Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturně politického redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

O svátcích svým studentům věnuje voucher na výmaz nepovedené známky… Nejlepší fyzikář Česka je z Pardubic

07.04.2021
O svátcích svým studentům věnuje voucher na výmaz nepovedené známky… Nejlepší fyzikář Česka je z Pardubic

Autor: ČEZ (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Leoš Baroň, letošní nositel ceny ČEZ Ámos

Na on-line výuku si domů zakoupil obří tabuli a grafický tablet, svým studentům je pro konzultace k dispozici i o víkendu a jako vánoční dárek jim dal voucher na výmaz nepovedené známky. Leoš Baroň sice v SOŠ EDUCA Pardubice učí teprve druhým rokem, ale už byl nominován do ankety Zlatý Ámos. Jako fyzikář soutěžil i v kategorii ČEZ Ámos, kterou vyhrál. Za vítězství dostal 200 000 korun od Nadace ČEZ na nákup učebních pomůcek.

Nominovali ho jeho žáci, kteří tím dali najevo, že právě Baroňovy učební metody jim vyhovují. Co dělá tak zvláštního? Probouzí v žácích zájem a jde do toho celou svou osobností. Distanční výuku svým žákům zpestřuje nejrůznějšími soutěžemi, nikdy nedává do testů chytáky a jediné, na co je opravdu pes, je podvádění. Jeho recept je přitom jednoduchý: „Když něco žáci nechápou, není to vina jejich, ale moje, já jsem ten, kdo musí přijít na způsob, jak jim to vysvětlit. Proto všechno pečlivě procvičujeme. Spíš než na teorii, kterou si vždycky můžou vygooglit, kladu důraz na praktickou stránku: aby uměli v každodenní praxi použít ty správné vzorečky,“ uvádí Baroň.

 

Leoš Baroň učí teprve dva roky, ale se svými žáky si skvěle rozumí

Proto také v písemkách neznámkuje jen výsledky, ale celý postup. Když vidí, že žák látce rozumí, ale jen se spletl ve výpočtu, dá mu dobrou známku. Kromě toho také o Vánocích a Velikonocích svým studentům vždy věnuje voucher na výmaz jedné nepovedené známky. „Není přece fér, když to někomu jednou ulítne, aby mu jedna špatná známka zkazila průměr,“ usmívá se. Z výhry má velkou radost a už se těší, až se studenty probere, co by si za výhru od Nadace ČEZ mohli pořídit.

 

Kdo je Leoš Baroň

Leoš Baroň se narodil v Pardubicích a celý život je hrdým místním patriotem a fanouškem zdejšího hokejového a fotbalového klubu. Matematika a fyzika mu šly už na gymnáziu, vysokou školu ale nedokončil a pracoval ve finančnictví. Až ve svých 46 letech se na vysokou vrátil a studuje ekonomicko-správní fakultu Univerzity Pardubice.

Už od začátku studia doučoval své spolužáky matematiku, a protože měl samé pozitivní ohlasy, rozhodl se učitelství věnovat naplno. Svou práci zbožňuje a neustále se snaží zlepšovat prostřednictvím dalších kurzů a seminářů. Ve volném čase rád jezdí na chatu a experimentuje v kuchyni, jeho specialitou je sekaná, kterou připravuje na desítky způsobů. Také jezdí pravidelně k moři a občas si zahraje badminton.

Sám pochází z kantorské rodiny – kromě maminky, která učila fyziku na základní škole, byli učiteli jeho děda, teta a v současné době i jeho sestra a sestřenice. V SOŠ EDUCA Pardubice si ale rychle získal srdce svých studentů, kteří jej nominovali hned do několika kategorií ankety Zlatý Ámos. A protože se nebojí dělat praktické pokusy ani v on-line prostředí, získal právem titul nejlepšího fyzikáře ČEZ Ámos.

 

ČEZ podporuje fyziku

Vedle ČEZ Ámos pořádá také souběžně soutěž ´Vím proč´. Ta běží až do 31. května a zúčastnit se může každý žák základní a střední školy. Na výherce čeká 200 tisíc, které vyhraje pro svou školu. Letošní téma jsou obnovitelné zdroje. Krátká videa s natočenými pokusy mohou jednotlivci či týmy vkládat na webový portál www.vimproc.cz. Odborná porota všechna videa vyhodnotí a vyhlášení vítězů proběhne v červnu.

„Chceme, aby fyzika děti bavila, aby měly chuť experimentovat a hledat souvislosti. Většina vynálezů, které nám dnes usnadňují život, vznikla díky fyzice, ostatně elektřina je jedním z nich. Těšíme se, že děti, které si k fyzice prostřednictvím naší soutěže najdou cestu, třeba jednou budou pomáhat budovat novou energetiku,“ poznamenal Martin Máca, vedoucí strategického náboru Skupiny ČEZ, která soutěž organizuje.

Ministerstvo pokulhává

Na druhou stranu jsou tu i špatné zprávy z učeben fyziky. O ty se postaralo samo Ministerstvo školství, které z učebních osnov vyškrtlo Newtonovy zákony. Dá se tedy říci, že ministerstvo podťalo kořeny samotné fyziky. „Bez řádné diskuse s odbornou komunitou ministerstvo vyškrtalo z osnov pro předmět fyzika naprosto zásadní témata. Neumím si představit ani na základní škole cokoliv ve fyzice vysvětlit bez znalosti Newtonových pohybových zákonů. Nechápu, jak mohou osnovy vůbec používat výraz síla, když tato veličina není pomocí Newtonových zákonů zavedena,“ řekl pro Lidovky.cz děkan Přírodovědecké fakulty Univerzity Hradec Králové Jan Kříž.

Přednost dostala informatika

Argumentem ministerstva je, že se musí zvýšit počet hodin informatiky. A to hlavně s ohledem na předpokládaný příchod ´průmyslu 4.0´. Děti se podle ministerstva mají učit nově i programování. Což je jistě velmi příhodný požadavek, ale proč na úkor fyziky a něčeho tak základního, jako jsou Newtonovy zákony?

„Jsou eliminovány aplikace naprosto základních pasáží jako Newtonovy zákony, Ohmův zákon či přenos tepla. Je třeba si uvědomit, že na těchto jednoduchých zákonech stojí celá řada odvětví, jako např. doprava, strojírenství, architektura a stavitelství, telekomunikace, elektronika, robotika, atd. Poznatky o jednoduchých strojích při řešení praktických problémů pak ve své praxi aplikuje snad každý řemeslník,“ řekl pro Lidovky.cz děkan Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci Michal Kubala.

Vložil: Kamil Fára

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace