Pardubický kraj si může sáhnout na 280 milionů na opravy vozovek a mostů. Svolal podnikatele, věc má totiž háček
13.04.2015
Foto: Lucie Bartoš
Popisek: Na opravy silnic půjdou miliony korun
Krajská hospodářská komora Pardubického kraje ve spolupráci s náměstkem hejtmana Pardubického kraje Jaromírem Duškem svolala podnikatele v oblasti dopravy. Cíl byl jediný – výzva stavebním firmám, aby kraji aktivní účastí pomohly k rychlé a kvalitní realizaci připravených staveb. Jakékoliv komplikace a zdržení v přípravě nebo při realizaci staveb by znamenaly vyřazení stavby ze zásobníku projektů a riziko, že se peníze budou muset vrátit.
Má to háček, podnikatelé musí být rychlí
Do Pardubického kraje by ještě letos mělo z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury přijít na 280 milionů korun, kraj k tomu přidá dalších dvacet až čtyřicet milionů korun. Všechny tyto finanční prostředky budou investovány do oprav živičných krytů a mostů na silnicích II. a III. třídy.
Má to však i jeden háček, peníze musí být vyčerpány ještě v letošním roce. „Je to po delší době, kdy můžeme ve větším měřítku investovat do krajských silnic. Je to příležitost stabilní práce pro firmy z regionu. Nemůžeme si dovolit vracet nevyčerpané prostředky, které nám stát nabízí,“ prohlásil Jaromír Dušek, náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za dopravu, s tím že podobné peníze by kraj mohl v případě úspěšné realizace letošních projektů získat i v roce 2016.
Přípravou výběrových řízení a další náležitostí je pověřena příspěvková organizace kraje Správa a údržba silnic Pardubického kraje.
S Bruselem se teprve jedná, ale my už máme v zásobě další projekty
Kromě státních dotací stále ještě dobíhají projekty, financované z evropských zdrojů, jedná se o projekty v celkové částce kolem 730 milionů korun. „Připravujeme už také projekty do dalšího plánovacího období, byť o operačních programech Česká republika s Bruselem ještě jedná. Máme ale příslib, že první projekty budeme moci podávat už letos,“ dodal Jaromír Dušek. Pardubický kraj má už některé projekty připraveny, na část z nich už jsou vydána i stavební povolení. S jejich realizací by se mohlo teoreticky začít už v příštím roce.
Na jednání však Krajská hospodářská komora i Pardubický kraj narazily i na problém současné zdlouhavé legislativy výběrových řízení. „Krajská hospodářská komora se angažuje v tom, že dává podněty kraji, jak vypisovat výběrová řízení tak, aby dosáhl rychlé a kvalitní realizace investiční akce a také aby vše bylo podle zákona bez dalších prodlení. Je to určité vodítko i pro další zakázky v budoucnu,“ dodal předseda představenstva Krajské hospodářské komory Pardubického kraje Jiří Doležal.
Právě o legislativě a pravidlech veřejných zakázek nakonec podnikatelé diskutovali nejvíc. Zájem firem z regionu na realizaci zakázek v Pardubickém kraji je, kapacity i technologie mají. Jediné kritérium cena je však podle nich nedostačující. „Naší snahou je riziko nevyčerpání dotací co nejvíc snížit. Máme zájem, abychom zbytečně výběrová řízení neprotahovali, a právě tady je spolupráce s firmami klíčová,“ uzavřel ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Lucie Bartoš