O svátcích svým studentům věnuje voucher na výmaz nepovedené známky… Nejlepší fyzikář Česka je z Pardubic
07.04.2021
Foto: ČEZ (stejně jako ostatní snímky v článku)
Popisek: Leoš Baroň, letošní nositel ceny ČEZ Ámos
Na on-line výuku si domů zakoupil obří tabuli a grafický tablet, svým studentům je pro konzultace k dispozici i o víkendu a jako vánoční dárek jim dal voucher na výmaz nepovedené známky. Leoš Baroň sice v SOŠ EDUCA Pardubice učí teprve druhým rokem, ale už byl nominován do ankety Zlatý Ámos. Jako fyzikář soutěžil i v kategorii ČEZ Ámos, kterou vyhrál. Za vítězství dostal 200 000 korun od Nadace ČEZ na nákup učebních pomůcek.
Nominovali ho jeho žáci, kteří tím dali najevo, že právě Baroňovy učební metody jim vyhovují. Co dělá tak zvláštního? Probouzí v žácích zájem a jde do toho celou svou osobností. Distanční výuku svým žákům zpestřuje nejrůznějšími soutěžemi, nikdy nedává do testů chytáky a jediné, na co je opravdu pes, je podvádění. Jeho recept je přitom jednoduchý: „Když něco žáci nechápou, není to vina jejich, ale moje, já jsem ten, kdo musí přijít na způsob, jak jim to vysvětlit. Proto všechno pečlivě procvičujeme. Spíš než na teorii, kterou si vždycky můžou vygooglit, kladu důraz na praktickou stránku: aby uměli v každodenní praxi použít ty správné vzorečky,“ uvádí Baroň.
Leoš Baroň učí teprve dva roky, ale se svými žáky si skvěle rozumí
Proto také v písemkách neznámkuje jen výsledky, ale celý postup. Když vidí, že žák látce rozumí, ale jen se spletl ve výpočtu, dá mu dobrou známku. Kromě toho také o Vánocích a Velikonocích svým studentům vždy věnuje voucher na výmaz jedné nepovedené známky. „Není přece fér, když to někomu jednou ulítne, aby mu jedna špatná známka zkazila průměr,“ usmívá se. Z výhry má velkou radost a už se těší, až se studenty probere, co by si za výhru od Nadace ČEZ mohli pořídit.
Kdo je Leoš Baroň
Leoš Baroň se narodil v Pardubicích a celý život je hrdým místním patriotem a fanouškem zdejšího hokejového a fotbalového klubu. Matematika a fyzika mu šly už na gymnáziu, vysokou školu ale nedokončil a pracoval ve finančnictví. Až ve svých 46 letech se na vysokou vrátil a studuje ekonomicko-správní fakultu Univerzity Pardubice.
Už od začátku studia doučoval své spolužáky matematiku, a protože měl samé pozitivní ohlasy, rozhodl se učitelství věnovat naplno. Svou práci zbožňuje a neustále se snaží zlepšovat prostřednictvím dalších kurzů a seminářů. Ve volném čase rád jezdí na chatu a experimentuje v kuchyni, jeho specialitou je sekaná, kterou připravuje na desítky způsobů. Také jezdí pravidelně k moři a občas si zahraje badminton.
Sám pochází z kantorské rodiny – kromě maminky, která učila fyziku na základní škole, byli učiteli jeho děda, teta a v současné době i jeho sestra a sestřenice. V SOŠ EDUCA Pardubice si ale rychle získal srdce svých studentů, kteří jej nominovali hned do několika kategorií ankety Zlatý Ámos. A protože se nebojí dělat praktické pokusy ani v on-line prostředí, získal právem titul nejlepšího fyzikáře ČEZ Ámos.
|
ČEZ podporuje fyziku
Vedle ČEZ Ámos pořádá také souběžně soutěž ´Vím proč´. Ta běží až do 31. května a zúčastnit se může každý žák základní a střední školy. Na výherce čeká 200 tisíc, které vyhraje pro svou školu. Letošní téma jsou obnovitelné zdroje. Krátká videa s natočenými pokusy mohou jednotlivci či týmy vkládat na webový portál www.vimproc.cz. Odborná porota všechna videa vyhodnotí a vyhlášení vítězů proběhne v červnu.
„Chceme, aby fyzika děti bavila, aby měly chuť experimentovat a hledat souvislosti. Většina vynálezů, které nám dnes usnadňují život, vznikla díky fyzice, ostatně elektřina je jedním z nich. Těšíme se, že děti, které si k fyzice prostřednictvím naší soutěže najdou cestu, třeba jednou budou pomáhat budovat novou energetiku,“ poznamenal Martin Máca, vedoucí strategického náboru Skupiny ČEZ, která soutěž organizuje.
Ministerstvo pokulhává
Na druhou stranu jsou tu i špatné zprávy z učeben fyziky. O ty se postaralo samo Ministerstvo školství, které z učebních osnov vyškrtlo Newtonovy zákony. Dá se tedy říci, že ministerstvo podťalo kořeny samotné fyziky. „Bez řádné diskuse s odbornou komunitou ministerstvo vyškrtalo z osnov pro předmět fyzika naprosto zásadní témata. Neumím si představit ani na základní škole cokoliv ve fyzice vysvětlit bez znalosti Newtonových pohybových zákonů. Nechápu, jak mohou osnovy vůbec používat výraz síla, když tato veličina není pomocí Newtonových zákonů zavedena,“ řekl pro Lidovky.cz děkan Přírodovědecké fakulty Univerzity Hradec Králové Jan Kříž.
Přednost dostala informatika
Argumentem ministerstva je, že se musí zvýšit počet hodin informatiky. A to hlavně s ohledem na předpokládaný příchod ´průmyslu 4.0´. Děti se podle ministerstva mají učit nově i programování. Což je jistě velmi příhodný požadavek, ale proč na úkor fyziky a něčeho tak základního, jako jsou Newtonovy zákony?
„Jsou eliminovány aplikace naprosto základních pasáží jako Newtonovy zákony, Ohmův zákon či přenos tepla. Je třeba si uvědomit, že na těchto jednoduchých zákonech stojí celá řada odvětví, jako např. doprava, strojírenství, architektura a stavitelství, telekomunikace, elektronika, robotika, atd. Poznatky o jednoduchých strojích při řešení praktických problémů pak ve své praxi aplikuje snad každý řemeslník,“ řekl pro Lidovky.cz děkan Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci Michal Kubala.
Vložil: Kamil Fára