Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Unikátní železniční skanzen, součást půvabné cyklostezky, vedoucí údolím Moravské Sázavy, doplnil zrenovovaný vagon

17.07.2018
Unikátní železniční skanzen, součást půvabné cyklostezky, vedoucí údolím Moravské Sázavy, doplnil zrenovovaný vagon

Foto: Informační centrum Šumperk

Popisek: Železniční skanzen mezi Lupěným a Hněvkovem

V pondělí 9. července byl v ranních hodinách zahájen převoz zrenovovaného vagonu ze zábřežského vlakového nádraží do železničního skanzenu. Vagon Daa-k 30 54 940 7 182-5 o hmotnosti 12,5 tuny byl služební dvounápravový vůz určený pro nákladní vlaky.

Trasa převozu byla předem stanovena záměrně mimo centrum města. Jeřáb po naložení vagonu vyrazil směrem na Ráječek a přes Jestřebí do Lupěného. V železničním skanzenu byl následně ustaven za parní lokomotivu řady 317. Celý proces trval čtyři hodiny a proběhl bez komplikací.

Vagon, který město Zábřeh získalo od ČD CARGO, byl z Českých Budějovic převezen do Zábřeha na jaře letošního roku. Jeho renovaci prováděli v rámci praxe studenti Vysoké odborné školy a Střední školy automobilní Zábřeh.

Naučná stezka o pěti zastaveních

Železniční skanzen na opuštěném tělese dráhy navazuje na vybudování cyklostezky na opuštěném tělese dráhy v úseku Hněvkov – Lupěné, jejíž stavba byla dokončena v listopadu 2011. Exponáty železničního skanzenu jsou součástí naučné stezky o pěti zastaveních, které jsou tematicky zaměřeny na historii krajiny, neživé a živé organismy i na historii a současnost železnice v tomto úseku trati. Tyto exponáty byly získány z rušených železničních stanic, parní lokomotiva z bývalého železničního depa.

Železniční skanzen spolu s cyklostezkou vedoucí krásnou krajinou podél vodního toku Moravské Sázavy, podporuje aktivní trávení volného času občanů a návštěvníků regionu.

Historická parní lokomotiva řady 317 z roku 1950 s vagonem Daa-k 30 54 940 7 182-5

Údolím Moravské Sázavy po opuštěném tělese dráhy

Z bývalé tratě mezi Lupěným a Hněvkovem se stala oblíbená cyklostezka. Je zároveň i stezkou naučnou s pěti zastaveními a železničním skanzenem, jemuž dominuje parní lokomotiva.

Po svých, na kole, ale také na in-line bruslích se můžete vydat po stezce, která vede po náspu bývalé železniční tratě malebným údolím Moravské Sázavy. Není náročná, takže ji hravě zvládnou i děti nebo aktivní senioři. Začíná nedaleko vlakové zastávky Lupěné, na níž zastavují v obou směrech každé dvě hodiny osobní vlaky ČD jedoucí mezi Zábřehem na Moravě a Českou Třebovou. Ze Zábřehu na Moravě trvá jízda vlakem do Lupěného jen tři minuty.

Na původním úseku tratě, který kopíroval tok Moravské Sázavy a obloukem se vyhýbal kopci Hejnice, byl provoz ukončen v červnu 2006. Od té doby zdolávají vlaky zvlněný terén pomocí dvou nových tunelů. Zajímavosti o přestavbě jednoho z nejkrásnějších úseků železničního koridoru se dozvíte z informační tabule na prvním zastavení stezky. Na začátku stezky se také nachází železniční skanzen. Jeho hlavní atrakcí je parní lokomotiva z roku 1950. Kromě mechanických závor nebo návěstidel je ve skanzenu k vidění i vodní jeřáb, který sloužil k plnění tendru parních lokomotiv vodou.

Tři původní železniční mosty 

Stezka využívá tři původní železniční mosty – technické unikáty, z nichž jeden je datován rokem 1902. Natřikrát po nich překonáte Moravskou Sázavu. Řeka a okolní zalesněné kopce Zábřežské vrchoviny vytvářejí pěkné scenérie. Na druhém zastavení stezky se na informačním panelu dočtete, jak údolí před miliony let vzniklo a že jím odnepaměti vedla důležitá komunikace spojující severní Moravu a východní Čechy. Se zajímavými zástupci místní flory a hlavně fauny se seznámíte na třetím zastavení stezky. Patří mezi ně mj. lipan podhorní, ledňáček říční, čáp černý nebo bobr evropský.

Při putování po stezce si nejde nevšimnout portálů nových železničních tunelů – Hněvkovského I (o délce 180 m) a Hněvkovského II (461 m), které byly vybudovány v letech 2004 až 2006. Vlaky v nich mohou jet rychlostí až 120 km/h, pendolina dokonce 160 km/h. Díky tunelům a navazujícím mostům došlo k napřímení tratě, a tím ke zkrácení dráhy o 900 metrů. Pokud vás zajímají další technické údaje, počtete si na čtvrtém zastavení stezky. Stezka je součástí regionální cyklotrasy č. 6232, takže budete-li mít dostatek sil a chuti, můžete pěšky nebo v sedle bicyklu pokračovat do Hoštejna i dál.

 

Vložil: Markéta Vančová