Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Ženy chodí po Přerově pěšky více nežli muži. Ti zase raději jezdí po městě s nohou na pedálu. Odhalila to anketa, která má napomoci plánování budoucnosti veřejného prostoru

02.11.2016
Ženy chodí po Přerově pěšky více nežli muži. Ti zase raději jezdí po městě s nohou na pedálu. Odhalila to anketa, která má napomoci plánování budoucnosti veřejného prostoru

Foto: Ilustrační foto prerov.eu

Popisek: Pěšky chodí po Přerově mnohem více ženy než muži

Sociologický průzkum na téma doprava oslovil v prvních podzimních dnech přes čtyři sta Přerovanů. Ti poskytli tazatelům odpovědi na otázky, směřující k městské mobilitě. Anketa je první dílem do skládanky, která nese název Plán udržitelné mobility Přerova.

Plán hledá způsoby, jak zlepšit kvalitu života i veřejného prostoru, a také možnosti přepravování pro chodce, cyklisty, motoristy, vozíčkáře a pasažéry autobusové dopravy. Dokument bude vznikat až do poloviny roku 2017 a měl by nastínit, jak bude Přerov vypadat v dalších letech.„Hned první otázka směrovala respondenty k odpovědi, jak se nejčastěji přepravují po Přerově. Ze slov vyplynulo, že nejvíc lidí chodí po městě pěšky, na druhém místě stanula individuální automobilová doprava, třetí příčku mají jízdní kola a čtvrtou autobusy,“ uvedl Lukáš Dědič z vědecko-výzkumného ústavu ACCENDO, který pro Přerov výzkum realizuje.

Z ankety je zřejmé i to, že kolo jako dopravní prostředek využívají procentuálně téměř stejně muži jako ženy, přibližně vyrovnané je i cestování městskou dopravou. „Rozdíl je ale v používání aut – zatímco 30 procent mužů zaškrtlo, že nejčastěji jezdí po Přerově autem, u žen tuto variantu prioritní přepravy volí jen 16 procent. O to více žen využívá chůzi – 44 procent žen nejčastěji chodí po Přerově pěšky, zatímco u mužů to byla pouze 34 procenta,“ doplnil radní Jan Horký, který na plánu spolupracuje s odborníky. Jako pěší chůzi coby převažující způsob přepravy po městě si nejčastěji vybírají lidé nad 65 let (53 procenta dotázaných), nejméně pak lidé ve věkové kategorii 30 až 39 let. A naopak – právě lidé z této kategorie jezdí nejvíc po Přerově autem nebo na motorkách (44 procenta dotázaných), zatímco senioři usedají za volant jen v sedmi procentech.

Vozí si zadky, a přitom jim auta vadí

Zajímavé je také to, jakou dopravu volí Přerované při cestování za výdělkem. Nejvíce, 23 procenta, jich jezdí do práce autem, 21 procent chodí do zaměstnání pěšky, na kole se přepravuje 14 procent zaměstnaných a autobusem deset procent. A co by Přerovany přimělo, aby všechny prostředky vyměnili za městskou autobusovou dopravu? Nejvíc by to byla vyšší frekvence spojů (43 procenta), dále pak nižší cena jízdného (23 procenta), nemalé procento tvoří i požadavek na zvýšení kvality komfortu vozidel (20 procent) a také snížení množství přestupů v rámci MHD (14 procent).  A co by respondenty přesvědčilo, aby více využívali k přepravě po Přerově kolo? Nejvíc z nich by šláplo do pedálů, kdyby se rozšířily a propojily sítě cyklotras (72 procenta), pro zvýšení dopravní bezpečnosti hlasovalo 18 procent lidí a k požadavkům na více míst pro odstavení kol se hlásilo jedenáct procent dotázaných.

Paradoxem je, že i když velké procento Přerovanů jezdí po městě autem, nejvíc jim vadí právě individuální automobilová doprava. „Je to tak. Na otázku, který způsob dopravy je nejvíc obtěžuje, odpovědělo 77 procent lidí, že právě ta automobilová. Cyklisté vadí deseti procentům dotázaných, autobusy sedmi procentům a chodci pěti procentům,“ doplnil Horký.

Do sčítání automobilů se zapojili studenti

Přerované také v průzkumu uvedli, že nejsou spokojeni s plynulostí dopravy na komunikacích, dále pak s počtem parkovacích míst a s bezpečností provozu. Přivítali by také, kdyby linky autobusů městské dopravy lépe navazovaly na vlakové spojení a přáli by si o čistší zastávky. A jak jsou spokojeni třeba s přechody pro chodce? „Zde projevilo spokojenost 60 procent dotázaných, nespokojenost 14 procent a zbylí lidé byli na pomezí,“ doplnil Lukáš Dědič. Se sítí chodníků projevilo spokojenost 71 procent respondentů a kvalita chodníků se zdá být dobrá méně než polovině dotázaných, konkrétně jen 44 procentům.

Kromě tohoto vstupního dotazníkového šetření probíhá v těchto dnech v přerovských domácnostech i podrobná anketa na téma doprava, do níž by se mělo zapojit na čtyři tisíce Přerovanů. Další aktivitou, směřující k vytvoření Plánu udržitelné mobility, bylo říjnové sčítání automobilů, do něhož se zapojili studenti. Ti stáli u silnic a počítali všechna vozidla, cyklisty i chodce, projíždějící či procházející daným úsekem. Na základě toho odborníci stanoví, jak v konkrétních místech postupovat co nejefektivněji, aby se Přerovanům po městě pohybovalo lépe. Výsledky průzkumu jsou zveřejněny na adrese http://mobilita-prerov.eu/pruzkum-verejnosti/.

Stalo se u vás něco, co by měli ostatní vědět? Napište na .

Vložil: Redaktor KL