Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Nejenže chyběli diváci, dostih poznamenala tragédie, Taxis si vzal další život. Velká Pardubická se letos moc nevyvedla

20.10.2020
Nejenže chyběli diváci, dostih poznamenala tragédie, Taxis si vzal další život. Velká Pardubická se letos moc nevyvedla

Foto: Facebook / Dostihové závodiště Pardubice (stejně jako ostatní snímky v článku, pokud není uvedeno jinak)

Popisek: Koně letí přes Taxisův příkop, letošní snímek

Covid-19 už zase vyrazil jako výběrčí daní do veřejného života a začal konfiskovat jinak běžné kratochvíle. Protentokrát to schytala Velká pardubická. Kompletně bez diváků, a tedy i bez tisíců papírových tácků zamazaných hořčicí, kterými každoročně plní hladoví diváci odpadkové koše u dostihové dráhy u Pardubic. Navíc letos zaúřadoval Taxisův příkop, který si tak za svou existenci připsal již 25 koňských životů.

A nepřítomnost diváků si také vybrala svou daň: „Neměl jsem komu zamávat v cíli, ta kulisa chyběla,“ řekl pro iDnes vítěz Velké pardubické žokej Lukáš Matuský, který projel první cílovou páskou s koněm Hegnusem. Nebýt covidu-19, byla by letos kolem Velké pardubické obrovská sláva, protože se jednalo o jubilejní 130. ročník. A ten by pořadatelé, soutěžící, ale i diváci jak se patří oslavili. Bezpečnostní opatření byla ovšem přísná. Ani jedna osoba navíc, jen lidé, kteří se závodu musí zúčastnit. Ostatním vstup zakázán. A v areálu také nebyl žádný prostor pro odboj. Ostraha, v jiných ročnících benevolentní, letos bez debat odkázala na vyhrazená místa i trenéry.

 

Prázdné tribuny...

Hlavně že se běží

„Hlavní je, že se běží. Že můžeme podpořit dostihový sport, v těchto chvílích je to skutečně důležité. Samozřejmě je to ale škoda, diváci tu chybí, počasí je dobré,“ řekl předseda představenstva Slavia pojišťovny Karel Waisser, zástupce hlavního sponzora. Podle něj se ovšem ztráty vyšplhaly až na deset milionů.

 

Jak vrátit vstupenku

Dostihový spolek a.s. nabízí majitelům vstupenek, kteří si je koupili v době, kdy nemohli tušit, že přijde další uzamykání společnosti, několik variant vypořádání ceny vstupného.

  • Varianta 1 – vrácení ceny vstupného na účet zákazníka.
  • Varianta 2 – převedení platnosti vstupenky na 131. Velkou pardubickou se Slavia pojišťovnou, která se uskuteční 10. října 2021.

 

Dostihový spolek prosí majitele vstupenek, aby nejpozději do 31. prosince 2020 kontaktovali zákaznické centrum a domluvili se na jím vybrané variantě vypořádání vstupného. V případě, že se rozhodnou pro variantu vrácení vstupného, mají se se spolkem písemně podělit o číslo jejich účtu, na který chtějí částku vrátit.

Zákaznické centrum: e-mail: tel. +420 461 049 232

Pokud se rozhodnete nevyužít ani jednu z těchto variant, budou poskytnuté prostředky využity na podporu dostihů.

 

Jsme národem gamblerů?

Jsou koňské dostihy důstojným sportem? No, jak se to vezme. „Celkové vklady na dostihový den vyšplhaly na sedm milionů korun, přičemž 6,2 milionu korun bylo přijato na hlavní dostih - Velkou pardubickou,“ řekl pro iDnes manažer sázkové společnosti Fortuna Petr Šrain. Lidé nejvíce sázeli na loňského vítěze Theophila, který do dostihu odskakoval s kurzem 4,75:1. Pozdější vítěz Hegnus měl kurz 8:1.

 

Vítěz Hegnus se svým žokejem

A právě na něj vsadil jeden sázející celých 35 tisíc korun. Domů si pak odnesl 280 tisíc. Hezké přilepšení před Vánoci i do časů ekonomické nepohody, způsobené covidem-19. Jsme národem koňáků, nebo národem sázkařů? Podle všeho obojí. To říkají i čísla sledovanosti přímého přenosu celých dostihů, který přinesla Česká televize. „Celý několikahodinový přenos sledovalo na programech ČT1 a ČT sport průměrně 873 tisíc diváků při podílu na publiku přesahujícím 34,5 procenta, tedy třetina všech, kteří trávili nedělní odpoledne u televize,“ uvedla tisková mluvčí České televize Karolína Blinková.

Taxisova oběť

I letos si Velká pardubická připsala smrt koně. Velký taxisův příkop nepřekonal kůň Sottovento ze stáje legendárního jezdce Josefa Váni. Sottovento si při přeskoku zlomil vaz. Žokej Jan Kratochvíl je v pořádku. A tak se zase rozjela debata o Taxisu. Zrušit? Upravit? Ze celou historii Velké pardubické na Taxisu uhynulo 25 koní. Za posledních dvacet let pak čtyři.

 

Sottovento skok nezvládl. Foto ČT / repro

 

A už chudinka leží na trávě, opodál sedí zhroucený žokej. Foto ČT / repro

 

Smrtící Taxis

Původně se jednalo o 200 cm hluboký a 500 cm široký příkop, skrytý za 150 cm vysokým i širokým živým plotem, který nahradil proutěnou překážku z roku 1874 někdy před rokem 1892. Kůň s jezdcem tak museli překonat takřka osmimetrovou vzdálenost, aby v pořádku doskočili opět na rovinu. Kůň musel při doskoku přenést váhu na všechny čtyři nohy, jinak docházelo k pádu. Příkop za plotem navíc mohl koně překvapit a polekat, stejně jako hloubka překážky, ze které se kůň jen těžko dostává.

 

Dnešní Taxisův příkop je kratší a jeho odskoková hrana byla zmírněna. Živý plot je na odskoku vysoký 150 cm a široký 180 cm. Jeho zadní hrana je o deset centimetrů vyšší a následuje za ním metr hluboký příkop – propast má tedy hloubku 260 cm oproti předchozím 360 cm. Její šíře je 400 cm a směrem k doskočišti její dno stoupá. Pro koně představuje překážku celkem 150 – 160 cm vysokou a 580 cm širokou (oproti předchozím 650 cm).

 

„Ten skok není nebezpečný, že je široký,“ řekl pro iSport.cz Jaroslav Myška. „Je nebezpečný v tom, že když koni nevyjde krok, je v momentě odrazu v živém plotu. Pak je průser na světě, protože ztrácí rychlost. Nebo se ani neodrazí a jen tím prolítne. A když nemá výšku, je problém. V dnešní době tohle není překážka, ale hrůza. Nemám problém s příkopem, to je všechno v pohodě. Jen by stačilo do živého plotu vsadit nějaké bariéry, jaké jsou u ostatních skoků. Aby koně skok viděli, reagovali a připravili se. Pak jsem přesvědčený, že by to bylo v pořádku.“ Myška doběhl s nováčkem Lodgian Whistle sedmý. O bariérách mluví už dlouhodobě, ale úprava samotného příkopu se nechystá.

 

Ozývají se názory, že k bezpečnějšímu skoku přes Taxis by koním mohlo pomoct bílé břevno, které na ostatních pardubických překážkách nechybí, zeptal se iSport.cz Josefa Váni. „To já neumím posoudit, to by se muselo vyzkoušet. I na ostatních skocích se stane, že koně příkop protáhnou zadkem. Já jsem ještě Taxis s klackem neskákal, takže nevím,“ odpověděl legendární žokej

 

Hnědák Sottovento patřil k favoritům závodu, jenže před Taxisem se málo odrazil a do příkopu spadl po hlavě. Pád mu způsobil smrtelná zranění, takže se stal již 25. obětí této nebezpečné překážky, na které se žádný jiný závod nejezdí, a ani se na ní netrénuje. Sottovento patřil do stáje slavného žokeje Josefa Váni, který Velkou pardubickou v sedle třech různých koní vyhrál celkem osmkrát. Německý hnědák Sottovento se narodil se 21. 3. 2012, zemřel 11. 10. 2020…

Sottovento, foto Kateřina Urbánková

„Každý čumí do země, to víte, že to každého sere. Ať je to ten, nebo ten, každý ve stáji má ty koně rád. Je to na hovno, když přijdeš o takový materiál. Sottovento mohl jít ještě klidně čtyři, pět Velkých pardubických. Je to dostihový překážkový sport,“ okomentoval otázku iSport.cz ´Jaké je ráno ve stáji, když se přihodí takováhle katastrofa?´ se smutkem v hlase Josef Váňa.

Vložil: Kamil Fára