Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Letní jízdy parních vlaků na Pardubicku frčí. Ta poslední je vyprodaná už měsíc před termínem

15.08.2022
Letní jízdy parních vlaků na Pardubicku frčí. Ta poslední je vyprodaná už měsíc před termínem

Foto: Se svolením Pardubický kraj (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Parní vlak a spousta kouře, to už se dnes moc nevidí

Ačkoliv prázdniny ještě zdaleka neskončily, některé akce k ukončení letošní letní sezóny jsou už vyprodané. Třeba speciální jízda parním vlakem 3. září na trase z Ústí nad Orlicí do polské Slezské Javořiny. Zoufat ale nemusíte. Pro zájemce o parní jízdy zbývají do konce léta ještě tři jízdy na trase Dolní Lipka – Ústí nad Orlicí – Hanušovice. Ty se uskuteční vždy v sobotu 20. a 27. srpna. Jízdenky na tuto trasu není možné rezervovat předem a lze je zakoupit pouze v hotovosti přímo ve voze.

„K dnešnímu dni máme na české straně parní jízdu do Polska vyprodanou. Velký zájem nejen železničních nadšenců, ale také rodin s dětmi je pro nás jasným důkazem, že jsou tyto jízdy velkým lákadlem a má smysl v nich pokračovat i do budoucna, a to včetně jízd do Polska, konkrétně pak do velkého železničního muzea v Slezské Javořině,“ řekl hejtman Martin Netolický s tím, že právě s Nadací pro ochranu průmyslového dědictví Slezska a Muzeem starých strojů a technologií v Žamberku připravuje kraj projekt výstavby železničního muzea v Dolní Lipce, na který chce získat zdroje z evropských fondů. Partnerským projektem by pak bylo muzeum ve městě Dzierżoniów.

 

Svézt se parním vláčkem, po tom touží každý kluk, ať je mu sedm, nebo sedmdesát

Léto s párou

Parní vlaky brázdí Pardubický kraj každou sobotu už od 25. června. Velkému zájmu cestujících se těší i po sedmi letech pravidelného letního provozu možná i proto, že se s nimi podíváte hned na několik tratí.

„Letošní sezóna je již sedmou, kdy v létě vypravujeme pravidelné jízdy historických parních vlaků. Dříve jsme páru kombinovali s historickými motorovými vozy, ale poslední tři roky v rámci spolupráce s Muzeem starých strojů a technologií vypravujeme pouze páru, a to dominantně lokomotivu 555.0153, která je známá jako Němka. Každý rok se snažíme pro cestující přinášet něco nového a celou turistickou atrakci posouvat. Myslím, že se nám to daří, o čemž svědčí také to, že v průběhu prvního měsíce provozu bylo prodáno 1800 jednosměrných jízdenek v rámci jízd na území Pardubického kraje a dalších 350 cestujících využilo parní jízdu do Polska, což je za mne osobně velmi dobré a doufám, že tento trend udržíme také v rámci zbývajících jízd,“ řekl hejtman Martin Netolický.

Již nyní však Pardubický kraj s Muzeem starých strojů a technologií vyhlíží také příští léto. „Rádi bychom s Muzeem starých strojů pokračovali ve spolupráci v dlouhodobém horizontu, a to i s ohledem na plánovaný projekt železničního muzea v Dolní Lipce, které má s jízdami parních vlaků přímou souvislost, protože právě díky nim se nápad na vytvoření muzea zrodil. I v rámci komunikace se Správou železnic o jízdním řádu chceme mít stabilního partnera, abychom mohli mít naše parní jízdy v klasických jízdních řádech s dostatečným předstihem, a tím i ve využívaných internetových vyhledávačích,“ dodává Netolický.

 

Parní lokomotiva má svůj nepopiratelný půvab

Kam všude se letos jezdilo

Nostalgické jízdy historického parního vlaku se letos vrátily na oblíbenou trasu z Dolní Lipky přes Letohrad a Ústí nad Orlicí až do Hanušovic v Olomouckém kraji. Jednou z novinek byla i jedna červencová a jedna srpnová jízda z Dolní Lipky přes Českou Třebovou a Mladějov na Moravě až do Moravské Třebové. „Stejně jako v předchozím roce je kapacita vozu až 300 osob včetně přepravy jízdních kol a jídelního vozu, což jsou služby cestujícími velmi oceňované,“ řekl hejtman Netolický.

Zastupitelé Pardubického kraje na zajištění těchto jízd schválili Muzeu starých strojů a technologií dotaci ve výši 1,5 milionu korun, aby bylo možné nastavit ceny jízdného, únosné pro cestující. Jízdné je stejně jako v předchozích letech stanoveno na základě běžného cestovního tarifu s navýšením o příplatek za historickou soupravu s parní lokomotivou, zároveň ale zohledňuje zvýhodnění dětí a osob se zdravotním postižením.

 

Čím se svezete

Lokomotiva 555.0153 „Němka“

Německo pro svoje potřeby za druhé světové války vyvinulo nový typ lokomotivy, který vycházel z německé "jednotné" řady 50. Nové lokomotivy však musely být vyráběny rychle a úsporně. Menší počet dílů, omezení potřeby barevných kovů a složitých celků oproti předválečným lokomotivám, to bylo typické pro řadu 52.

Necelých 7000 lokomotiv bylo vyrobeno v 13 lokomotivkách okupované Evropy. Po roce 1945 převzaly ČSD celkem 185 lokomotiv a označily je řadou 555.0. V roce 1959 prodaly ČSD 22 lokomotiv do Bulharska a v roce 1960 dvě lokomotivy do jugoslávských uhelných dolů Kreka. Dalších sto lokomotiv zakoupily ČSD v letech 1962-1963 od SŽD a označily je 555.0201-300. Záhy bylo 94 nově pořízených včetně 108 původních lokomotiv přestavěno na vytápění mazutem a označeno řadou 555.3. Zbylé uhelné „Němky“ byly vyřazovány z provozu v průběhu šedesátých let, poslední dosloužila v roce 1973.

Lokomotivu 555.0153 (ex 52.7620 DR) prodaly ČSD společně s 555.0103 v roce 1960 do uhelných dolů Kreka v tehdejší Jugoslávii. Tam byla označena řadou 33-502 a sloužila až do roku 1990. V roce 1991 rakouský spolek 1. ÖSEK zakoupil v Jugoslávii šest lokomotiv řady 33 včetně 33-502. V roce 2001 lokomotivu 33-502 zakoupil KHKD. V říjnu 2001 byla lokomotiva předána ŽOS České Velenice do opravy k zprovoznění.

Oprava lokomotivy byla dokončena v listopadu 2002 a byl zahájen zkušební provoz. V únoru 2003 lokomotiva úspěšně vykonala technicko-bezpečnostní zkoušku, a stala se tak další provozuschopnou lokomotivou KHKD.

Lokomotiva byla v provozu do roku 2020, kdy skončila způsobilost parního kotle, a bylo nutné vykonat velkou opravu. Na podzim roku 2020 byla uzavřena dohoda mezi KHKD a MSST Žamberk o zapůjčení lokomotivy právě pro provoz vlaků Králického Sněžníku. V zimě 2020-2021 byla provedena celková oprava kotle a průběžně vždy přes zimu jsou na stroji opravovány další a další věci, aby byla vždy na sezónu připravena ve výborné kondici.

Lokomotiva 431.032 „Ventilovka“

Parní lokomotiva 431.032 Ventilovka je zajímavá netypickým ventilovým rozvodem páry, čemuž vděčí za svoje jméno. Lokomotiva byla vyrobena na přelomu let 1926 a 1927 rakousko-uherskou společností St.E.G.-Landesbefugte Maschinenfabrik der privilegierten Österreichisch-Ungarischen Staatseisenbahn-Gesellschaft pod výrobním číslem 4779. Do provozu byla uvedena v roce 1927 pod označením dopravce BBÖ 378.60.

Dne 4. 11. 1977 ji od rakouských drah odkoupila švýcarská společnost Eurovapor se záměrem nasadit ji na nově otevřenou muzejní železnici Wutachtalbahn. Od roku 1982 do roku 1986 byla pravidelně využívána pro vedení muzejních vlaků na Wutachtalbahn. V roce 1987 musela být odstavena z provozu kvůli stavu kotle, zejména měděné pece.

Od 19. prosince 2015 byla lokomotiva umístěna v železničním muzeu v bývalém depu Heilbronn už jako majetek spolku Dampflokfreunde Schwarzwald-Baar e.V. (dříve Wutachtalbahn e.V.). Dne 10. září 2016 byla lokomotiva převezena do České republiky do Bečova nad Teplou, kde našla dočasné útočiště. Zde vykonala i potřebné zkoušky, aby pak začátkem prosince mohla přejet do depa Letohrad.

Na jaře roku 2017 se lokomotiva zúčastnila Drážďanského srazu parních lokomotiv ještě pod označením 93.1360. České veřejnosti byla oficiálně představena dne 1. 5. 2017 v Benešově. V roce 2018 dostala lokomotiva nové české označení číslem 431.032, olovníky do pece a černý nátěr podvozku. V novém kabátě se pak představila na akci „S párou do Zubrnic“, pořádané Zubrnickou museální železnicí ve dnech 1. až 3. června 2018.

V roce 2020 byla první lokomotivou, která zahájila provoz historického expresu „Králický Sněžník“ pod hlavičkou Muzea starých strojů a technologií v Žamberku, po zapůjčení silnější lokomotivy řady 555 se do provozu vlaku zapojuje pouze zřídka, ale vyjíždí nejméně na jednu jízdu Králického expresu každý rok.

 

Budoucí železniční muzeum v Dolní Lipce

Nové železniční muzeum má vzniknout v areálu bývalé výtopny u železniční stanice v Dolní Lipce. „Koncem června jsme vyhlásili výběrové řízení na zpracovatele projektové dokumentace na vybudování nového železničního muzea v Dolní Lipce. Předpokládaná hodnota stavby činí v tuto chvíli 62 milionů korun včetně daně. S tímto projektem chceme uspět v rámci operačního programu INTERREG Česko – Polsko," řekl hejtman Martin Netolický, který také přiblížil parametry připravovaného projektu.

„Záměr zahrnuje rekonstrukci stávajících historických budov, opravu a doplnění kolejového komplexu, obnovu původní točny a vybudování nové točny, která je důležitá pro umístění exponátů parních lokomotiv na celé centrální ploše muzea. Součástí projektu je také výstavba nových objektů, které jsou nutné pro chod muzea – vstupní objekt se zázemím pro návštěvníky, přístřešek pro lokomotivy a točna, která je nyní v areálu KHKD v Kněževsi," dodal hejtman.

 

Hejtman Netolický si prohlíží plány nového muzea

Ten se pro čerpání inspirace vydal s předsedou Muzea starých strojů a technologií v Žamberku Michalem Bednářem na návštěvu tří významných institucí, které se železniční historií zabývají. Tou první je Klub historie kolejové dopravy KHKD v Kněževsi u Rakovníka. Jím vlastněné exponáty mohou cestující také poznat v rámci pravidelných jízd historických parních vlaků v Pardubickém kraji, a to včetně lokomotivy 555.0153 „Němka". „KHKD je naším dlouholetým partnerem a vlastní celou řadu mimořádných exponátů včetně salonního vozu, který byl protektorátní vládou věnován Adolfu Hitlerovi, či lokomotivy 354.7152 "Sedma" z roku 1917. Do budoucna bychom rádi spolupráci ještě prohlubovali, a to i s ohledem na záměr v Dolní Lipce. Chceme jednat o zápůjčce některých exponátů, které by v Lipce našly uplatnění a zároveň mohly být pod střechou, což by napomohlo jejich uchování do budoucna," uvedl Michal Bednář z Muzea starých strojů a technologií v Žamberku.

S hejtmanem navštívil také muzeum v Lužné u Rakovníka a Železniční depozitář Národního technického muzea v Chomutově. „S ředitelem Národního technického muzea jsme se domluvili, že budeme hledat cestu, jak jejich exponáty zapojit do provozu historických parních vlaků v našem kraji, protože je škoda, aby nebyly představeny v plné parádě v akci, a naše pravidelné letní jízdy mohou být ideální příležitostí. Zároveň by muzeum mělo jistotu, že budou stroje profesionálně deponovány a chráněny," uzavřel hejtman.

(zdroj: Pardubický kraj)

 

Vložil: Andrea Morkusová