Politici mají plán, co s regionálním školstvím. Peníze jsou na prvním místě
11.12.2013
Foto: web Gymnázia Chrudim
Popisek: Studentky chrudiského gymnázia
Rada Pardubického kraje na základě analýzy současného stavu středního školství v kraji doporučila zastupitelstvu ke splynutí deset škol. Střední školy a učiliště v kraji jsou totiž předimenzované.
Kvůli dlouhodobému poklesu počtu žáků nemají dostatek finančních prostředků nejen na provoz, ale i na platy zaměstnanců a hrozí jim existenční potíže. Zároveň by měly být posíleny některé odborné školy tím, že do nich budou přesunuty jim blízké obory. Rada pověřila náměstkyni Janu Pernicovou (ČSSD), aby zahájila jednání s řediteli dotčených škol a zástupci místních samospráv. Definitivní rozhodnutí bude na krajských zastupitelích 19. prosince.
Záchrana oborů vzdělání, které odpovídají poptávce budoucích zaměstnavatelů
„Nemůžeme v této situaci zůstat nečinní,“ říká náměstkyně Jana Pernicová. „V příštím roce budeme mít od Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy o 33 milionů korun méně na platy učitelů a zaměstnanců škol. Chceme předejít neřízenému zániku škol a zachovat přitom potřebné obory, o jejichž absolventy je na trhu práce největší zájem,“ dodává.
Právě záchrana oborů vzdělání, které odpovídají poptávce budoucích zaměstnavatelů, byla jedním z hlavních kritérií při posuzování, které školy budou do této fáze optimalizace zařazeny. Za klíčové jsou považovány obory elektro, strojírenské, stavební, chemické a služeb. „Navržené změny neomezí v žádné části kraje přístup žáků ke vzdělání. Například na Orlickoústecku je nejvyšší počet míst v gymnáziích vzhledem k počtu žáků základních škol v Pardubickém kraji. Utlumením osmiletého a přesunutím čtyřletého gymnázia do budovy Vyšší odborné školy stavební a Střední školy stavební zachráníme tuto odbornou školu a zároveň posílíme Integrovanou střední školu technickou o učební obory,“ vysvětlila Jana Pernicová.
Důležitými hledisky jsou také ekonomická stabilizace škol, udržení kvality výuky aprobovanými učiteli a také jejich lepší ohodnocení. Ti jsou v současné době v některých případech přeřazováni do nižších platových stupňů nebo tarifů na tom, že školy nemají prostředky na jejich odměny a osobní příplatky. „Máme zkušenost, že v Litomyšli, kde splynula škola technická a zahradnická, vzrostl průměrný plat pedagoga o 2 800 korun,“ uvádí jeden z pozitivních dopadů minulé vlny stabilizace škol náměstkyně Pernicová.
Zaujal Vás tento článek? Posílejte nám svoje názory i podněty na ! Těšíme se na ně.
Vložil: Redaktor KL