Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Luděk Ševčík: Pronajal si objekt jako sklad. A ihned si do něj navezl Romy ze Slovenska. Vaše dopisy

19.07.2022
Luděk Ševčík: Pronajal si objekt jako sklad. A ihned si do něj navezl Romy ze Slovenska. Vaše dopisy

Foto: Hans Štembera

Popisek: Romská vlajka

Romská problematika řešená už třicet let neustále stejnými metodami a s neustále stejnými výsledky. Problém je vždycky na straně většinové společnosti, nikoliv v té menšinové. A přesně takový problém se teď vyskytl v jedné obci, kterou začaly obletovat neziskovky i se svými požadavky. O věci se rozepsal Luděk Ševčík. A není to veselé čtení.

„V naší obci byla kdysi vcelku pěkná myslivna. Totálně rozpadlý objekt si ještě za socíku zrenovovali myslivci. Udělali si z něj místo pro svá setkávání před a po honech. Jako společenskou budovu ji pronajímali k menším předsvatebním a svatebním veselicím a oslavám životních jubileí,“ začal Luděk Ševčík a pokračoval: „Po Plyšáku se o objekt přihlásila církev (římsko-katolická). Její velké oči ohledně výše nájmu vedly k tomu, že myslivci nájem ukončili. A budova začala chátrat. V časech, kdy se v obci realizovalo dokončení kanalizace, církev odmítla přípojku s tím, že objekt nikdy nebude využíván k bydlení.

Jak se říká, nikdy neříkej nikdy! Objevil se filuta, který věděl, jak se náklady za vlastní zisky dají hodit na krk ostatním. Socializovat. Pronajal si objekt jako údajně sklad. A ihned si do něj navezl Romy ze Slovenska. A tak v objektu, neurčeném pro bydlení (naposledy byl obýván možná v roce 1945), nepřipojeném na kanalizaci, bydlí snad okolo 15 lidí. Romové na filutu pracují a on je za minimální náklady ubytovává. Nějaké dostatečné sociální zázemí, kanalizace či popelnice a další jej nezajímají. A třeba ten odpad za něj musí platit občané obce. Když se tato obrátila na Biskupství, přišla odpověď s tím, že proběhne šetření, zda je v objektu někdo ubytovaný. Obec obratem odpověděla, že tomu tak je a jak tedy Biskupství bude dál pokračovat? Tím korespondence Biskupství s obcí skončila.

Na tento a další dopis vůbec neodpovědělo. Filuta využil zvráceně pitomé rasové politiky a na obec poslal romskou neziskovku. Takže z daní českých občanů placená organizace si přijela dupnout na daňové poplatníky, protože se jí zdálo, že se chovají špatně ke slovenským Romům. Zahraničním, mimo působnost této neziskovky. Přijeli v době, kdy byl starosta mimo obec, takže alespoň zahrozili úřednicím, odevzdali navštívenku a odjeli. Nevím, jak vykázali tuto cestu ve svých nákladech, ale určitě jim ten výlet projde. Kdo by si tak asi zkusil kontrolovat je? Kdo by kvůli tomu chtěl být za rasistu?

Takže církev kasíruje, filuta kasíruje a obec za ně platí. V neděli opilí Romové z nudy napadli místního občana. A pak přivolanou policii. Až po příjezdu třetího auta se psem se je podařilo uklidnit. Že je zhoršená kvalita života stovek občanů, kteří financují systém? No a co? Že se nálada ve vsi obrací proti faráři a farníkům? Že církev bohatne prakticky z obchodu s chudobou? To zjevně nikoho z církve nezajímá! Hlavně že to sype.

Morální apel církve je pryč.

Uběhlo už totiž téměř 2000 let od doby, kdy „Ježíš vešel do chrámu a vyhnal prodavače a kupující v nádvoří, zpřevracel stoly směnárníků i stánky prodavačů holubů. Je psáno: Můj dům bude zván domem modlitby, ale vy z něho děláte doupě lupičů..." A nového spasitele, který by kupčíky vyhnal z chrámu nevidno. Hlavně že to sype.

A takhle my si tady žijeme. A u toho to nesnesitelné mlaskání u koryt. Z církve, která si přijde na svých 33 stříbrných a je spokojená. Neziskovky, které si přijdou na svých 33 stříbrných a jsou spokojené. Jen chudák člověk, který dostal za rohem přes držku. Jen chudák dům, který dostává přes držku. Jen chudák obec, která se změnila z klidného místa pro život, v detašované pracoviště magorů z neziskovek a jejich prosazování jakýchsi nadpráv.

Vložil: Štěpán Cháb