Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Volby 2017

Volby 2017

Odvolili jsme, teď se rokuje o vládě

Letošní Karlovy Vary

Letošní Karlovy Vary

Co se dělo na festivalu

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Životní knockouty

Životní knockouty

Dal vám život ránu na solar? Nejste v tom sami, čtěte skutečné příběhy

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě celebrity dobrovolně neřeknou?

Rozhovory

Rozhovory

Politici, umělci, zkrátka každý, kdo má co říci

Společně pro Přerov: Tak jak je to s dopravou v Přerově?

01.03.2013
Společně pro Přerov: Tak jak je to s dopravou v Přerově?

Autor: Společně pro Přerov

Popisek: Doprava v Přerově

Průpich, nebo dálnice? Dálnice, nebo průpich? Po pravdě, člověku se už ze změn postojů vedení přerovské radnice k tomuto tématu motá hlava. A víte, že na světě je již nějakou dobu další verze řešení dopravních problémů města? Kdoví proč, se vedení radnice o novém řešení neobtěžovalo nikoho informovat.

Koncem ledna 2011 přerovští zastupitelé svolali mimořádné zastupitelstvo, jako reakci na záměr ministerstva dopravy realizovat prioritně průtah městem a stavbu dálnice dokončit v roce 2025. Záminkou politického útoku a nátlaku na ministerstvo dopravy byla dopravní situace v Přerově. Zastupitelstvo svým usnesením vyzvalo ministerstvo dopravy k dobudování dálnice, jejíž součástí je dálniční obchvat Přerova.

Byla přijata veřejná výzva, která požadovala dobudování dálničního úseku mezi Říkovicemi a Lipníkem nad Bečvou, který by měl z Přerova odvést podstatnou část dopravy. Poukázalo se tehdy především na zahlcenou dopravu ve městě i zhoršenou kvalitu ovzduší, kvůli které zdraví Přerovanů trpí prašností.

Náměstek Josef Kulíšek, mimo jiné, při této příležitosti uvedl: „průtah městem bez dálnice pro Přerov řeší pouze jiný způsob kalamity, jiný způsob ucpání města a proto se sešlo zastupitelstvo, aby uvítalo iniciativu státu, že chce vybudovat průtah Přerovem. Doufáme, že nám ho vybuduje, ale na základě několika let intervencí a lobování na ministerstva dopravy ředitelství silnic a dálnic potřebujeme dálnici, která je klíčová pro Přerov, protože je klíčová i pro strategický rozvoj města  – byl bych nerad, aby to dopadlo tak, že se handluje dálnice za průtah, že dálnice je v nekonečnu a bude průtah – ano děkujeme za něho, ale bez dálnice to pro Přerov vůbec nic ne řeší.“

Náměstek Kulíšek již tehdy ostře útočil na Věci veřejné a jejího ministra pana Bártu, tím že vyslovil zásadní tezi, že byl průpich vyhandlován za dálnici. Což samozřejmě město odmítá a upřednostňuje stavbu dálnice. Doslova je možno extrahovat z jeho vystoupení v televizi po památném zastupitelstvu, že město sice průpich potřebuje, ale bez dálnice ho nechce.

V ten okamžik si radnice vůbec neuvědomovala, co všechno díky svému politikaření riskuje. Doslova a do písmene hazardovala s podporou státu při výstavbě průpichu. Úsměvné je, že MD nakonec apely města vyslyšelo, ovšem jak jinak, s podmínkou, že stát nebude financovat průpich.

Aktivity města tedy vedly k jedinému – město si samo vlastním politikařením ztížilo šanci na dobudování průpichu včetně MUK a podporovalo prioritně dostavbu dálnice, která je ovšem zcela mimo jakoukoli vlivovou sféru města a je při celkové ceně 14 mld dominantně závislá na stavu státních financí.

Jako protiklad populistickým, neodborným a politicky podbarveným vyjádřením pana Kulíška lze pouze zveřejnit zásadní stanovisko ekonomického odboru ŘSD, na jehož podkladě ředitelka projektové přípravy jasně sdělila:„Ve vztahu k ekonomickému posouzení přínosu veřejných staveb je nutno zvážit následující fakta: Pokud bude dostavěn průpich, bude možno na základě ekonomického posouzení staveb stavět dálnici cca za 5 let od kolaudace. Pokud by se postavila dálnice, nikdy již nevyjde v ekonomickém posouzení stavba průpichu a MUK, jako vhodná pro investici státu.“

Celé politické kličkování reprezentantů města kolem dopravy ve městě má nakonec docela zajímavé rozuzlení. Podle všech dostupných informací opětovně došlo k tichému přetočení priorit a ti, kteří průpich bez dálnice odmítali, prozřeli a po dvou letech opět zahájili dojemné tažení za stavbu průpichu v Přerově bez dálnice.

Zašlo to dokonce až tak daleko, že pan primátor podepsal s Olomouckým krajem a krajským ŘSD memorandum o spolupráci při výstavbě průpichu a kde je jasně konstatováno, že město opouští prioritu pana Kulíška „průpich bez dálnice nechceme“. Bohužel, ztracený čas již nikdo nenahradí.

Mnohem rozumnější do budoucna bude, pokud si primátor a náměstci nastavené priority podrží i v okamžiku, kdy je realizuje jiná politická reprezentace, protože to je pro město mnohem prospěšnější přístup, než ten který zvolili.


(Zdroj: spolecneproprerov.cz)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace