiž sama o sobě neměla smysl, tranzitem by pouze zahltila jinou část Chrudimě. I kdyby se příští rok podařilo zahájit stavbu vlastní silnice, nebude hotová dříve jak v roce 2017. Autostráda je koncipována jako dvouproudá, pouze první úsek, který bude výpadovkou na Pardubice, bude dimenzována na případné rozšíření na dálniční profil. 

Vendula Kvochová

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace