Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Dřevěný most? A není to nějaká blbost? Kdepak, Pardubický kraj letos zahájí projektování „dřevobetonového“ mostu

07.02.2024
Dřevěný most? A není to nějaká blbost? Kdepak, Pardubický kraj letos zahájí projektování „dřevobetonového“ mostu

Foto: ČZÚ

Popisek: Kombinace dřeva a betonu v praxi

Náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš v lednu navštívil jihočeskou firmu Nema, která se specializuje na výrobu dřevostaveb všeho druhu. Zástupci Pardubického kraje a Správy a údržby silnic (SÚS Pk) si chtěli v praxi ověřit technické specifikace inovativních dřevěných mostů. Ty by oproti klasickým železobetonovým konstrukcím měly umožnit rychlejší výstavbu, být levnější a do budoucna pomoci i se snižováním uhlíkové stopy.

Mosty postavené kombinací dřeva a betonu mají podle ohlasů z praxe několik výhod oproti tradičním konstrukcím a do budoucna nabízí zajímavou alternativu k zavedeným postupům. Jejich význam by navíc mohl v budoucnu narůstat s ohledem na novou legislativu. V České republice v současné době stojí pouze jeden most založený na nové technologii ve Volyni, ale již brzy se začne v Třebíči s výstavbou druhého z dílny společnosti Nema.

 

Náměstek Kortyš v prostorech firmy Nema, foto Pardubický kraj

Krajská samospráva chce nový postup vyzkoušet i v Dolní Čermné. „Jedná se o most ev. č. 314-003 na silnici III. třídy. Letos budeme projektovat, příští rok stavět. Jedním z hlavních benefitů této technologie je rychlejší instalace. Dalšími pak nižší cena na pořízení a snížení uhlíkové stopy. Může se nám to nelíbit, můžeme s tím nesouhlasit, ale i toto je do budoucna věc, na kterou se musí brát ohled. Použitím dřeva snížíme zátěž na životní prostředí, protože jeho zpracování, transport a použití je méně náročné než například u železa, které v konstrukci mostu výrazně nahradí. Co se životnosti týče, je garantována stejná jako u klasických mostů. Vše se samozřejmě ukáže až v praxi, proto chceme postavit nejdřív menší most na méně frekventované silnici. Pokud se metoda osvědčí, můžeme ji rozvíjet a používat více, čímž kraj bude šetřit nejenom peníze, ale i přírodu,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.

Rychlejší, levnější a se stejnou životností. Navíc i z kůrovcového dřeva

Za novým postupem, při kterém se na betonový základ umisťuje konstrukce z lepeného lamelového dřeva, stojí tým odborníků z České zemědělské univerzity v Praze, kteří ve spolupráci s tuzemskými stavebními firmami metodu uvádějí do praxe. Dřevo je chemicky ošetřené nástřikem polyureou, která ho chrání před vnikem vody. „Most samotný má čidla, která hlásí, zda nedošlo k průniku vody dovnitř konstrukce. Pokud by se tak stalo, systém včas upozorní techniky na to, že došlo k porušení hydroizolace a je potřeba oprava. Nová metoda je podle ohlasů z praxe rychlejší na realizaci, levnější a dá se při ní využít kůrovcové dřevo. Ne všechny mosty samozřejmě má smysl ze dřeva stavět, ale u menších staveb by to mohlo být výhodné, a proto chceme vše vyzkoušet v pilotním projektu,“ uvedl Zdeněk Vašák, ředitel SÚS Pk.

 

Výrobní hala firmy Nema, foto Pardubický kraj

Pardubický kraj chce v praxi dřevěné konstrukce vyzkoušet i kvůli tomu, že stavebníci dlouhodobě upozorňují na to, že od sametové revoluce nebyl v České republice otevřený jediný nový kamenolom. Povolenky na další těžbu v těch stávajících majitelé dostávají velice obtížně a do horizontu 10 let očekává stavební průmysl masivní nedostatek tuzemského kameniva, které je nutné pro opravy silnic. V tom případě bude nutné kamen dovážet, nebo ve vhodných případech využívat jiné materiály.

Zdroj: Tisková zpráva

Vložil: Markéta Vančová