Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
MFF Karlovy Vary 2019

MFF Karlovy Vary 2019

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i drsná kritika

Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Reportáže z míst, kde se natáčely kinohity

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Hejtman Netolický: Pardubické letiště bez cestujících? To je jako dálnice bez aut

17.04.2019
Hejtman Netolický: Pardubické letiště bez cestujících? To je jako dálnice bez aut

Autor: Pardubický kraj

Popisek: Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický

Situace pardubického letiště je katastrofální. Hejtman se objednává na jednání s Letištěm Praha a situaci popsal ve svém komentáři.

Poslední informace o zrušení linky do Londýna společností Ryanair a rušení letů v rámci letního provozu do čtyř destinací společností SmartWings naznačuje, že pardubické letiště může s vysokou pravděpodobností klesnout ještě v letošním roce na úplné dno. Rok 2018 ukázal, že pouze shoda různých okolností, částečně způsobená vyjednávací strategií některých dopravců, kteří se Pardubicemi snažili nahradit nedohodu s letištěm v Praze, znamenala stabilitu pro civilní část letiště provozovanou společností EBA.

Od počátku chyběla ekonomická strategie a business plán

Připomínám, že od počátku chyběla ekonomická strategie a business plán pro období po dostavbě terminálu. Proto jsem upozorňoval, že rozhodnutí o investici musí obsahovat také informace o tom, co bude znamenat nejen provoz terminálu pro oba akcionáře, ale především také nakolik bude ze strany dopravců o investici zájem. Namísto toho, aby se podařilo vést pragmatickou diskusi a podpořit investici v hodnotě 300 milionů korun potřebnou strategií, došlo spíše k politickým útokům a osočování, že chci bránit pardubickému letišti v rozvoji a dokonale vykreslené růžové budoucnosti. Opak se však stává pravdou. Dopravci totiž nepotřebují pouze krásné zázemí, VIP salonky a výhodnou polohu, ale také další bonusy. V České republice je pouze jedno letiště, které trhá rekordy v počtu odbavených cestujících, a tím je Letiště Václava Havla v Praze s ideální polohou v centru republiky. Toto letiště má v letošním roce atakovat rekord 17 milionů odbavených cestujících, a proto letiště v Pardubicích může existovat pouze za předpokladu spolupráce s Letištěm Praha.

Nastává doba, kdy si musíme nalít čistého vína

O této alternativě jsem s generálním ředitelem tehdy ještě samostatného Českého aeroholdingu Václavem Řehořem jednal na přelomu roku 2015 a 2016 v době před stavbou terminálu. Pan ředitel Řehoř mi v této době řekl, že z jeho odborného hlediska bude situace s provozem pardubického letiště velmi složitá, a bylo by dobré provoz zaměřit spíše na přepravu zboží a general aviaton, což jsou například soukromé a business lety. Bohužel politici se shlédli ve výstavbě terminálu, který citově zabarvenými argumenty prosazovali i přes nejasné vidění budoucnosti. V tomto případě si rozhodně nelze myslet, že by se letiště v Praze obávalo konkurence v podobě Pardubic. Neplatí tedy, že by se i velký obchodní řetězec bál malého pekaře. Nyní nastává doba, kdy si musíme nalít čistého vína, pokud nechceme nadále platit ztráty vycházející z nízkých tržeb a přitom narůstajících nákladů na provoz terminálu.

Budeme požadovat krizový plán

Po společnosti EBA budeme jako menšinový vlastník a samospráva Pardubického kraje požadovat krizový plán, ze kterého bude jasné, zda půjde provozovat civilní část letiště v současné podobě, tedy společností EBA vlastněnou dvěma akcionáři, nebo zda bude nutné hledat strategického partnera, kterým je pro mne jednoznačně státem vlastněná společnost Letiště Praha a.s., do které se v roce 2018 začlenil také Český aeroholding.

Letiště Pardubice má problémy, foto Facebook

Času není nazbyt, proto v nejbližších dnech požádám generálního ředitele Letiště Praha o názor k situaci regionálních letišť v České republice a budu chtít otevřít myšlenku spolupráce s letištěm v Pardubicích. Ovšem pokud bude mít ještě zájem. Mrzí mne, že nastává scénář, na který jsem upozorňoval, tedy že hrozí krásný nový terminál bez cestujících. Je to něco podobného jako dálnice bez aut, škola bez žáků nebo nemocnice bez pacientů.

Martin Netolický
Hejtman Pardubického kraje

Komerční sdělení

Vložil: Markéta Vančová

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace