Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Volby 2017

Volby 2017

Žhavá část kampaně se blíží

Letošní Karlovy Vary

Letošní Karlovy Vary

Co se dělo na festivalu

Kultura

Kultura

Pojďme se bavit: Je tu hudba, film, knihy, výstavy, nechybí exkluzivní recenze

Životní knockouty

Životní knockouty

Dal vám život ránu na solar? Nejste v tom sami, čtěte skutečné příběhy

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě celebrity dobrovolně neřeknou?

Rozhovory

Rozhovory

Politici, umělci, zkrátka každý, kdo má co říci

Lidl se rozhodl udobřit si křesťany Mariánským týdnem, prodávat se bude i kadidlo… Kostely s uříznutými kříži, pizza s mešitou. To se to zas dějí věci

glosa 05.09.2017
Lidl se rozhodl udobřit si křesťany Mariánským týdnem, prodávat se bude i kadidlo… Kostely s uříznutými kříži, pizza s mešitou. To se to zas dějí věci

Autor: Lidl

Popisek: Prodejna Lidl, ilustrační foto

Minulý týden se konal v Lidlu tzv. Řecký týden, marketingová akce zaměřená na výrobky řeckého původu a v řeckém stylu, výrobky značky Eridanous. Ty měly po léta na svém obalu coby hezkou ilustraci původu pohledné kostelíky z řeckého ostrova Santorini. A ejhle, letos se rozhodl výrobce Lidl tyto kostelíky zbavit křížů. Pročpak asi?

Podle českého Lidlu za vše může centrála

Pravoslavné řecké kostely na pohádkově bílém Santorini mají pochopitelně na své kupoli kříž, stejně jako celá řada jiných křesťanských chrámů. Na obrázcích na potravinách Eridanous však tyto kříže chybí, odstranit je pomocí grafického programu zvládne i malé dítě. Výrobky to jsou oblíbené, není se tedy čemu divit, že si lidé toho, že kříže chybí, celkem brzo všimli. A začala pěkná mela. Poté, co začali zákazníci dotazovat Facebook českého Lidlu, se společnost rozhoupala alespoň k následujícímu sdělení: „Vážení zákazníci, naším cílem u zobrazení řecké památky rozhodně nebylo kohokoliv urazit a za vzniklou situaci se velmi omlouváme. Výrobky v rámci tematické akce Řecký týden jsou prodávané na mnoha evropských trzích současně. Design obalů byl proto navržen mezinárodním týmem i pro Českou republiku. Do budoucna se z této zkušenosti při přebírání designu z jiných zemí rozhodně poučíme. Děkujeme Vám za porozumění,“ uvádí Lidl, který tak dává najevo, že za vše mohou na centrále Lidlu v Německu. 

Skandál i v Německu

Výrobky značky Eridanous se totiž prodávají ve všech zemích, kde Lidl působí, design výrobků je tedy řešen centrálně. Lidl patří pod mezinárodní společnost Lidl & Schwarz-Gruppe, která provozuje diskonty ve Spojených Státech a v Evropě, a to ve 26 státech, včetně Řecka, zde všude se  výrobky s odstraněnými kříži tedy prodávaly. Skandál však vznikl nejenom u nás, ačkoliv si to někteří zákazníci Lidlu mysleli: „V Německu to nikdo neřeší, ale zato v Česku... Čechům se nezavděčí nikdo, ale nakoupit do Lidlu stejně přijdou!“ Není to ale pravda, o skandálu informovala i RTL, která se nadnárodního vedení Lidlu dotázalo, proč kříže nechalo odstranit. Odpověď Lidlu ale naštvala skoro každého: „Jsme společnost, která respektuje různorodost, a to vysvětluje, proč jsme na obalech zvolili tento design. Vyhýbáme se užití náboženské symboliky, protože nechceme přispívat k vyloučení žádného náboženství.“

 

Proč neumažete kříž na mešitě?

Co tím chtěl Lidl říci? Proč si tedy nevybral jako ilustrační obrázek Řecka na obal výrobku cokoliv jiného z Řecka, co nemá s náboženstvím nic společného, jako třeba starověký chrám, moře a pláž, staré sochy, nápadů by bylo jistě mnoho. A hlavně, proč náboženská symbolika začala vadit tak najednou? Navíc na několik let starém letáku totiž kříže nad kostely na Santorini ještě najdeme. Tak proč ta změna? Přesně to si mysleli i mnozí zákazníci Lidlu: „Jestliže máte pocit, že kříž na kostelu je pro vaše výrobky málo multikulturní, pak nechápu, proč tam vůbec ten kostel dáváte! Kdybyste tam měli mešitu, co by jste umazali na ni? Půlměsíc? Ale ten jste tam v orientálním týdnu nechali!“ Což je fakt. Třeba výrobek Turecká pizza měl klidně v ilustraci půlměsíc, který absolutně nikomu nevadil.

 

K Evropě kříž patří

Lidl k celé kauze nepostavil právě dobře, čehož si povšiml třeba místopředseda sněmovny, lidovec Bartošek, který vydal vlastní prohlášení: „Vyzývám Vás, jako čelní představitele společnosti Lidl, ke zřetelnému distancování se od praktik, jež Vaše společnost činí při popírání kulturních a náboženských symbolů společné Evropy. Takovýto akt je popíráním základních Evropských hodnot na nichž stojíme a které umožňují i Vaší společnosti podnikat a podporovat společnou Evropskou civilizaci. Nechtěl bych se dožít dne, kdy by ať již z jakýchkoli důvodů budou selectivně vymazávány symboly či historie. Právě naopak z důvodu, aby nebylo opomenuto, na jakých základech Evropa stojí, jaké těžké období si prožila, zejména pak nacismus či komunismus si tyto symboly, památku obětí připomínáme. Věřím, že vzhledem k deklarované společenské odpovědnosti Vaší společnosti dojde k distancování se od tohoto postupu ale i výraznému se přihlášení k základním hodnotám naši evropské civilizace.“ 

V roce 2020 bude vadit i víno

Není to poprvé, co čelí Lidl kauze s podtextem diskriminace. Před pár měsíci uveřejnil v letáku fotografii černého modela, což jedna z klientek nelibě nesla a rozpoutala kauzu za to, že by v českém letáku černí modelové vystupovat neměli. Tehdy se za svého modela Lidl jasně postavil a učinil tak správné rozhodnutí. Jeho nejnovější vyjádření jsou bohužel velmi nešťastná a staví společnost do extrémně špatného světla. Jaká by byla správná reakce? Ukázat v čí hlavě (zcela jistě to bude kdosi z vedení firmy, kdo zastává multi-kulti názory) vše vzniklo, omluvit se a slíbit nápravu. Nic z toho řetězec neučinil, naopak ze svých zákazníků udělal trotly, jen proto že se proti nepravdě ozvali. „Vaší prací, Lidle, je prodávat potraviny, ne přiohýbat fyzickou a politickou realitu světa. Ale nevěřím, že s tím skončíte. Už se těším na „španělský týden“, ve kterém se nebude prodávat šunka jamón, protože je vepřová a někoho by mohla urazit; a kde místo vína Rioja bude v akci, dejme tomu, voda z Pyrenejí, protože víno je haram.  Kdy? No letos ne, na to už si spálili prsty dost, ale někdy v roce 2020 bych to pomalu čekal,“ prorokuje Marián Kechlibar ve svém blogu, který na problém prvně u nás upozornil. 

´Lidl si chce udobřit křesťany Mariánským týdnem, prodávat bude i kadidlo´

Omočil si i český primas Duka. Ve svém oficiálním dopisu adresovaném řeckému velvyslanci v Česku označil marketingový přešlap řetězce za nekulturní akt a vyjádřil obavy z budoucího odstraňování skutečných křížů: „Považuji něco podobného za bezprecedentní a nekulturní akt. Přestože se představitelé tohoto obchodního řetězce po vyjádření odporu tisíců lidí v celé Evropě omluvili, nezbavím se hořké chuti z toho, v jakém světě žijeme,“ píše Duka… 

Zato na webu Tisickrate.cz, který tvoří patrně katoličtí intelektuálové, si z celé kauzy udělali bohapustou srandu. Na což reagoval na Twitteru Ján Simkanič jediným slovem: „Boží!“ V článku, který najdete ZDEstojí: „Českou republikou se prohnala v minulých dnech vlna náboženského vzplanutí, kterou zažehl oblíbený potravinářský řetězec Lidl odstraněním křížů z obalů jogurtů a brambůrek s příchutí tzatziki. „Atmosféra na ulicích připomínala legendární pouť na Velehradě v roce 1985. Ve vzduchu cítím sjednocení národa a jeho novou duchovní obrodu,“ popisuje zážitky z nedávného týdne pražský kardinál Dominik Duka.“ 

A pokračuje: „Po neutuchajících protestech se Lidl rozhodl učinit nečekaný krok. Mluvčí Lidlu Zuzana Holá oznámila v souvislosti s Fatimským Jubileem uspořádání Mariánského týdne, který vyvrcholí slevovou akcí v Koclířově u Svitav 7. října. „Plánujeme nabídnout ornáty Euroclero, růžence Silvercrest nebo kilové balení kadidla Freshona. Velkým hitem by také mohly být hostie Crusti Croc či mešní šumivá vína,“ naznačuje mluvčí. Podle odborníka na marketing Radoslava Penkova by si řetězec mohl za jistých okolností opět získat přízeň křesťanů. „Důležitá bude samozřejmě cena. Velmi by také pomohlo, kdyby se v rámci Mariánského týdne objevily v prodejnách zpovědní místnosti například v prostorách běžně určených pro výkup lahví,“ dodává šéfredaktor webu markething.cz.“

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .      

Vložil: Michaela Špačková

Tagy
Lidl,
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace