Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Švédsko může být při budování dopravní infrastruktury inspirací! Hejtman Pardubického kraje vyrazil na sever pro „rozumy“

06.10.2014
Švédsko může být při budování dopravní infrastruktury inspirací! Hejtman Pardubického kraje vyrazil na sever pro „rozumy“

Foto: Pardubický kraj

Popisek: Na návštěvě jedné z dopravních staveb...

Dopravní stavby, organizace veřejné dopravy, rozvoj dopravní infrastruktury, ale také systém zadávání veřejných zakázek. To byla hlavní témata jednání delegace Pardubického kraje vedené hejtmanem Martinem Netolickým a náměstkem zodpovědným za dopravu a dopravní obslužnost Jaromírem Duškem se zástupci místní samosprávy v Södertälje ve Stockholmském kraji.

V oblasti Stockholmu se stejně jako v Pardubickém kraji intenzivně zabývají rozvojem dopravní infrastruktury. Přestože zde mohou využívat všechny čtyři druhy dopravy, místní samosprávy za klíčové oblasti rozvoje jednoznačně považují železniční a dálniční dopravu. „Pokud se švédský stát rozhodne pro investici do výstavby silnice národního zájmu, jde zde vše mnohem rychleji než u nás. Jakmile schválí plán výstavby klíčové komunikace, vykoupí pozemek od majitele za tržní hodnotu posílenou o dalších dvacet procent. Několikaleté spory a zdržování stavby zde neznají. Švédské zákony v tomto ohledu hovoří jasně a všichni tato pravidla respektují,“ sdělil jeden ze zajímavých poznatků z jednání hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. Ten věří, že poslední novela zákona, kterou nedávno schválil český parlament, uvolní státu ruce pro vykupování pozemků pro R35.

Výstavbu dopravní infrastruktury ve Švédsku rovněž usnadňuje i jednodušší stavební řízení. Okruh jeho účastníků je užší. „Naše negativní zkušenosti s účastí některých občanských sdružení, která se neustále proti všemu odvolávají a nekonečně tím prodlužují potřebná rozhodnutí pro výstavbu některých důležitých projektů, jako například splavnění Labe, ve Švédsku nemají. Tato hnutí nejsou ze zákona účastníky stavebního řízení a mohou dávat pouze doporučení. Tím se celý proces významně urychluje,“ informoval náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu a dopravní obslužnost Jaromír Dušek.

Užší spolupráce státu se samosprávami na dopravních investicích

Ve Stockholmském kraji při dopravních stavbách funguje také velmi dobře spolupráce státu a regionu s místními samosprávami. Jednu z nich navštívila i česká delegace, která se zajímala především o zajištění financování společných projektů. „Jednalo se o stavbu, která je vzorovým příkladem napojení páteřní komunikace a nového průmyslového areálu. Díky blízkosti přístavu a železnice bude brzy vybudován multimodální uzel. Inspirace pro naše krajské město se proto nabízí. Projekt je financován zčásti ze státního rozpočtu a zčásti z vlastních zdrojů města. Přáli bychom si, aby to takto mohlo fungovat i v naší republice. Opatření, které nyní realizujeme ve spolupráci se státem na zvýšení bezpečnosti na I/35 ukazují, že by to jít mohlo,“ doplnil šéf delegace a hejtman Martin Netolický.  

Zástupci Pardubického kraje a Správy a údržby silnic Pardubického kraje se rovněž seznámili s výrobním procesem a vývojem ve společnosti SCANIA, která je jedním z největších producentů kamionů na světě. Ta se ke špičce řadí především díky kvalitě, té zde věnují mimořádnou pozornost. Klíčovým faktorem úspěchu firmy SCANIA je perfektní organizace práce a důraz na vědu a výzkum. To dokládají i čísla, z dvanácti tisíc zaměstnanců jich více než čtvrtina pracuje právě v oblasti vývoje.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.

Vložil: Anička Vančová