Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Elektromobilita jako módní výstřelek ekologistů? Škodí, přesto metastázuje v celé republice. Naposledy v Litomyšli

28.01.2021
Elektromobilita jako módní výstřelek ekologistů? Škodí, přesto metastázuje v celé republice. Naposledy v Litomyšli

Foto: ČEZ (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Je elektromobilita ta správná cesta? Leccos nasvědčuje, že jde o jednu z Cimrmanových slepých uliček

V Litomyšli vyrostl nový dobíjecí stojan pro elekromobily. Najdete ho na adrese Bělidla 1059, je vybaven bezpečnostními pojistkami proti vandalům a svůj automobil na baterky tam nabijete za několik desítek minut. Fajn příležitost obohatit místní podnikatele a prohlédnout si krásné město východních Čech. Lepší než čekat u stojanu a netrpělivě dobít baterii jen do půlky. Ovšem samotná elektromobilita má jisté snad až neekologické nešváry, o kterých se příliš nemluví. My o nich rozhodně ale mlčet nebudeme.

„Naším cílem bylo vybudovat stanici blízko centra, ale nechtěli jsme zabírat stávající parkovací místa. Snažili jsme se o to dva roky, a nakonec se nám to ve spolupráci s ČEZ podařilo. Město vybudovalo dvě nová parkovací stání umožňující vsakování vody do země, ČEZ se postaral o dobíjecí stanici samotnou. Takže řidiči například při cestě z Prahy si mohou po hodině a půl udělat pauzu v Litomyšli, dobít svůj elektromobil a zajít si na kávu či na oběd do centra města,“ vysvětluje záměr města litomyšlský starosta Daniel Brýdl.

 

Parametry dobíjení

Veřejná rychlodobíjecí stanice funguje v lokalitě Bělidla 1059 v Litomyšli. Stojan ABB je standardně vybaven třemi dobíjecími výstupy o následujících parametrech:

  • Výstup 1, dobíjecí typ COMBO, konektivita s vozidlem – kabel 2,5 m s konektorem CCS, výstupní výkon 50kW
  • Výstup 2, dobíjecí typ CHAdeMO, konektivita s vozidlem – kabel 2,5 m s konektorem CHAdeMO, výstupní výkon 50kW
  • Výstup 3, dobíjecí typ AC, konektivita s vozidlem – zásuvka, výstupní výkon 22kW (32A/ 400 V)

A aby vandalové neměli šanci, je dobíjecí stanice doplněna o antivandal prvky - uzamykání zásuvek během dobíjení, odpojení kabelu jen po autorizaci uživatelem, a má pojistné hlavice na zvenčí přístupných šroubech proti nežádoucí demontáži.

 

Elektromobilita na Pardubicku

V Pardubickém kraji je aktuálně v provozu celkem 10 veřejných rychlodobíjecích stanic ČEZ, z toho 9 rychlodobíjecích umožňujících doplnění většiny kapacity baterií vozu v řádu desítek minut. Vedle krajské metropole je tento typ stanic řidičům elektrických aut k dispozici v Hlinsku, Hradci nad Svitavou u budoucí dálnice D35, v Moravské Třebové a Vysokém Mýtě.

5000 elektromobilů

„Elektromobily už na českých silnicích zdomácněly, momentálně jsou jich v ČR více než 5000. Z pozice největší energetiky cítíme spoluodpovědnost za rozvoj elektromobility, který chceme podpořit především výstavbou robustní rychlodobíjecí infrastruktury umožňující rychlý pohyb mezi městy. Těší nás, že město Litomyšl vyšlo vstříc a vybudovali jsme další dobíjecí lokalitu,“ říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

 

Veřejná rychlodobíjecí stanice funguje v lokalitě Bělidla 1059 v Litomyšli

Oslavné tirády společnosti ČEZ ovšem zastaví statistiky, které mluví o tom, že jsme na chvostu výstavby nabíjecích stanic pro elektromobily. Je v tom zahrnutý i pramalý zájem firem oživit svůj vozový park o elektromobily. Ten je podle serveru iHned až čtyřikrát menší, než je průměr Evropské unie. Už v roce 2018 schválil europarlament radikální snížení emisních limitů, které nutí automobilky přezbrojit na výrobu elektromobilů. A zákazníkům do budoucna nabídne trh prakticky jen elektroautomobily a takzvané hybridy, které kombinují pohon na baterii i na spalovací motor. Takže i když jsme na chvostu, dlouho tam zůstat nemůžeme.

Plány pro rok 2021

V průběhu letošního roku chce ČEZ instalovat zhruba 100 nových veřejných dobíjecích stanic. Většina stojanů z uvedeného počtu by měla být rychlodobíjecí o výkonu 50 kW schopných dobít většinu kapacity baterií elektromobilů v řádu desítek minut.

Boj s větrnými mlýny

Násilné zavádění elektromobility do společnosti má jediný cíl. Dosáhnout toho, aby teplota nevzrostla o 2° C, ale o 1,5° C oproti období před průmyslovou revolucí. Tohoto cíle chce Evropská unie dosáhnout velmi drahou metodou, která zásadně sníží naši konkurenceschopnost. Svým způsobem se dá říct, že jde o gesto vůči přírodě, kterého ta si ani nevšimne, ale kvůli němuž jako kontinent zásadně omezíme své možnosti a schopnosti. „Životní prostředí je totéž co prostředí k životu. Je třeba se do omrzení ptát, kolika lidem na světě, a především v České republice to které ´zelené´ opatření prospělo či prospěje, jak se zlepšil nebo se zlepší jejich a náš každodenní život a kolika lidem naopak zelené zákony a nařízení škodí,“ píše obecně prospěšná společnost Kverulant, která se zaměřuje na problematiku plýtvání ze strany státu, přičemž bojuje i proti bezhlavé zelené politice.

 

Víte, kde najdete nejvýše položenou veřejnou rychlodobíjecí stanici pro elektromobily v České republice? Stojany ABB, které umí doplnit baterie většiny e-aut v řádu desítek minut, najdete v Božím Daru v nadmořské výšce 1 020 metrů. Tím padl dosavadní primát rychlodobíjecího stojanu v šumavských Kašperských Horách, který se nachází už ´jen´ 758 metrů nad mořem

„Zmanipulovaní školáci stávkují proti klimatické změně a Evropský parlament vyhlásil na podzim 2019 stav klimatické nouze. Kverulant je přesvědčen, že stejně jako v případě biopaliv nejde o nic jiného než ve jménu ekologického džihádu oškubat obyčejné lidi,“ pokračuje Kverulant v boji proti nedomyšlené politice ekologismu. „Hypotéza globálního oteplování v důsledku lidské činnosti nikdy nebyla potvrzena. Naopak celá řada argumentů svědčí proti ní. Pokud by elektromobily měly hrát v dopravě opravdu významnou roli, bude to vyžadovat kapacitu několika temelínských bloků. To však není zdaleka jediné fatální úskalí tohoto konceptu. K tomu, aby byla elektrická energie dopravena do nabíječek, budou třeba další stamiliardové investice,“ vypsal své argumenty Kverulant. Nechystá se na nás jen další etapa, která v naší republice vygenerovala solární barony, jejichž rentu budeme platit ještě dlouhé roky?

Zásadní rozhovor o problematice

K širším souvislostem si pak Kverulant pozval na rozhovor prof. Ing, Jan Macka, DrSc., z ČVUT, který sypal z rukávu jednu výhradu proti elektromobilitě za druhou. Podle něho je třeba velký problém u elektromobility prosté topení. U auta se spalovacím motorem se jedná o zbytkové teplo, které by při nevyužití prostě vyšlo z výfuku. Ale u elektromobilu je schopné v zimním období odčerpat až nižší řády desítek procent z kapacity baterie. Hrozbou jsou podle něho i zácpy, kdy auto není v pohybu. Tam se spotřeba na topení jen zvýší. Hodinová kolona na D1? Běžný problém, který elektromobilistům ale značně znepříjemní život.

 

Zmínil také, že baterie slibující dojezd 100 kilometrů bude vážit 200 kilogramů a bude stát 300 000,-. Přičemž u dieslových automobilů stačí na 100 kilometrů 4 litry nafty. Jako bonus se můžete v zimě i ohřát. V rozhovoru se oba řečníci rozhorlili nad tím, že elektromobilitu budou dotovat z daní chudí bohatým. Protože jedině bohatí budou mít dostatek kapitálu na prvopočáteční investici. Bohatému se to vrátí, chudý bude platit bez přidané hodnoty. Rozhovor s prof. Ing, Janem Mackem, DrSc. je nesmírně podnětný a zajímavý. Chcete-li se zahloubat do problematiky elektromobility a vynořit se se zcela novým pohledem na svět, podívejte se na něj výše.

Vložil: Kamil Fára