První samoobslužná galerie vstoupila do nové sezony. Daniel Šperl v šumperském Pavilonu předvádí Všední slavnosti
02.05.2023
Foto: Vladimíra Krejčí
Popisek: Vernisáž výstavy Všední slavnosti zahájilo vystoupení kytarového orchestru Základní umělecké školy v Šumperku.
Letní sezonu zahájil Pavilon v Šumperku. První samoobslužné galerii v České republice a pravděpodobně i v celé střední Evropě se už čtvrtým rokem daří obohacovat kulturní život v podhůří Jeseníků. Své fotografie tu nově vystavuje Daniel Šperl.
Galerie fotografie a malého umění Pavilon nalezla útočiště v klasicistním zahradním altánku, který původně patřil k paláci podnikatelské rodiny Oberleithnerů. Stavba z první poloviny 19. století je státem chráněnou památkou. Léta prázdný objekt v Radniční ulici, vlastněný Podniky města Šumperka, dlouho čekal na důstojné využití, až se ho nakonec ujala Eagle Gallery.
Inspirace z Nizozemí a ze Skandinávie
Není obvyklé navštívit galerii, v níž na návštěvníky nečekají průvodci, prodavač vstupenek ani ostraha. Zájemci o prohlídku výstavy v šumperském Pavilonu požádají o zpřístupnění objektu vytočením telefonního čísla. Altánek je jim na dálku otevřen a zároveň se zapínají kamery monitorující interiér i okolí galerie.
Unikátní koncept se v podhůří Jeseníků zrodil tak trochu jako východisko z nouze. „Vytvořili jsme ho tady v Šumperku, ale inspirovali jsme se v zahraničí, především v Nizozemí a ve Skandinávii. Mám pocit, že čím severněji se člověk nachází, tím více se mu tam důvěřuje. U nás jsme museli přijmout bezpečnostní opatření, už jen proto, že objekt je kulturní památkou. Chrání ho kamery a známe také telefonní číslo, z něhož návštěvník požádal o zpřístupnění. Pavilon funguje k naší spokojenosti, ale stále ještě nabíráme zkušenosti,“ komentuje provoz Tomáš Aberle, ředitel Eagle Gallery.
Černobíle, klasicky a na výšku
Daniel Šperl v šumperském Pavilonu vystavuje dvanáct fotografií z cyklu Všední slavnosti, který vzniká už od roku 1994, autor sám jej nemá za dosud ukončený. Výseky ze života obyčejných lidí a jejich drobných radostí zachytil na černobílý kinofilm aparátem Leica. Zajímavostí je, že všechny snímky mají atypický výškový formát, navzdory tomu neztrácejí dokumentární charakter.

„Fotit na výšku je pro mě odpočinek. Živím se jako filmový a televizní kameraman a jsem nucen s obrazem pracovat v ležatém obdélníku, ve formátu 16:9. Zvednout fotoaparát na výšku je pro mě úleva,“ svěřil se autor na vernisáži, aniž by přestával fotografovat návštěvníky výstavy.
Sociální dokument
Fotografie Daniela Šperla zaznamenávají drobné okamžiky každodenního života. Mnohé z nich zachycují intimitu domácností prostých lidí. Tématem jsou mezilidské vztahy i vztah lidí a zvířat. Objevují se také prvky folklorní a náboženské. Ústředním snímkem cyklu je fotografie řádové sestry, která v době pandemie covidu pouštěla na střeše kláštera draka. Objevují se také dojemné snímky starých lidí i dětí a jejich oblíbených domácích zvířat, nijak kašírované záběry všednodennosti, omšelé scenérie a nemoderní interiéry venkovských domácností. Radost, smutek i zamyšlení, obyčejný život bez příkras.
„Soubor Všedních slavností vykazuje veškeré přednosti analogové fotografie – mimořádné světelné vlastnosti, zrnitost dodávající snímku nezaměnitelnou atmosféru či opravdovost filmového materiálu. Tyto principy dovolují Šperlovi vytvářet úmyslně neostré snímky podporující psychologický efekt scény a sílu zaznamenávaného okamžiku. Nesledujeme jen technickou a formální invenci autora, který v době největšího rozvoje digitální fotografie s obdivuhodnou neústupností respektuje tradiční metody a postupy, ale zejména nás poutá složka obsahová. Vedení dialogu mezi fotografem a divákem je základem percepce sociální dokumentární fotografie,“ uvádí Barbora Vlášková, kurátorka výstavy.
Štreitův žák
Sedmapadesátiletý fotograf, kameraman, teoretik fotografie a kurátor původem z Tábora vystudoval Institut výtvarné fotografie Svazu českých fotografů, absolvoval katedru fotografie pražské FAMU a Institut tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě pod vedením Jindřicha Štreita. Své práce prezentoval na více než sedmdesáti výstavách v Česku i v zahraničí. Fotografie publikuje také knižně. Jako kameraman se účastní natáčení dokumentů a reportáží pro české televizní stanice.
Daniel Šperl: autoportrét, foto se svolením Eagle Gallery
Eagle Gallery v současnosti nabízí také výstavu grafik a maleb pražského výtvarníka Petra Fialy nazvanou Perspektivy. V Kabinetu grafiky v šumperské Nemocniční ulici je k vidění až do 25. května, kdy bude zakončena dernisáží.
Zdroj: Eagle Gallery
Vložil: Vladimíra Krejčí