Hejtman Netolický inkluzi ve školách neodmítá, ale... Co ještě dalšího řešil s ministryní školství Valachovou, která zavítala do Pardubického kraje? Studenti s ní diskutovali o migraci
01.02.2016
Foto: Pardubický kraj
Popisek: Hejtman Martin Netolický při jednání
Do Pardubického kraje dorazila na dvoudenní návštěvu ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová. Po setkání s hejtmanem Martinem Netolickým hovořila také se zástupci tripartity, města Pardubice, poslanci a senátory. Dopoledne navštívila Gymnázium Mozartova v Pardubicích, kde se podívala na odborné učebny a diskutovala s pedagogy a studenty. Odpoledne se setkala s řediteli škol a školských zařízení v Pardubickém a Královehradeckém kraji, ale také zástupci Univerzity Pardubice.
„V diskuzi jsme narazili na několik pro náš kraj důležitých témat,“ řekl hejtman Martin Netolický. „Velký prostor byl věnován inkluzivnímu vzdělávání, jehož ostrý nástup byl nedávno odložen. Jsem rád, že paní ministryně vnímá naše argumenty týkající se nejen tohoto problému, ale i celého systému financování školství," konstatoval hejtman, který inkluzi jako takovou neodmítá, ale chce, aby pro její uplatnění byly vytvořeny podmínky v podobě dostatečného množství proškolených pracovníků, kteří by se potřebným studentům mohli individuálně věnovat tak, aby nebylo ohroženo vzdělávání ostatních studentů.
Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová
Duální systém a podpora technického vzdělávání
Hejtman Netolický také v rámci diskuse zmínil aplikaci prvků duálního vzdělávání v kraji: „Často aktivita vychází od jednotlivých firem či ředitelů skol, a proto musíme hledat systém na celostátní úrovni, jelikož si nutnost odborného výcviku s následnou možností nastoupit do konkrétní společnosti uvědomujeme."
S tímto názorem ministryně Valachová souhlasila: „Stále hovoříme pouze o principech či prvcích duálního systému nikoliv o jeho centrální podpoře.“ Ministryně také informovala o snaze najít rovnováhu mezi podporou humanitního a technického vzdělávání. „V rámci vzdělávacího systému je nezbytné reagovat pružněji na potřeby trhu práce, a proto nelze říci, že bych prosazovala humanitní či technické vzdělávání," uvedla ministryně Valachová na dotaz senátora Radko Martínka.
Se studenty o migraci či získávání informací
Při návštěvě pardubického Gymnázia Mozartova se ministryně Valachová sešla také s pedagogy a studenty školy. Ty zajímala především otázka migrační krize a informovanosti veřejnosti. „Na školách musíme pěstovat prostředí pro debatu. Škola nás nemá učit, co si myslet, ale jak argumentovat,“ uvedla Valachová.
V souvislosti s migrační krizí ministryně zmínila problematiku prezentování některých radikálních názorů. „Problém je, že často minoritní radikální názory jsou velmi slyšet a mohou v lidech vyvolávat strach. Proto je dobré mít dobrý přístup k informacím, nespoléhat se jen na jeden zdroj a umět informace vyhodnocovat,“ řekla ministryně.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Lucie Bartoš