Hejtman opět vyrazil na cesty. Třemošnici slíbil pomoc při opravě vstupní brány hradu Lichnice
19.07.2019
Foto: Pardubický kraj
Popisek: Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický
Hejtman Martin Netolický v rámci výjezdu po regionu zavítal do města Třemošnice. Zde nejprve jednal se starostou Miroslavem Bubeníkem a následně navštívil krajské učiliště a společnost DAKO-CZ. Se starostou hovořil nejen o dopravní infrastruktuře, ale také záležitostech z oblasti kultury či zdravotnictví.
Starostu Miroslava Bubeníka zajímal především plán kraje na rekonstrukci silnice II/337 se zaměřením na úsek ze Seče do Třemošnice a dále do Ronova nad Doubravou. „Projekt v rámci 70. výzvy IROP byl velmi projekčně náročný a původně se zdálo, že se ani nedostane do alokace celé výzvy. Po velkém úsilí a navýšení výzvy očekáváme podání žádosti na úsek z Třemošnice do Ronova po vydání stavebního povolení na podzim letošního roku. V případě úseku ze Seče do Třemošnice jsme před zahájením soutěže na zhotovitele stavby,“ uvedl hejtman Martin Netolický, který starostu ujistil, že je jednoznačně zájmem kraje, aby byla celá trasa dokončena. Poslední takto rozsáhlá investice zde byla před 40 lety v rámci příprav na cyklistický Závod Míru.
Přejezd u zastávky Žlebské Chvalovice
Hejtman se zajímal také o zabezpečení železničního přejezdu u zastávky Žlebské Chvalovice, kde je poměrně velká frekvence především nákladních vlaků. „V rámci železniční dopravní obslužnosti mohu jednoznačně deklarovat, že nebudeme rušit vlakové spoje z Čáslavi až do Třemošnice. Žádné optimalizační myšlenky rozhodně nehrozí,“ sdělil hejtman Netolický.

Hejtman Martin Netolický se starostou města Třemošnice Miroslavem Bubeníkem, foto Pardubický kraj
Berlova vápenka a Lichnice
Jednou z dominant okolí Třemošnice je jednoznačně Berlova vápenka s muzeem, které ročně navštíví přes čtyři tisíce turistů. Zatímco v malé vápence vzniklo muzeum, její větší část chátrá a v nejbližších letech bude nutné její zabezpečení. „Pro příští programové období evropských fondů lze předpokládat, že by bylo možné čerpat na obdobné aktivity v rámci rozvoje cestovního ruchu. Na konkrétní rozsahy a spolufinancování je však samozřejmě ještě brzy,“ řekl hejtman Netolický.
Ještě navštěvovanější je zřícenina hradu Lichnice s více než 20 tisíci návštěvníky ročně. Starosta informoval hejtmana o nutnosti zabezpečení vstupní brány za přibližně 3,5 milionu korun a vybudováním parkoviště pro návštěvníky. Hejtman přislíbil starostovi krajskou pomoc při záchraně a zabezpečení vstupního objektu.
Třemošnické učiliště bude mít na podzim zateplené dílny
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště technické v Třemošnici je jedinou krajskou školou v tomto regionu. V rámci své návštěvy ji proto i přes prázdninový režim navštívil hejtman Martin Netolický. I přesto, že si studenti užívají léta, škola nespí. Kraj zde totiž za téměř 30 milionů korun zatepluje budovu dílen. S ředitelkou Janou Sýkorovou jednal hejtman nejen o krajských investicích, ale i naplněnosti jednotlivých oborů, dopravní obslužnosti a spolupráci s partnerským regionem na Ukrajině.
„Zateplení budovy dílen ze 70. let je součástí velkého množství krajských projektů obdobného typu. Podobně nyní dokončujeme energeticky úsporná opatření například v Letohradě. V tomto případě se jedná o rozsah 30 milionů korun. Dokončení prací předpokládáme v listopadu, avšak práce v interiéru haly musí být dokončené se začátkem školního roku,“ sdělil hejtman Martin Netolický.

Na zateplení dílen se již pilně pracuje, foto Pardubický kraj
Celková kapacita školy byla v loňském školním roce naplněna z poloviny „V rámci krajské podpory vybraných oborů stipendiem podporujeme obory obráběč kovů, strojní mechanik a nástrojař. Nejvytíženějším oborem je pak mechanik seřizovač,“ řekl hejtman s tím, že škola měla v loňském školním roce otevřeno deset studijních oborů.
Usnadnění dojíždění studentů
Ředitelka školy požádala hejtmana o pomoc při jednáních s Krajem Vysočina a Středočeským krajem ohledně usnadnění dojíždění studentů z a do školy. „Bohužel v tuto chvíli neexistuje dobré napojení z Kraje Vysočina, jelikož autobusy končí v Běstvině a dále nepokračují. Druhým problémem je dřívější odjezd vlaku z Třemošnice do Čáslavi. Budeme se snažit domluvit s kolegy ze Středočeského kraje, aby byl posunut odjezd jednoho páru vlaku. Ten nyní odjíždí ve 14 hodin a studenti jej tak nemohou stihnout,“ uvedl hejtman Netolický.
Ten s ředitelkou školy hovořil také o mezinárodním projektu na vzdělávání svářečů kovů, studentských výjezdech v rámci programu Erasmus+ a spolupráci s partnerskými školami na Zakarpatí.
Město Třemošnice
První písemná dochovaná zmínka o Třemošnici je z roku 1564 v Deskách zemských. Rok 1610 byl pro Třemošnici velmi důležitý. Syn Albrechta, Zikmund Robmháp, přesunul své sídlo z hradu Lichnice právě do Třemošnice, kde vybudoval tvrz v místě nynějšího zámečku. Pro Třemošnici byl důležitý rok 1816, kdy Jan Josef Zvěřina zakládá železárny Hedvikov, což byl počátek průmyslové výroby v Třemošnici. S tím souvisel příliv nových obyvatel a výstavba infrastruktury. Po válce byl závod zestátněn a přejmenován na KOVOLIS. V roce 1967 se rozrostl o nový závod DAKO. V roce 1994 získala obec statut města.
|
Komerční sdělení
Vložil: Markéta Vančová